چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
خبر گزاری حوزه

مرکز اسلامی هامبورگ در ماه مبارک رمضان، با ویژه برنامه‌های گوناگونی میزبان روزه‌دار مقیم هامبورگ بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجّت الاسلام و المسلمین انصاری، هر روز بین نماز ظهر و عصر در رابطه با موضوعات اخلاقی و نیز بیان برخی از احکام شرعی مربوط به روزه سخنرانی می‌کرد بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر نیز برنامه تلاوت دسته جمعی یک جزء از قرآن کریم با حضور قاری مدعو از ایران جناب آقای مهدی سلطانی و نیز آقای علی رمضانی، انجام می­ پذیرفت.

شب‌های ماه مبارک رمضان، مراسم ویژه ای دو ساعت پیش از افطار، در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار می گردید. این مراسم با تلاوت یک جزء از قرآن­ کریم توسط قاریان م آغاز شده و پس از آن دعای پر فیض افتتاح، توسط مداح اهل بیت علیهم السلام، سماواتی قرائت می گردید. در ادامه جلسه مؤمنین روزه دار از سخنرانی خطیب توانا، حجّت الاسلام و المسلمین عظیمی فر، از اساتید تفسیر و درس خارج حوزه علمیه قم بهره مند می شدند. موضوع اصلی سخنان وی در این ماه، توضیح و تبیین برخی از قواعد مهم قرآن کریم، از جمله قاعده «لاینال عهدی الظالمین» ، قاعده « مناسبت » و قاعده « ملکیت » بود.

استاد عظیمی فر، با اشاره به این نکته که قرآن كريم درياى بى ‏پايانى است كه انديشمندان بسیاری از زاويه‏ هاى گوناگون به آن نگريسته و به تفسير و تحليل آيات آن پرداخته ‏اند، افزودند: به رغم اين توجه گسترده، متأسفانه در حوزه های علمیه و نیز مراکز علمی و دانشگاه ها به اندازه ای که به فقه و اصول پرداخته شده است، به قرآن التفات نشده است. به همين دليل تاكنون خیلی به ندرت در کتب تفسیری در باب قواعد قرآنی ـ آنچنان که در فقه و اصول به قواعد فقهی و اصولی پرداخته شده  اظهار نظر شده است. هنر بزرگان فقه و اصول به ویژه امثال شیخ انصاری (ره) این بوده که از مسائل جزئی فقهی و اصولی به قواعد کلی رسیده و توانستند به وسیله این شاه کلیدهای به دست آمده، گره های زیادی را در فقه باز نموده و تکلیف مکلفین را روشن سازند. به نظر می رسد اکنون لازم است این کار اساسی در مورد علم تفسیر و قرآن شریف نیز صورت پذیرد، تا ضابطه ها و قواعد کلی قرآن استخراج گردیده و در نتیجه کلید حل بسیاری از معضلات و مشکلات اعتقادی، کلامی، اجتماعی، اخلاقی و ... به دست آید.

وی  ضمن تاکید بر این که قرآن کتاب جاودان خدای متعال و راهنمای بی بدیل بشریت بوده و باید بیشتر از این در مجامع علمی مطرح شود، به عموم مومنان روزه دار و پوینگان راه قرآن توصیه می نمودند که با تامل در آیاتی که خطاب آنها عموم خلقت است یا آنجاکه از ماهیت انسان سخن می گوید یا از طبیعت، دنیا و خصوصیات آنها مطلبی را بیان می دارد، قواعد کلی را به دست بیاورند تا به عنوان کبرا در علوم مختلف استفاده شود. امید است که نگرش به قرآن به این شیوه نوین مقدمه ای شود برای جاری شدن قرآن در فضای زندگی انسانها و راه حل بلامنازعی برای حل منازعات علمی بین مسلمین؛ زیرا این کتاب عزیز مورد قبول همه است و می تواند فصل الخطاب خوبی برای منازعات باشد.

 شایان ذکر است حضور خوب مؤمنین روزه ­دار، خصوصاً جوانان عزیز در این جلسات بسیار چشمگیر بود.

  ویژه برنامه های نیمه ماه مبارک رمضان

جشن ميلاد با سعادت دوّمين اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حضرت امام حسن مجتبی عليه­السلام در چهاردهمین روز و محفل انس با قرآن در پانزدهمین روز ماه مبارک رمضان با حضور جمع کثيری از مؤمنان روزه­ دار و ارادتمندان به خاندان اهل ­بيت عصمت و طهارت عليهم ­السلام  و نیز قاریان بین المللی قرآن کریم در روز های شنبه و یکشنبه 12 و 13 یولی 2014 در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار گرديد. این مراسم با شکوه شامل برنامه­های تلاوت قرآن­کریم، سخنرانی، اجرای تواشیح، مداحی و مسابقه بود.

خاطرنشان می شود: در این مراسم به چند تن ازکسانی که همنام حضرت امام حسن مجتبی(ع) بودند، هدایایی به قید قرعه تقدیم گردید.

مراسم ویژه لیالی قدر و عزاداری شهادت امام علی(ع)

در شب های قدر، مسجد امام علی(ع) هامبورگ، پذیرای جمع انبوهی از مسلمانان بود که حضور پرشور جوانان در میان آنان جلوه خاصی را به نمایش گذاشته بود. پیر و جوان، زن و مرد در جمعی با صفا و صمیمی و قلوبی آکنده از حزن، چشمانی بارانی از اشک برای توبه و تقرب به درگاه حضرت حق و قرارگرفتن در زیر باران رحمت الهی و درک فضیلت شب قدر، با اخلاصی وصف ناپذیر به راز و نیاز با محبوب خود پرداختند.

در این شب ها برنامه مرکز اسلامی هامبورگ، مانند شب­های گذشته دو ساعت قبل از اذان مغرب با تلاوت یک جزء قرآن کریم شروع شده و پس از آن بخشی از دعای شریف جوشن کبیر قرائت گردیده و سپس حضرت حجت الاسلام و المسلمین عظیمی فر به ایراد سخنرانی پرداختند. روزه داران پس از اقامه نماز جماعت در جمعی با صفا روزه خود را افطار نمودند.

مراسم ویژه شب های قدرکه دقایقی پس از افطار آغاز می شد، شامل برنام های قرائت فرازهایی از مناجات امیرالمؤمنین(ع)، سخنرانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ، مراسم قرآن به­ سر و عزاداری بود.

 در این مراسمحجت الاسلام والمسلمین رمضانی، با تاکید بر اهمیت شب  قدر به عنوان شب مقدّرات انسان، مباحثی را در خصوص استفاده ویژه از فیوضات این شب ها و نیز استغفار و طلب آمرزش از خداوند و امیدوار بودن به رحمت الهی ایراد نموده و افزود: در این شب ها باید بکوشیم خود را درست به خدای متعال عرضه کنیم و باید بگوییم که ما بنده تو هستیم و این در حالیست که تو کریم مطلق هستی و حتی نسبت به کسانی که به یاد تو نیستند، عنایت داری. اعمال شب های قدر برای فراهم ساختن زمینه ایست که خدای متعال ما را قبول کند. ما در این شب ها، اولیاء الهی را واسطه قرار می دهیم و با خلوص نیّت و با امید به رحمت الهی دست به دعا برمی داریم تا عنایت الهی شامل حال ما گردد. البته بسیار واضح و روشن است که هر کسی به اندازه ظرفیت خودش از برکات این شب ها بهره مند می شود. اگرچه از جمله برکات این شب های نورانی، آنستکه انسان ضمن اینکه ظرفیت خود را از این ضیافت الهی پر می نماید، چه بسا می تواند ظرفیت خود را نیز گسترش می دهد و در مسیر بندگی حضرت حق قدم های بیشتری را بردارد.

نیایش مشترک ادیان برای مظلومان غزّه و عراق

در تاریخ 14 یولی 2014 مراسم پرشکوه نیایش مشترک پیروان ادیان ابراهیمی، برای تحقّق صلح و امنیت جهانی و دعا برای مظلومان غزّه، عراق، سوریه و بحرین در هامبورگ برگزار شد.

در این مراسم که همزمان با ایّام ولادت با سعادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام ـ قهرمان صلح و معنویت ـ در صحن مسجد امام علی علیه السلام صورت گرفت، شخصیت­های دینی و نمایندگان  ادیان و مذاهب در حالی که در ورودی سرسرای مسجد ایستاده بودند به زبانهای مختلف نیایش کردند.

برنامه های دارالقران الکریم مرکز اسلامی هامبورگ

همزمان با ماه مبارک رمضان و در راستای ترویج فرهنگ قرآنی در کشور آلمان، دارالقرآن الکریم مرکز اسلامی هامبورگ با دعوت دو تن از اساتید و فعّالین عرصه های قرآنی، اقدام به برگزاری کلاس های ویژه آموزش قرآن در سطوح مختلف و نیز برگزاری محافل انس با قرآن نمود.

برگزاری کلاس های آموزش رو خوانی ، روان خوانی و تجوید قرآن هر روز عصر توسط استاد سلطانی، قرائت یک جزء از قرآن کریم در دو نوبت ظهر و شب، ویژه برنامه « قرآن - قصه - نقاشی » هر شب برای کودکان و نوجوانان توسط حجت الاسلام و السملین غلامی، برنامه تفسیر قرآن­ کریم و برنامه محفل انس با قرآن در نیمه ماه مبارک رمضان، برگزاری مسابقه کتبی قرآن از ویژه برنامه هایی هستند که در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شدند.

گفتنی است،  ویژه برنامه کودکان و نوجوانان که هر شب برگزار می گردید، شامل برنامه های بسیار متنوعی از جمله: بیان نکات اخلاقی از طریق پخش کلیپ تصویری قصه های قرآنی، آموزش وضوء و نماز، برگزاری مسابقه حفظ سوره های کوچک قرآن، همخوانی گروهی برخی ادعیه و سوره های قرآن، نقاشی و ... بود که مورد استقبال خوب کودکان و نیز تقدیر و تشکر والدین قرار گرفت.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha