جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
حجت‌الاسلام مختاری

مدیر مؤسسه کتاب شناسی شیعه، با تأکید بر ضرورت تألیف آثار جدید برای تأمین نیازهای ضروری معاصر، گفت:اگر آثار علمای گذشته به روز و مطابق با نیازهای جامعه تعریف نگردد و آثار نویی در این عرصه به وجود نیاید، مواجهه با موج نیازهای جوامع خواهیم شد که بدون پاسخ خواهد ماند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام  والمسلمین رضا مختاری در  همایش بین المللی «تجلیل از مقام علمی دو عالم هندوستان، مرحوم آیت الله سید دلدار علی نقوی لکهنوی و  مرحوم علامه میرزا محمد کامل دهلوی»، که به همت مؤسسه مرکز احیای آثار برصغیر، در سالن شهید مطهری مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) برگزار گردید،، ، با اشاره به اهمیت اثرشناسی و اثرشناساندن، اظهار نمود: شناسایی و شناساندن آثار برجای مانده از علمای گذشته وظیفه ای مهم بر حوزویان به شمار می رود که در برخی از موارد، حتی مورد غفلت بزرگان فن نیز قرار می گیرد.

وی افزود: مرحوم میرزا آقابزرگ تهرانی عالمی بودند که برای انتشار برخی از آثار علمی منزل شخصی خود را فروختند که نشان از اهتمام عالمان ما به بحث مهم، شناسایی و شناساندن آثار علمی بزرگان دارد.

مدیر مؤسسه کتابشناسی شیعه بیان نمود: تا وقتی که آثار علمای ما به انتشار نرسد و به مجامع علمی عرضه نگردد، نام و آثار آنها نیز در دانشنامه های ما یاد نمی شود که عدم شنایایی آنها توسط محققین بین المللی را نیز به دنبال دارد.

حجت الاسلام  والمسلمین مختاری با بیان این که تصحیح انتقادی صحیح و دقیق و نشر آن آثار قدم بعدی در شناسایی این بزرگان به شمار می رود، ابراز کرد: اگر تصحیح کامل و دقیقی بر آثار گذشتگان انجام نگیرد، باعث اشباع بازار تصحیح آثار علمی می گردد و دیگر اعتمادی بر تصحیح کتاب ها وجود نخواهد داشت.

وی نقادی علمی آثار گذشتگان را نیز در معرفی نظرات گذشتگان مهم ارزیابی کرد و یادآور نمود: ما معتقد نیستیم که همه آثار علمای گذشته ما صحیح و کامل هستند، از این رو می توان در فضای آرام و مؤدبانه علمی، این نظرات و آثار آنها را نقد و بررسی کرد تا به درستی مورد شناخت دیگران قرار گیرد.

مدیر مؤسسه کتاب شناسی شیعه، با تأکید بر ضرورت تألیف آثار جدید برای تأمین نیازهای ضروری معاصر، تأکید کرد: اگر آثار علمای گذشته به روز و مطابق با نیازهای جامعه تعریف نگردد و آثار نویی در این عرصه به وجود نیاید، مواجهه با موج نیازهای جوامع خواهیم شد که بدون پاسخ خواهد ماند.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha