یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ |۱۹ صفر ۱۴۴۶ | Aug 25, 2024
کد خبر: 329766
۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۹
یا زهرا

منظور از پاره تن، بهره­گیری فاطمه(س) از صفات علمی و معنوی رسول الله(ص) است و اين حديث با الفاظ گوناگون از پيامبر (ص) نقل شده و در بين علماي شيعه و سني مشهور نیز در مورد آن اتفاق نظر وجود دارد.

 به گزارش خبرگزاری حوزه، خانم حکیم­زاده، در نشست علمی – پژوهشی «تجلی ارتباط با خالق در حیات طیبه حضرت زهرا(س)»، که در مؤسسه آموزش عالی بنت­الهدی قم برگزار شد، با اشاره به حسن انتخاب روز میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) به عنوان روز زن، گفت: حضرت فاطمه(س)، برترین مخلوقات خداوند عالم است و ابعاد وجودی ایشان و آنچه در طول عمر خویش انجام داده، منحصر به فرد است.

این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: زهرای اطهر(س) یک زن معمولى نبودند، بلکه یک زن روحانى، ملکوتى و یک انسان به تمام معنا بودند که وجود ملکوتى ایشان در عالم به صورت انسان ظاهر شد. از این رو، برای زنان بهترین الگو هستند و این الگو بودن منحصر به یک زمان و مکان خاص نیست و در هر برهه­ای از زمان عینیت دارد.

وی به سخن پیغمبر(ص) ‏در رابطه با حضرت فاطمه(س) اشاره کرد و ابراز داشت: پیامبر(ص) فرمودند "فاطمه پاره تن من است. هر که او را شاد سازد، مرا شاد ساخته و هر که او را اندوهناک کند، مرا اندوهناک کرده است. فاطمه از همه مردم پیش من عزیزتر است". این مسئله نشان از جایگاه رفیع ریحانة النبی(س) دارد.

حکیم­زاده اضافه کرد: منظور از پاره تن، بهره­گیری فاطمه(س) از صفات علمی و معنوی رسول الله(ص) است و اين حديث شريف با الفاظ گوناگون از پيامبر گرامي(ص) نقل شده است و در بين علماي شيعه و سني مشهور نیز در مورد آن اتفاق نظر وجود دارد.

این مدرس حوزه و دانشگاه داستان معروف به اصحاب کساء را از منظر آیات و روایات مورد بررسی قرار داد و اظهار داشت: اهل بیت(علیهم السلام) همان کسانی هستند که در کسای پیامبر(ص) دور هم جمع شدند و فاطمه زهرا(س) نیز از اصحاب کساء و یاران مباهله هستند و از کسانى به شمار می­روند که در سخت‏ترین اوقات با پیغمبر(ص) هجرت کردند.

وی با اشاره به این که فاطمه(س) مادر ائمه(ع) هستند و بقاى ذریه پیغمبر(ص) تا روز قیامت از برکت وجود اوست، بیان داشت: هنگامی که فاطمه(س) بر پیغمبر(ص) وارد مى‏شد، آن حضرت در مقابل او مى‏ایستادند و دستش را مى‏بوسیدند و او را به جاى خود مى‏نشانیدند و می­فرمودند "من هرگاه به بوى بهشت اشتیاق پیدا مى‏کنم، زهرا(ع) را مى‏بویم".

حکیم زاده در ادامه تصریح کرد: این همه احترام نبی مکرم اسلام(ص) نسبت به فاطمه زهرا(س)، نشان دهنده شخصیت و صفات والای آن حضرت است؛ زیرا قیمت هر کس به صفات و روحیات اوست. زهرا(س) در علو صفات به حدى بودند که پیامبر گرامى(ص) او را مادر (ام ابیها) مى‏نامیدند و خداوند نیز در وصف ایشان و اهل بیتش(علیهم­السلام) آیه تطهیر را نازل و گواهی به صدقشان داده است.

این مدرس حوزه و دانشگاه در پایان تأکید کرد: حضرت صديقه(س) در زندگى خصوصى، نمونه‏اى در حیا، عفاف، پاکدامنى، مهر، عاطفه، معرفت و ایمان و در زندگى اجتماعى نیز نمونه و الگویى از شهامت، شجاعت، فداکارى در راه حق و عدالت‏خواهى بودند و عاقبت در این راه به شهادت رسیدند.

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha