دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ |۲۰ صفر ۱۴۴۶ | Aug 26, 2024

رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده با اشاره به این که کاهش رشد جمعيت در ايران از مشکلات اساسي کشور است، گفت: کاهش جمعیت ریشه در تحولات فرهنگی دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام محمدرضا زیبایی‌نژاد در بازدید جمعي از خواهران بسيج اصناف تهران از مرکز تحقيقات زن و خانواده، با اشاره به کاهش رشد جمعیت در ایران، گفت: موضوع مورد نظر ما نيز مربوط به نسل، فرزندآوري ‌و تحول در خانواده است؛ در کشور ما پنجاه سال است که خانواده درحال دگرگوني ست، کاهش آمارهاي رشد جمعيت در ايران از مشکلات اساسي کشور مي‌باشد.

وی با بیان اینکه در 30 سال گذشته سريع‌ترين روند کاهش رشد جمعيت در دنيا مربوط به ايران بوده است افزود: تداوم اين روند عوارضي مانند تجرد زيستي، پيرشدن جمعيت و بحران سالمندي را به‌همراه خواهد داشت.

رئيس مرکز تحقيقات زن و خانواده يکي از مهم‌ترين عوامل کاهش رشد جمعيت را تحولات فرهنگي دانست و افزود: انتخاب سبک زندگي مادي، تغيير الگوها و فردگرائي، نشات گرفته از تحولات فرهنگي است.

لزوم وجود نهادهايي رصدکننده در تحولات اجتماعي

حجت الاسلام ‌زيبائي‌نژاد ادامه داد: گاهي درجوامع، تحولاتي اتفاق مي‌افتد که مردم نسبت به آن‌ها بي تفاوت هستند. اين تحولات را بايد رصد کرد؛ بايد نهادهايي باشند که ديده باني کنند و نگراني‌ها را به جامعه علمي و مردم اطلاع بدهند.

وي افزود: در جهان جديدي که مسائل پيچيده و درهم تنيده شده، مسئله مادري و فرزندآوري، همسري وحضور اجتماعي زن و بررسي مشکلات اعتقادي و اجتماعي آن نياز به مطالعه دارد.

رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده این سئوالات را مطرح کرد که آيا به رابطه اشتغال و تحصيل در رشد طلاق و عوارض اين پديده انديشيده‌ايم؟ آيا به اصلاح نظام آموزشي درخدمت خانواده فکر کرده‌ايم؟ آيا تاثيرشروط ضمن عقد در تحولات خانواده بررسي شده است؟

وی افزود: اين‌ها مسائلي است که بايد نهادهاي رصد کننده آن را مورد مطالعه و بررسي قرار بدهند. درغيراين ‌صورت بسياري از قوانين مصوب نيز نفعي به خانواده وجامعه نمی‌رسانند ومشکلات رفع نخواهند شد.

براساس اعلام روابط عمومی حوزه های خواهران، رئيس مرکز تحقيقات زن و خانواده در پايان اين بازدید به سوالات مطرح شده پاسخ داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha