سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ |۱۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 25, 2024

مدیر حوزه علمیه استان قم گفت: طلاب و روحانیون باید بدانند وظیفه‌ای که آنها بر عهده دارند با علوم تئوری صرف انجام نمی‌پذیرد، بلکه آنها باید در دین تفقه کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد فرخ‌فال، روز گذشته در مراسم تجلیل از طلاب پژوهشگر مدرسه علمیه علوی قم، به تعریف علم در کلام نبی اکرم(ص) پرداخت و گفت: در کلام پیامبر(ص) علم در عرصه خدا شناسی و اعتقادات، شریعت و احکام(علم فقه) و اخلاق مي‌باشد و هرآنچه غیر آن باشد، "فضل" است.

وی با اشاره به تفاسیر مختلف درباره واژه "فضل"، گفت: برخی مفسران "فضل" را به معنای زیادی و برخی نیز آن را فضیلت معرفی می‌کنند که بر اساس آن، علومی مانند فیزیک، شیمی، نجوم و... فضل است، ولی آنچه که پیامبر اسلام(ص) فرمودند علم است.

مدیر حوزه علمیه استان قم افزود: منظور از سخن پیامبر(ص) این است علمی که برای انسان نافع است و دنیا و آخرت افراد را تضمین می‌کند، علم خداشناسی، علم احکام و علم اخلاق می‌باشد.

وی با بیان این که ما نباید تنها به برخی علوم در دین اکتفا کنیم، گفت:  آیه نفر، وظیفه طلاب را بیان می‌دارد؛ در این آیه وظیفه طلاب علوم دینی دستیابی به منابع اصیل اسلامی و استخراج احکام الهی و هدایت جامعه به سمت سعادت و کمال است.

تربیت انسان های عالم و وارسته در حوزه

حجت‌الاسلام والمسلمین فرخ‌فال، آموزشِ پژوهش محور را راهکاری ضروری برای رسیدن به منابع اصیل اسلامی و استخراج احکام دانسته و یادآور شد:‌ این که گفته می‌شود آموزش در حوزه باید پژوهش‌محور باشد، برای آن است که حوزه، تنها محل یادگیری نیست، بلکه محل تربیت انسان های عالم و وارسته است.

مسئول حوزه مدیریت حوزه های علمیه کشور با بیان این که اگر انسان‌ در دانشگاه، یک رشته ورزشی را از نظر تئوری یاد بگیرید، ورزشکار نمی‌شود، خاطرنشان کرد: طلاب و روحانیون باید بدانند وظیفه‌ای که آنها بر عهده دارند با علوم تئوری صرف انجام نمی‌پذیرد، بلکه آنها باید در دین تفقه کنند.

مدیر حوزه علمیه استان قم با انتقاد از این که برخی بیان می‌دارند که پژوهش در حوزه باید از پایه‌های هفت به بعد ایجاد شود،‌ گفت: این سخن اشتباه است؛ طلاب و روحانیون باید از همان ابتدا علاوه بر فراگیری دروس به امر مهم پژوهش اهتمام داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرخ‌فال در پایان تاکید: در شرایط امروزی باید طلاب برای تأثیرگذاری بیشتر، از نظر علمی نسبت به دانش‌آموخته های دانشگاه‌ها تواناتر باشند.

خاطرنشان می‌شود، در پایان این مراسم، از 17 طلبه برتر عرصه پژوهش مدرسه علمیه علوی با اهدای جوایزی تقدیر به عمل آمد.

313/ 15

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha