جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ |۲۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 28, 2024
العوامی

مسلمانان در این صدها سال چه کاری انجام داده اند و نقش آنها چه بوده و چرا نتوانسته اند به طور جدی در اظهار و بیان دین خدای متعال سهیم باشند؟این سؤال حساس و مهمی است و باید هر مسلمانی در آن بیندیشد و تامل کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام فیصل العوامی از روحانیون شیعی عربستان در کارگاه بررسی سیر پیشرفت مراکز اسلامی در آمریکا که توسط مرکز اسلامی غرب میشیگان برگزار شده بود مشارکت کرد.

وی در سخنان خود بر اهمیت پیگیری دعوت و تبلیغ دینی با بهره گیری از ابزارهای جدید و عدم اکتفا به ابزارهای سنتی در این زمینه تاکید کرد و استفاده از زبان اندیشه و فرهنگ معاصر و بیان ارزش های انسانی مورد نظر دین با روشی عقلی در تحلیل این افکار و نظریات را مورد توجه قرار داد.

متن سخنان شیخ عوامی در این مرکز اسلامی به این شرح است:

بسیار خرسندم که در این محفل مبارک مشارکت دارم؛ محفلی که قرآن کریم سه بار بر موضوع آن تاکید کرده و فرموده: (هو الذی أرسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله).

* اگر پیامبر در غرب زندگی می کرد، چه اقدامی انجام می داد؟

از تامل در این آیه دو سؤال مطرح می شود. پرسش اول این که اگر پیامبر(ص) هم اکنون میان ما حضور داشت، به ویژه اگر ایشان در غرب زندگی میکرد چه اقدامی انجام می داد؟ و پرسش دوم این که اگر امام زمان ما عجل الله تعالی فرجه الشریف در این روزگار ظهور کند، چه اقدامی انجام می دهد؟ اگر به عبارت پایانی آیه توجه کنید میبینید که فرموده: (لیظهره علی الدین کله). و ما می دانیم که پیامبر(ص) در حالی از دنیا رفت که هنوز دین اسلام بر تمام ادیان برتری نیافته بود بلکه اکثر بشریت آن دوره هنوز از دین محمد(ص) اطلاعی نداشتند.

در این صورت چگونه و چه زمانی دین خدای عزوجل بر تمامی ادیان برتری می یابد؟ شما می دانید که روایات بر این مطلب تاکید می کند که این اتفاق در زمان ظهور قائم آل محمد رخ می دهد و در این تردیدی نیست، اما مشکل امروز ما به ویژه برای کسانی که در غرب زندگی می کنند این است که مسلمانان در این صدها سال چه کاری انجام داده اند و نقش آنها چه بوده و چرا نتوانسته اند به طور جدی در اظهار و بیان دین خدای متعال سهیم باشند؟

این سؤال حساس و مهمی است و باید هر مسلمانی در آن بیندیشد و تامل کند. پیامبر(ص) در طول بیست و سه سال عمر خویش توانست اسلام را در سرزمین مشخصی منتشر کند و تا به امروز نیز اسلام در آن سرزمین محبوس است یا به صورت جزئی منتقل شده. البته منظور بنده از بیان این مطلب آن است که انتقال اسلام در زمان اموی ها و عباسی ها مطابق روش صحیح نبوی نبود بلکه بنا بر اغراض توسعه طلبانه و با روشی اشتباه صورت می گرفت و از این رو از امام صادق(ع) روایت شده که فرمود: اگر این کار و روش پسندیده بود، آنها در آن بر ما پیشی نمی گرفتند. پس چرا اسلام در آن سرزمین محبوس ماند؟ چرا ما همچنان منتظر ظهور قائم(ع) هستیم تا ما بنشینیم تا او جهان را برای ما تغییر دهد؟

باید توجه کنیم که مرحله زمانی زیادی میان پیامبر اکرم(ص) و ظهور امام زمان(ع) وجود دارد و شایسته نیست که این مرحله قرین سکوت باشد و اسلام در آن منزوی باشد؛ چرا که اگر پیامبر(ص) هم اکنون حضور داشت، به دعوت خویش ادامه می داد و فضای موجود را تغییر می داد و جهان را به پذیرش دینی که به خاطر آن مبعوث شده متقاعد می ساخت و اگر امام زمان(ع) نیز امروز حضور داشت، ایشان هم دقیقا همان کار را انجام می داد و ما نیز دقیقا همین وظیفه را داریم. هر مسلمان به ویژه مؤسسات و مراکز فکری وظیفه دارند در این امر با جدیت تامل کنند.

* راه های معرفی دین پیامبر به جهان معاصر

همچنین همه ما باید تامل کنیم که چگونه می توانیم امروز دین محمد(ص) را به جهان معرفی کنیم؟ من معتقدم که گفتمان موجود دینی کارآیی و قدرت تاثیر فکری خود را از دست داده و نمی تواند جهان را برای پذیرش این دین قانع سازد و راه درستی که باید در این مرحله فکری پیش بگیریم، گفتمان انسانی است.

ما باید در این دوره گفتمانی را پیش بگیریم که این ویژگی ها را داشته باشد: 1. زبان فکری و فرهنگی معاصر 2. توجه به ارزش های انسانی محرد نظر دین 3. روش عقلی در تحلیل افکار و ارزش ها.

ما امروز می توانیم جهان را با زبان انسانیت مخاطب قرار دهیم، زبانی مبتنی بر تحلیل عقلی با هدف بیان و عرضه ارزش های انسانی دینی مانند کرامت و آزادی و حقوق و امانت و راستگویی و همدوشی و غیره آن هم با زبانی که انسان معاصر بتواند معانی و مفاهیم آن را دریابد و اگر امروز در این زمینه گام برداریم، بدون تردید در آینده نزدیک به نتایج ملموسی خواهیم رسید. در پایان توفیق همه شما را از خداوند متعال خواستارم و صلی الله علی النبی المصطفی محمد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha