سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024

در نشست هماهنگی یادواره بانوی طلبه شهیده فهیمه سیاری بر لزوم آشنا سازی نسل جوان به ویژه دانش آموزان با فرهنگ شهید و شهادت تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، یحیی عقیلی، مسئول ستاد کنگره شهدای روحانی امروز 30 آبان ماه در جلسه هماهنگی مراسم بزرگداشت بانوی طلبه شهیده فهیمه سیاری که در جامعه الزهرا(س) قم برگزار شد، گفت: شهیده سیاری در ماه محرم متولد و در ماه محرم نیز به شهادت رسید.

وی با اشاره به این که کتاب هایی ویژه زندگانی این بانوی طلبه شهید منتشر و در اردوی راهیان نور بین دانش آموزان توزیع می شود، ادامه داد: برای معرفی فرهنگ شهید باید از سیره عملی شهیدان بهره برد و سازمان ها و نهادها به اندازه توان خود در این زمینه سرمایه گذاری کنند.

عقیلی خاطرنشان کرد: روز 5 اسفندماه امسال برنامه ویژه ای با عنوان زنان شهیده استان قم برگزار می شود که شهید سیاری می تواند به طور برجسته در این برنامه مطرح و معرفی شود.

مسئول یادواره شهیده سیاری همچنین بر ضرورت ایجاد حس تحقیق در دانش آموزان جهت شناخت بیشتر شهدا تاکید کرد و گفت: براین اساس مسابقه "نامه ای به شهیده سیاری" برگزار می شود، از طرفی نامه شهید به دانش آموزان در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.

وی با اشاره به اهمیت ارتباط بانوان مبلغه با دانش آموزان، افزود: طرحی در سطح کلان کشور اجرا می شود که تعدادی از دانش آموزان در اختیار مبلغان قرار بگیرند تا ارتباط مستمری داشته باشند.

عقیلی در ادامه تاکید کرد: شهیده فهیمه سیاری نماد و سمبل وحدت حوزه و دانشگاه است و باید در 27 آذرماه روز وحدت حوزه و دانشگاه و سالگرد شهید مفتح یادواره شهید سیاری در دانشگاه ها برگزار شود.

مسئول ستاد کنگره شهدای روحانی یادآورشد: در برگزاری یادواره شهید سیاری بیشتر از ظرفیت استان های قم، کردستان، زنجان و تهران استفاده می شود، چرا که ایشان در حوزه علمیه قم تحصیل کرده، در شهر زنجان و تهران زندگی کرده و در کردستان به شهادت رسیدند.

لزوم آشنایی دانش آموزان با فرهنگ شهید و شهادت

رییس سازمان بسیج دانش آموزی نیز در این جلسه با اشاره به لزو نهادینه سازی فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه، گفت: خواهران فرهنگی و معلم با شرکت درطرح "مشکات" با مباحث حجاب و عفاف بیشتر آشنا می شوند.

محمد علی مختاران محمدی با اشاره به تعداد دانش آموزان بسیجی استان قم ابراز داشت: 120 هزار دانش آموز استان قم در سازمان بسیج دانش آموزی فعال هستند که دانش آموزان بسیجی در هر مدرسه در حلقه صالحین نیز شرکت می کنند.

وی یادآور شد: سال گذشته بیش از 400 یادواره شهید در سطح  مدارس استان قم به منظور آشنایی دانش آموزان با فرهنگ شهید و شهادت برگزار شد.

وی از وبلاگ نویسی دانش آموزان در زمینه شهید و شهادت خبر داد و تصریح کرد: تلاش می کنیم تا دانش آموزان در بحث وبلاگ ها به مقوله فرهنگ شهید و شهادت ورود پیدا کنند و در کنار شهیده سیاری، شهیده ناهید فاتحی نیز مد نظر قرار بگیرد، شهیدی که به خاطر عدم پذیرش اهانت به حضرت امام(ره) زنده به گور شد.

نمایشگاه دائمی فرهنگ شهید و شهادت راه اندازی شود

در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلین برقعی، نماینده دفتر تبلیغات اسلامی در ستاد یادواره شهیده سیاری، خواستار راه اندازی نمایشگاه دائمی فرهنگ شهید و شهادت در کشور جهت زنده کردن فرهنگ شهادت شد.

وی با بیان این که بسیاری از نسل چهارمی ها شناختی از شهید و شهادت ندارند، خاطرنشان کرد: خیلی جای کار دارد و هنوز خوب کار نشده است، باید نهادی مختلف فرهنگی با همکاری هم تلاش کنند.

حجت الاسلام والمسلمین برقعی با اشاره به این که شهدا حق بزرگی بر گردن ما دارند، خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم فرهنگ شهادت زنده بماند، باید شهدا را به نسل جوان معرفی کنیم.

بانوی طلبه شهیده سیاری در یک نگاه

شهیده سیاری در خرداد سال 1339 در تهران به دنیا آمد. دوره ابتدایی و راهنمایی را در تهران سپری کرد و سپس به همراه خانواده به زنجان رفت و در سال 57 در رشته ریاضی فیزیک فارغ التحصیل شد.

او توسط بزرگانی چون آیت الله مشکینی و رضوانی که برای تبلیغ به زنجان آمده بودند، از وجود حوزه علمیه خواهران در قم آگاه شد و سال 57 وارد "مکتب توحید" حوزه علیمه شهید قدوسی در قم شد.

پس از یپروزی انقلاب، گروهک های معاند، غرب کشور، به ویژه کردستان را به آشوب کشیدند و آنجا را عرصه تاخت و تاز خود قرار دادند. خطر نفوذ مکاتب و فرهنگ های الحادی در میان نوجوانان، دلسوزان دین و فرهنگ را در بر آن داشت تا به آن دیار سفر کنند ونسل نوجوان و جوان را از خطر جهالت برهانند، از همین رو این بانوی طلبه 6 آذر سال 1359 راهی بانه شد. او از طریق باختران، عازم سنندج شد و در 12 آذر، آنجا را به قصد سقز و بانه ترک کرد و در ساعت 4/5 بعد از ظهر درمنطقه دیواندره با حمله گروهک‌های معاند به فیض شهادت نائل آمد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha