چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024

در همایشی با حضور اساتید و فضلای حوزه، نقش علمای تخت فولاد در حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی بررسی و تبیین شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در همایش «نقش علمای تخت فولاد در حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی» با همکاری انجمن تاریخ‌پژوهان حوزه علمیه قم، آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، مؤسسه فرهنگی و مذهبی تخت فولاد و شهرداری اصفهان با حضور،‌ اساتید، پژوهشگران و طلاب حوزه علمیه قم برگزارشد.

بر اساس این گزارش، در این همایش دکتر اصغر منتظر القائم، مدیر گروه تاریخ دانشگاه اصفهان، مدیر پژوهش دانش‌نامه تخت فولاد و عضو کمیته فرهنگی تخت فولاد در سخنانی به تبیین جایگاه قبرستان‌ها در تاریخ اسلام پرداخت.

وی درباره قبرستان‌ها در ایران گفت: در گستره فرهنگی ایران اسلامی نیز مقابر و آرامگاه‌ها در مقام دوم پس از مسجد، یکی از وجوه شاخص هویت تاریخی و فرهنگی با جایگاه بالای معنوی و عرفانی می‌باشد که از اسناد مهم  تبیین و بررسی گذشته به شمار می‌آید.

در ادامه این همایش، حجت‌الاسلام والمسلمین مختاری، ‌رئیس مؤسسه کتابشناسی شیعه نیز در سخنانی به تبیین و بررسی نقش و جایگاه علمی علمای مدفون در تخت فولاد در فرهنگ و تمدن اسلامی پرداخت.

وی به عظمت و جایگاه علما و بزرگان دین در اصفهان و حوزه علمیه این شهر اشاره کرد و گفت: در زمانی که حوزه علمیه نجف در اوج افتخار و عظمت بود، بزرگانی در حوزه علمیه اصفهان تحصیل می‌کردند که از جمله آنها می‌توان به آیت الله العظمی بروجردی اشاره نمود.

خاطرنشان می‌شود در ادامه همایش، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری، تولیت بنیاد علمی فرهنگی هاد،‌ در سخنانی به تبیین جایگاه معنوی تخت فولاد اصفهان پرداخت.

وی افزود: بزرگانی که عمری در نهایت گذشت و فداکاری مسیر علم و عمل را دنبال می‌کردند و در نهایت بزرگواری و عفت نفس و زهد که گام به گامشان الگویی برای حوزه بود در تخت فولاد مدفون هستند و منشأ خیرات و برکات می‌باشند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha