چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024

حجت الاسلام والمسلمین سید علی عماد با انتقاد از میزان بودجه پژوهشی حوزه، از تدوین نقشه جامع علمی حوزه های علمیه خبر داد و گفت: کل بودجه پژوهشی حوزه بالغ بر 600 میلیون تومان است!

به گزارش خبرگزاری حوزه، معاون پژوهش حوزه های علمیه کشور، امروز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، با اشاره به توفیقات پژوهشی حوزه در سطح ملی و بین المللی، اظهارداشت: تولید پژوهش در حوزه علمیه رشد خوبی پیدا کرده و تعمیق یافته است؛ در عرصه بهبود کیفیت و گسترش فعالیت های پژوهشی در حوزه های علمیه نیز توفیقاتی داشتیم.

حجت الاسلام والمسلمین عماد ادامه داد: یکی از مهم ترین کارها استقرار معاونت پژوهش مدیریت حوزه علمیه قم است که از مهم ترین مراکز حوزوی استانی به شمار می رود.

معاون پژوهش حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: در راهبری تولید دانش و سیاستگذاری دانش، فعالیت های خوبی انجام شده و در زمینه تدوین نقشه جامع علمی حوزه های علمیه نیز گام های نخست را برداشته ایم.

وی با بیان این که آسیب هایی در عرصه پژوهش حوزه های علمیه مشاهده می شود، تصریح کرد: تا این آسیب ها رفع نشود، جریان تولید دانش شکل نمی گیرد و برای این که قطار تولید دانش در حوزه حرکت کند، نیازمند امکانات و لوازم مرتبط با این مسئله هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین عماد با اشاره به این که ما هنوز در تعریف سنتی از علوم پایه به سر می بریم، اظهار داشت: امروز تعریف علوم پایه به مجموعه دانش هایی سرایت پیدا کرده که می تواند پایه تولید دانش های دیگر و فناوری ها باشد و حوزه علوم انسانی امروز جزو علوم پایه تلقی می شود.

 

* با وضع مطلوب فاصله داریم

معاون پژوهش حوزه های علمیه با اشاره به این که ما با وضع مطلوب در عرصه پژوهش فاصله داریم، تاکید کرد: باید به پژوهش های پایه ای و بنیادین که منجر به تولید محصول نیز می شود، توجه کنیم.

وی بر ضرورت راه اندازی ستادهای راهبری پژوهش تاکید کرد و گفت: باید مقوله مدیریت دانش از ساماندهی بهتری برخوردار شود که این مشکل نیز در کشور به عنوان یک آسیب مطرح است.

حجت الاسلام والمسلمین عماد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که پژوهش در حوزه علمیه الزامات خود را ندارد، گفت: الزامات پژوهشی که در نظام آموزشی حوزه وجود دارد، بسیار محدود است؛ به طوری که سلسه تحقیقات در قالب پایان نامه ها و رساله های سطح سه و چهار حوزه خلاصه می شود.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با اشاره به این که نمی توانیم حمایت های چندانی از پژوهش های حوزوی انجام دهیم، گفت: ما به صورت نمادین برای ترویج فرهنگ تألیف و پژوهش در حوزه علمیه از پژوهشگران تجلیل می کنیم، سلسه حمایت هایی هم از پایان نامه های برتر حوزه انجام می شود که در حد محدودی است.

 

* صندوق حمایت از پژوهشگران راه اندازی می شود

حجت الاسلام والمسلمین عماد ادامه داد: نمی توانیم حمایت از پژوهشگران را تعطیل کنیم و انتظار داشته باشیم که کاری صورت بگیرد؛ دستگاه های دولتی بودجه های نسبتا خوبی دارند و موظف هستند که نیم تا سه درصد آن را هزینه پژوهش کنند، اما حوزه علمیه در عین کثرت پژوهشگران، چنین ظرفیتی را ندارد.

وی در ادامه از راه اندازی صندوق حمایت از پژوهشگران خبر داد و گفت: طرح صندوق حمایت از پژوهشگران و مراکز پژوهشی حوزه را طراحی و به شورای عالی ارسال شده است که در مجموع نظر موافقی وجود دارد، اما منابع محدود مالی اجازه شروع این کار را نداده است.

حجت الاسلام والمسلمین عماد با انتقاد از میزان بودجه پژوهشی حوزه های علمیه، اظهار داشت: کل بودجه پژوهشی حوزه های علمیه در سال 91 در تمام فعالیت ها از کتاب سال، جشنواره علامه حلی و ... بالغ بر 600میلیون تومان است که در سال 90 نیز حدود 20 درصد بالاتر از این مبلغ بود؛ این مقدار پاسخگوی فعالیت های ما نخواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha