سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
کد خبر: 334631
۱۵ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۹
22

«سلفی گری و وهابیت» به بررسی تفصیلی موضوع سلفی گری و وهابیت از منظرهای مختلف تاریخی و کلامی و فرهنگی و اجتماعی و دینی پرداخته است و در سه بخش «سلفی گری» و «تبارشناسی وهابیت» و »وهابیت و سیاست» به واکاوی این موضوع مبادرت ورزیده است.

خبرگزاری حوزه/ کتاب«سلفی گری و وهابیت» نوشته سید مهدی علی زاده موسوی به بررسی تفصیلی موضوع سلفی گری و وهابیت از منظرهای مختلف تاریخی و کلامی و فرهنگی و اجتماعی و دینی پرداخته است.

این کتاب در سه بخش سلفی گری و تبارشناسی وهابیت و وهابیت و سیاست به واکاوی این موضوع مبادرت ورزیده است.

در بخش اول فصلهای متنوعی همچون مفهوم شناسی، مبانی عام سلفی گری، چیستی سلفی گری معاصر، گونه شناسی سلفی گری، سلفی گری در شبه قاره هند و سلفی گری در مصر پرداخته است.

در بخش دوم، به فصولی همچون سرگذشت حدیث، سلفی گری نقلی؛ احمد بن حنبل، بربهاری، سلفی عمل گرا، شخصیت پژوهی ابن تیمیه، اسلام ستیزی و  مبانی فکری او محمد ابن عبدالوهاب می رسیم.

بخش سوم به فصلهای آل شیخ و آل سعود، وهابیت و استعمار انگلستان، کارنامه وهابیت در دوره تأسیس و تثبیت اختصاص یافته است.

نویسنده تلاش کرده است تا در این کتاب به صورت ریشه ای به دو مقوله نظر داشته باشد و با وجهی تبیینی و تحلیلی به بیان آن بپردازد.

اول بحث بررسی ماهیت سلفی گری به عنوان یک مفهوم عام و دوم بحث وهابیت به صورت یکی از مصادیق بارز انحراف در فرق به ظاهر اسلامی.

این مجموعه در دو جلد تهیه شده است که عبارتند از:

اول تبارشناسی که به تاریخ و ریشه یابی اندیشه سلفی گری و وهابیت می پردازد و دوم کلام تطبیقی و شبهه شناسی.

در پیش درآمد مبحث اول این کتاب به عنوان مقدمه با مذهب سلفی گری به عنوان بدعتی برآمده از اندیشه های ابن تیمیه، در قرن دوازدهم، آشنا می شویم که توسط وهابیان شتاب بیشتری به خود گرفت و در قرون بعد با حمایت مستقیم انگلستان و سپس آمریکا جای پای خود را در میان برخی از کشورهای اسلامی و غیر اسلامی باز کرد و توانست خسارت های مادی و معنوی فاجعه بار و خیانت آمیزی را بر بدنه و شاکله امت اسلامی و جهان اسلام وارد آورد.

در این مجموعه تلاش شده است تا دو مقوله به هم پیوسته از منظر تاریخ و زمینه های فکری و شمایل عملی یعنی سلفی گری و وهابیت در محدوده ابعاد مختلف مذهب جعلی سلفی گری  و مهمترین مصداق آن یعنی وهابیت که نه تنها در برابر شیعیان، بلکه در برابر جهان اسلام قرار دارد مورد توجه و تبیین و تنقیح قرارگرفته و از زمینه های شکل گیری و مفاهیم لغوی و مباحث شناختنامه ای گرفته تا ظهور و بروز فرهنگی و سیاسی و اجتماعی و اقدامات فاجعه باری که علمیه امت اسلام و همه بشریت به انجام رسانده مورد توجه و مرور قرار بگیرد.

شناخت این زمینه ها در کنار بررسی دقیق و عمیق نتایج فاجعه بار آنها کمک می کند تا خواننده این اثر بتواند تصویر جامع و مانعی از حقیقت و واقعیت سلفی گری و وهابیت به دست آورد.

در جلد اول این کتاب بحث تاریخ و تبار اندیشه سلفی و وهابیت مورد تحقیق و پژوهش و تألیف قرار گرفته است و در جلد دوم هم مبانی اعتقادی وهابیت نقد و بررسی خواهد شد و بالاخره در جلد سوم به مصادیق شبهات وهابیت اشاره و آنها مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.

کتاب «سلفی گری و وهابیت» تلاش کرده است تا با رویکردی پژوهش محور و با توجه به زمینه های تاریخ و کلامی و فکری و از منظر پیدایش و رشد و نمو و رسیدن و به شکل و شمایل امروزین این جریانات، جریان فکری و سیاسی سلفی‌گری، گستره جغرافیایی آن و نیز ظهور و شکل‌گیری فرقه‌های افراطی را در تاریخ اسلام مورد مطالعه و پژوهش قرار ‌دهد.

نویسنده در بخش اول به تعریف و تبیین مفهوم لغوی و اصطلاحی سلف و سلفی‌گری پرداخته و سپس راجع به اصول و مبانی این جریان، رویکرد و روش‌شناسی سلفی‌گری و دریافت و برداشت‌های آن‌ها از قرآن و سنت بحث می‌کند.

او تأکید می کند که سلفی‌گری در دوران معاصر با توجه به ظهور و اندیشه‌های جدید از لحاظ روش‌شناسی و معرفت‌شناسی و دیدگاهشان نسبت به مسایل سیاسی به شکل‌ها و گونه‌های دیگری نمودار شده که مولف این موضوع را در فصول بعد بررسی می‌کند.

مولف فصولی را هم به بررسی مصداقی و مثالی سلفی‌گری در شبه قاره هند، پاکستان، مصر و سوریه پرداخته و آن‌ها را نام برده و به خصوصیات و مشخصات آن‌ها هم اشاره می‌نماید.

در بخش دوم کتاب، موضوع تبارشناسی جریان وهابیت شرح داده شده و همانطور که در ابتدای این نوشتار اشاره شد تحت لوای سرفصلهایی نظیر سلفی‌گری نقلی با محوریت احمد بن حنبل، سلفی‌گری اعتقادی با رویکرد کلامی با توجه به دیدگاه‌های ابن تیمیه و نیز سلفی‌گری وهابی در دوره جدید که عربستان سعودی محور و کانون اصلی آن بوده، تحت بررسی و تحقیق و تبیین قرار گرفته است.

نویسنده کتاب جناب آقای سید مهدی علی زاده موسوی بوده و تهیه و تدوین آن در گروه تامین منابع معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی انجام شده است.

«سلفی گری و وهابیت» چنانچه یاد کردیم در سه بخش مجزای ساختاری در عین به هم پیوستگی محتوایی و مضمونی و در هفده فصل با پژوهشی دقیق و عمیق به ارائه تصویری حقیقی از سلفی گری و وهابیت مبادرت ورزیده است.

نویسنده کتاب«سلفی گری و وهابیت» با استناد به نوشته‌ها، فتاوا و عملکرد شخصیت‌ها و متفکران وابسته به فرقه وهابیت، به معرفی آن فرقه پرداخته است.

تاریخ گواهی می دهد که وهابیت یکی از فِرق نوظهور و منسوب به «محمدبن عبدالوهاب» است که به امر مستقیم وزارت مستعمرات انگلیس برای نخستین بار به جزیره العرب وارد شده است.

پیروان وهابیت دارای افکار و اعتقادات خاص هستند که بسیاری از آنها مخالف آموزه‌های قرآنی و تعالیم رسول اکرم(ص) می‌باشند.

در «سلفی گری و وهابیت» ضمن تشریح ویژگی‌های فکری وهابیان به مهم‌ترین شبهات وهابیت علیه شیعه نیز پرداخته شده است.

در مقدمه این اثر آمده است سلفیان گروه‏هایی از اهل سنت هستند كه با تحجر و جمود بر ظواهر آیات و آموزه‏های اسلامی به سختیگری در امر مذهب خود و طرد و تكفیر دیگر مذاهب شهرت یافته‏اند. احمدبن حنبل، ابن تیمیه و محمدبن عبدوهاب از این دسته هستند.

وهابیت عقاید خود را به سلفیان گذشته منتسب می‏كنند. این كتاب با كنكاش در عقاید سلفیان اختلاف دیدگاههای آنها را با عموم مسلمانان مخصوصاً شیعیان در موضوعات فكری مانند خلافت بعد از پیامبر تحلیل می‏كند.

علاقمندان می توانند جهت تهیه کتاب «سلفی گری و وهابیت» با شماره تلفن 02537740397 تماس حاصل نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha