جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر لزوم ترویج گفتمان قرآنی در بین جامعه هنری کشور تاکیدکرد.

به گزارش خبرگزاری حوهز حجت‌ الاسلام والمسلمين حميد محمدی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 25 ارديبهشت‌ماه در آئين اختتاميه جشنواره ملی شيو‌ه ‌های نوين آموزش قرآن در قم با ذکر این مطلب که قرآن در قالب كلمه متجلی گشت و در دو شكل سمعی و بصری ظهور يافت، عنوان کرد: انسان‌ نیازمند دو حظ سمعی و بصری است که حظ سمعی آن‌ها با لحن خوش و قرائت و حظ بصری با كتابت زيبا ارضا می شود.

معاون قرآنی وزیر ارشاد افزود: به همین دلیل است که قرائت و كتابت با لحن و نگارش زيبا باعث رغبت انسان‌ها به دريافت كلام الهی میشود و در این بین بر همه روشن است که از آن جهت که نزول وحی با قرائت بوده است، قرائت بر کتابت رجحان دارد.

وی بر لزوم تبیین ابعاد زيباشناسی قرآن در جهت انتقال آسان تر ابعاد معرفتی قرآن اظهارکرد: یکی ازمهمترین رسالت های این عصر و فعالان فرهنگی و قرآنی کشور ایجاد ارتباط متقابل بین جامعه قرآنی و هنری کشور است؛ زیرا هر کاری با هنر ماندگار  می شود و از جهت انتقال زیبایی های قرآن از طریق قرآن به مردم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

این مدیر قرآنی کشور، گفت: ارتقای سطح حضور قرآن در جامعه با ابزار هنر يكی از كليدی‌ترين راه‌ها برای توسعه فرهنگ قرآنی در بين مردم است و باید گفتمان قرآنی در بین جامعه هنری کشور رایج شود.

حجت الاسلام والمسلیمن محمدی  ادامه داد: بايد به دنبال روش‌های نوين آموزش قرآن به نسل جديد باشيم زيرا بنابر روايات اصيل اسلامی فرزندان ما انسان‌های نسل ديگری هستند و با نسل قبل از خود تفاوت دارند پس بايد شيوه‌های تربيتی و آموزشی قرآن نيز متناسب با زمان انجام شود.

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد عنوان کرد: توجه به شأن و اقتضائات دهه آينده از مهمترين رموز کار ترویجی در عرصه آموزش قرآن است زیرا با تاکیداتی که از سوی بزرگان دین صورت گرفته است نباید کودکان را با همان روش های خود به کاری واداریم زیرا آنان فرزند زمانه خویش هستند و روش های ما در آنان کمتر کارگر خواهد افتاد به همین جهت باید با تکیه بر اصول از تکنیک های جدید در آموزش معارف قرآنی بهره ببریم.

وی گفت: باید کاری کنیم تا همه بر سر سفره پربرکت قرآن نشسته و سخن، بیاموزند؛ قرآن کریم دارای کارکردهای بی نظیر و بی حدی است که از آن جمله می توان به تمدن سازی اشاره کرد که در کلام مقام معظم رهبری در جمع علمای جهان اسلام نیز مورد تاکید واقع شد.

معاون قرآنی وزیر ارشاد افزود: رهبر انقلاب بر تمدن‌سازی مطلوب قرآنی نه تنها در ايران بلكه در

ميان تمام ملل مسلمان تأكيد بسیار دارند و بايد پيش از اشاعه اين شعار محورهای اصلی و راه‌های رسيدن به اين تمدن مطلوب را شناسايی و ترويج کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به حضور فعالان قرآنی و صاحبان ایده های نو در آموزش قرآن عنوان کرد: برترين انسان‌ قرائت‌كنندگان قرآن هستند و آموزش‌دهنده و آموزش بيننده قرآن همگی در اين مسير قرار دارند و همگان باید سعی کنیم روش های نوینی در ارایه زیبایی های قرآن به جامعه ارایه کنیم.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره آیات، تصریح کرد: جشنواره شيوه‌های نوين آموزش قرآن با همين جهت‌ گيری آغاز شد و در بحث كلان ‌تر جشنواره‌های بين‌المللی آيات نيز هدفی بزرگ را دنبال می‌كند كه 30 موضوع كليدی مد نظر آن است و محوريت اصلی آن بحث هنرهای قرآنی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha