چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024

استاد حوزه و دانشگاه گفت: کوتاهی حوزه‌ در رسیدگی به ادبیات و زبان امروزی، سبب دوری جوانان از حوزه‌ها و در نهایت، دوری از دین می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام ناصر نقویان، استاد حوزه و دانشگاه، پیش از ظهر امروز در مراسم جشن دانش‌آموختگان و فارغ التحصیلان دانشگاه باقرالعلوم(ع) که در سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار شد، گفت: رسالت همه حوزویان، تبیین آموزه‌های دینی به زبان روز است.

سخنران مراسم  با اشاره به ضرورت نوآوری در ارائه مفاهیم دینی، خاطرنشان کرد: باید با زبان روز و ادبیات قوی، جذابیت قالب‌ها و محتوا ارائه کنیم.

وی با اشاره به ضرورت توجه طلاب به ادبیات فارسی و نقش آن در تبلیغ و جذب مردم به سوی دین اسلام گفت: ادبیات فارسی رکن فراموش شده در حوزه‌های علمیه است و لازم است که احیاء شود.

این استاد حوزه درباره ضرورت الگوسازی برای نسل امروز، خاطر نشان کرد: یکی از اموری که امروزه جای خالی آن در میان جامعه احساس می‌شود،‌ نبود الگوی رفتاری متناسب برای جوانان است و روحانی متخلق به اخلاق اسلامی، می تواند الگوی خوبی برای نسل جوان باشد.

وی روش ارتباط مردم در این زمانه را قول، قدم و قلم دانست و ابراز داشت: امروز باید با سه زبان قول، قلم و قدم با مردم صحبت کنیم؛ چون آحاد مردم از طریق گوش و حس شنوایی با دین اسلام آشنا شده‌اند و طلاب و روحانیان باید از طریق زبان، دین را به گوش مردم برسانند.

حجت الاسلام نقویان در ادامه به آیه‌ای از قرآن کریم اشاره کرد و افزود: خداوند می‌فرماید « و ما ارسلنا من رسول الا بلسان قومه»، و لسان قوم در این آیه، به معنای به روز بودن و آشنا بودن به زبان و رفتار آن قوم است.

وی در پایان به تأثیر زبان تمثیل و طنز اشاره کرد و اظهار داشت: متأسفانه در دروس و منابر و در سخنان و کلام خود هیچ بهره‌ای از تمثیل و طنز نمی‌بریم و همین کوتاهی حوزه‌ها، سبب دوری جوانان  از حوزه‌ها و در نهایت، دوری از دین می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha