پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 20, 2024

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه گفت: تدوین نقشه راه جامع و حمایت از مراکز تحقیقاتی و پژوهشی از مهم ترین لوازم و پیش نیازهای حرکت کشور به سمت اسلامی سازیِ علوم انسانی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی رضایی اصفهانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که یکی از مشکلات فعلی آن است که متاسفانه متون لازم با جهت‌گیری اسلامی به اندازه کافی وجود ندارد، اظهار داشت: مراکز تحقیقاتی و پژوهشی کشور به ویژه با صبغه حوزوی می توانند با برنامه ریزی هدفمند، این خلأ را تا حدود زیادی رفع کنند.

وی با اشاره به این که علوم انسانی فعلی بر مبانی نظری غیر اسلامی استوار است، افزود: یکی دیگر از مشکلات عمده در این باره آن است که هنوز نقشه راه و چشم‌انداز بلند مدت برای تغییر وضعیت فعلی و حرکت به سوی وضعیت مطلوب علوم انسانی طراحی و مهندسی نشده است.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به بیان برخی راهکارها به منظور تحقق هدف اسلامی سازی علوم انسانی پرداخت و گفت: راه‌اندازی دوره‌های کوتاه مدت آموزشی و پژوهشی میان رشته‌ای، شناسائی و معرفی متون موجود یا تدوین مجموعه‌هایی از بخش‌هایی از تراث اسلامی و ایرانی جهت استفاده در هر یک از رشته‌ها، شناسایی و تقویت مراکز آموزشی و پژوهشی و نیز مجلات فعال علمی و پژوهشی در زمینه مباحث میان رشته‌ای علوم انسانی و اسلامی و ... از جمله این راهکارهاست.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) اضافه کرد: تولید علم در زمینه علوم انسانی با نگاه اسلامی با نظریه‌پردازی علمی بر اساس آموزه‌های قرآن و حدیث و بازنگری در محتوای این علوم، ایجاد رشته‌های جدید در حوزه‌های علمیه به ویژه در زمینه مباحث میان‌رشته‌ای علوم انسانی،  ایجاد و تقویت پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی متعدد میان رشته‌ای، تحول در دروس معارف دانشگاه‌ها و جهت دهی اکثر آنها به مباحث میان‌رشته‌ای متناسب با هر دانشگاه، جهت‌دهی پایان نامه ارشد و رساله‌های دکتری دانشگاه‌ها و نیز سطح 3 و 4 حوزه‌های علمیه به موضوعات میان‌رشته‌ای جهت تولید متن و علم در این زمینه و همچنین حمایت علمی و عملی از این قبیل رساله‌ها و ... از دیگر راهکارهایی می باشد که می تواند بستر ساز تحول در علوم انسانی کشور باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha