چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024

مشاور سلامت سازمان صدا وسیما گفت: نباید تصور کرد نوجوانان از ما خواسته های عجیب و غریب دارند تاکید کرد: 80 درصد خواسته های نوجوانان از ما خواسته های منطقی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از گیلان، حجت الاسلام والمسلمین حسین دهنوی در مراسمی که با عنوان تربیت صحیح نوجوانان با حضور گسترده والدین شب گذشته در مصلای امام خمینی (ره) رشت برگزار شد، گفت: تا زمانی که پدر و مادر شناخت صحیح و عمیقی نسبت به وِیژگی های خاص روحی فرزندان خویش در دوره نوجوانی نداشته باشند  هرگز موفق به تربیت صحیح آنها نخواهند شد.

وی با بیان اینکه سن 12 تا 18 سال که از لحاظ مقطع تحصیلی  مصادف با دوره راهنمایی و دبیرستان است  حساس ترین دوره نوجوانی است ادامه داد: در اسلام با توجه به روایتی که سن تربیت را به سه مقطع هفت ساله تقسیم می کند می توان گفت، دوره نوجوانی حتی تا سن 21 سالگی نیز ادامه می یابد.

 

* دوره نوجوانی دوره انقلاب وهیجان

مشاور سلامت سازمان صدا وسیما  از دوره نوجوانی با عنوان دوره التهاب، انقلاب، هیجان و سرکشی تعبیر نمود و افزود: "ژان پیاژه" این دوره حساس را با عنوان زایش دوباره نامگذای کرده است، زیرا حساسیت  های جدیدی در این دوران بر نوجوان اضافه می شود که او را از دوران کودکی به طور کامل متمایز می کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین حسین دهنوی با برشمردن خصوصیت های خاص دوره نوجوانی و علت تفاوت این دوره با دوران کودکی خاطرنشان کرد: اولین و مهمترین ویژگی دوران نوجوانی که همزمان با رشد سلول های مغزی اوست حس استقلال است و همین مطلب نیازهای او را نسبت به دوران کودکی به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.

وی تغییر فیزیکی جسم، تغییر شناخت، و تغییر عواطف را از دیگر تعییرات ایجاد شده در دوره نوجوانی در انسان نام برد و اظهار کرد: تغییر شناخت و تغییر عواطف در نوجوانان سبب می شود که بینش فرد نسبت به محیط پیرامون حقیقی تر و عواطفش نیز شدیدتر و واقعی تر گردد.

 

* مهمترین عامل عبادت گریزی جوانان

حجت الاسلام والمسلمین  دهنوی، مهمترین عامل عبادت گریزی فرزندان را در خانواده های مذهبی، اجبار کردن انجام اعمال عبادی توسط والدین به فرزندان با فشار و زور دانست و ابراز داشت: تمرین دادن به فرزندان برای آمادگی انجام واجبات در دوران تکلیف به هیچ وجه به معنی آوردن فشار و زور بر آن ها نیست و همیشه باید توجه داشت که مرز برخورد والدین با فرزندان باید حرام و حلال الهی باشد.

مشاور سلامت سازمان صدا وسیما در پایان با اشاره به اینکه نباید تصور کرد نوجوانان از ما خواسته های عجیب و غریب  دارند تاکید کرد: 80 درصد خواسته های نوجوانان از ما خواسته های منطقی است.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha