سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024

عضو خبرگان رهبری گفت: منظور از جهاد در اسلام، فقط فعالیت نظامی نیست، بلکه فعالیت اقتصادی نیز جهاد محسوب شده و حتی مقدم بر جهاد نظامی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، شب گذشته در ادامه سلسله مباحث اخلاقی خود در دفتر مقام معظم رهبری، در قم، اظهار داشت: قطعا آفرینش انسان علتی دارد و در قرآن و دیگر منابع اسلامی روی این موضوع توجه شده، اما در برخی ادیان این موضوع تحریف شده است.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: در اسلام تأکید شده که همه چیز از روی حکمت خلق شده و اصولا آفرینش انسان مبتنی بر حکمت است.

ایشان خاطرنشان کرد: اگر چه همه عالم از روی حکمت خلق شده و هر چیز در این عالم نظم خاصی دارد، اما خداوند متعال هر کاری، در هر زمانی و در هر موردی را  که بخواهد می تواند انجام دهد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که آن چیزی که باعث نظم در آفرینش شده، حکمت خداوند است خاطرنشان کرد: اگر حکمت خدا نبود، فرقی بین مؤمن و کافر که یکی از دلایل معاد است، وجود نداشت و پس از آن باید گفت که اصلا انگیزه ای برای جهاد با دشمنان خدا هم به وجود نمی آمد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یادآورشد: نظم جهان به خاطر حکمت خداوند است و بر اساس همین نظم، کارهایی را واجب و کارهایی را حرام اعلام کرده و با مختار گذاشتن انسان ها، راه را برای رسیدن به کمال باز گذاشته است.

ایشان در ادامه سخنان خود با تأکید بر این که این عالم، سراسر امتحان است و هدف از آفرینش نیز همین است، گفت: این مفهوم در هیچ فلسفه بشری مطرح نشده، اما در قرآن و روایات اسلامی بر آن  تأکید شده است.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که مراتب و درجه انسان ها با یکدیگر متفاوت است، افزود: خداوند با امتحانات و آزمایشات خود، میزان و مراتب خلوص انسان ها را می سنجد تا ببیند هر کسی چه مقدار مقاومت، ایستادگی و پایداری دارد.

ایشان یادآور شد: یکی از روش هایی که قرآن کریم برای تقویت صبر در بین مردم از آن استفاده می کند، تبیین این موضوع مهم است که اصل و اساس زندگی انسان ها، بر اساس امتحانات و آزمایشات الهی است.

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: امتحانات و آزمایشات الهی در زمینه های فردی و اجتماعی همواره پیش روی ماست و از این رو باید مراقب بود که به امور مورد رضایت خدا بی توجه نباشیم.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در پایان با اشاره به اهمیت موضوع جهاد در آیات قرآن، ابراز داشت: منظور از جهاد در اسلام، فقط فعالیت نظامی نیست، بلکه حتی فعالیت اقتصادی برای تقویت امر جهاد مسلمانان نیز جهاد محسوب شده و حتی مقدم بر آن آمده است.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha