دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ |۱۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 17, 2024
آیت‌الله مکارم

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به عوامل کمرنگ شدن مسائل اخلاقی در جامعه، تصریح کردند: مسئله فرهنگ نباید کم‌رنگ شود، چون آبروی نظام به مسائل فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، این مرجع تقلید، پیش از ظهر امروز در همایش بزرگ مبلغان ماه رمضان، در مسجد اعظم قم گفتند: کار مبلغان ادامه کار انبیاء است و هدف آنان احیای مکارم اخلاق و توسعه فرهنگ اهل‌بیت(ع) است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند: امسال 8 هزار مبلغ به سراسر کشور اعزام می‌شوند، این آمار خوبی است، ولی کافی نیست، زیرا اگر برای هر 500 نفر مردم ایران یک مبلغ بخواهیم که البته کم است، نیازمند 140 هزار مبلغ هستیم.

معظم له تصریح کردند: مقام معظم رهبری با تدبیر درست، دو نیاز اصلی کشور را مسئله اقتصاد و فرهنگ مطرح کردند، البته مباحث اقتصادی دارای متولیان خاص است که انشاء‌الله موفق باشند، ولی در حوزه فرهنگ متولی خاصی وجود ندارد.

این مرجع تقلید با بیان این که مسئله فرهنگ نباید کم‌رنگ شود، چون آبروی نظام به مسائل فرهنگی است، ادامه دادند: در قرآن کریم 10 هدف بزرگ پیامبران بیان شده است که از مهمترین آنها احیای مکارم اخلاق است، بنابراین طلاب و روحانیون باید در این حوزه‌ها کار کنند.

معظم له اضافه کردند: در حوزه مباحث اخلاقی طلاب باید به چند عامل دقت کنند؛ برخی عنوان می‌کنند که اخلاق ذاتی است و کاری از دست ما برنمی‌آید. برخی دیگر نظر مخالف دارند و می گویند همه چیز اکتسابی است، ولی نظر ما معتدل است و بیان می‌کنیم "انسان دارای فطرتی پاک است که باید تحت تعلیم و آموزش قرار بگیرد".

ترویج روح ماتریالیستی و ماده‌گرایی

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که برنامه مبلغین باید احیای فطرت‌های پاک و برانگیختن مکارم اخلاق باشد، تصریح کردند: مسائل اخلاقی امروز باید در جامعه رونق یابد، ولی عواملی وجود دارد که این رونق را کم رنگ می‌کند که نخستین آن "ترویج روح ماتریالیستی و ماده‌گرایی" است.

آفت سیاسی نگری

ایشان افزودند: "مسائل سیاسی" از دیگر عوامل کم‌رنگ شدن اخلاق در جامعه است؛ زیرا در بسیاری از کشورهای غربی آنها می‌خواهند با هر روشی به قدرت برسند و قدرت به یک اصل بدیهی تبدیل شده است.

ایشان، سومین عامل کم‌رنگ شدن مباحثی اخلاقی را "یأس و ناامیدی" ذکر کرد و یادآور شدند: این مسئله ممکن گریبان فعالان فرهنگی را بگیرد که خیلی خطرناک است؛ اگر امام(ره) دچار یاس می‌شدند، انقلاب اسلامی به پیروزی نمی رسید.

تأثیر مفاسد اقتصادی

این مرجع تقلید، "مفاسد اقتصادی" را از دیگر عوامل کم‌رنگ شدن اخلاق در جامعه دانسته و گفتند: اسلام در هر زمان قابل پیاده شدن است و نباید خودمان را از قوانین اسلامی دور کنیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با تاکید بر این که روحانیون باید مردم را به وحدت سوق بدهند زیرا با وحدت می‌توان در مقابل هجمه ها فشارهای سنگین مقاومت کرد، ابراز داشتند: تقویت مبانی ایمانی از مهمترین وظایف روحانیون در ایام تبلیغی است.

ضرورت احیای امربه معروف

معظم له تصریح کردند: امر به معروف و نهی از منکر نیز باید در جامعه پر رنگ شود؛ البته خوشبختانه مجلس با تصویب دو فوریت طرح امر به معروف و نهی از منکر نشان داد که در این مسیر ثابت‌قدم است.

آسیب اهانت به ادیان و مذاهب

ایشان با اشاره به لزوم احترام به ادیان و فرق اسلامی، گفتند: مبلغان باید با فرهنگ‌سازی درست، از تشدید اختلافات مذهبی و اهانت به ادیان و مذاهب توسط دیگران جلوگیری کنند؛ زیرا به دلیل همین غفلت‌ها است که امت های اسلامی خون یکدیگر را می‌ریزند و رژیم صهیونیستی در حاشیه امنیت قرار گرفته است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha