سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ |۱۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 25, 2024

رییس مرکز تخصصی فلسفه اسلامی حوزه با بیان این که تفقه در دین یعنی عالم شدن عمیق در همه ابعاد دینی، گفت: مشروعیت کار طلاب به تفقه در دین است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین فیاضی، مدیر گروه فقه و اصول موسسه امام خمینی‌(ره) پیش از ظهر امروز در دومین همایش فقه حکومتی با رویکرد اقتصاد حکومتی که در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) برگزار شد، گفت: موسسه امام خمینی‌(ره) یکی از پیشگامان عرصه تولید علم در مباحث علوم انسانی در حوزه بوده است که از ابتدای فعالیت موسسه در این مسر پا گذاشته است.

وی افزود: با توجه به این ‌که برخی از نخبگان حوزه با حضور در این موسسه به تتبعات علمی در زمینه‌های خاص پرداختند و مقداری از بدنه دروس عمومی حوزه به دلیل کمبود وقت دور شدند، ولی فقه و اصول یکی از اصلی‌ترین دروس موسسه به شمار می‌آید و طلاب در این زمینه نیز تحصیل می‌کنند.

مدیر گروه فقه و اصول موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) یادآور شد: برنامه‌ریزی آموزشی در این موسسه به گونه‌ای است که طلاب بعد از ظهر‌ها را به دروس تخصصی و صبح‌ها را به فقه و اصول اختصاص می‌دهند زیرا بر این باور هستند که کار تفقه در دین بالاتر از جهاد در راه خداست؛ زیرا استخراج احکام در هر دوره ضروری‌ترین کار در هر عرصه است.

وی با بیان این که تفقه در دین یعنی عالم شدن عمیق در همه ابعاد دینی، تصریح کرد: در عرصه تفقه در دین باید مجموعه اعتقادات از جمله اخلاقیات و احکام را مدنظر قرار داد.

حجت الاسلام والمسلمین  فیاضی ادامه داد: روش صحیح برای فهم کتاب و سنت، تتبع دقیق در مقدمات از جمله ادبیات، منطق و علم اصول است که البته یک بخش از علم اصول کاربرد چندانی ندارد و نباید زیاد به آن پرداخته شود.

وی تصریح کرد: یک بخش دیگر علم اصول مختص بحث فقه است که شامل مباحثی چون اوامر و نواهی و اصول علمی است، ولی بخش دیگر علم اصول از ضروری‌ترین دروس است که باید طلاب حتما به آن بپردازند که شامل مباحث خاصی چون عام و خاص، حجیت، تعارض ادله و... است.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: مشروعیت کار طلاب به تفقه در دین است و باید در هر مرتبه ای نظر دین را بیان کند نه این که بلندگوی دیگران باشد.

رییس مرکز تخصصی فلسفه اسلامی حوزه تاکید کرد کرد: طلاب باید پس از آشنایی با مسایل اولیه علوم انسانی، به سراغ کتاب و سنت بروند و از این متون مقدس پاسخ آنها را پیدا کنند؛ در واقع یک طلبه باید در فهم کتاب و سنت به اجتهاد برسد.

حجت الاسلام والمسلمینه فیاضی خاطرنشان کرد: اگر کسی در دین مجتهد نشود، نمی‌تواند به سراغ کتاب و سنت برود؛ زیرا باید پایه‌های اولیه تخصص و استخراج احکام و دستورات دین را به درستی یاد بگیرد؛ به همین دلیل گروه فقه و اصول در موسسه امام خمینی(ره) شکل گرفت تا به وظیفه اصلی طلاب که همانا متخصص شدن در فقه و اصول است، کمک کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha