پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ |۲۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 4, 2024
خبر گزاری حوزه

معاون بین‌الملل حوزه های علمیه تعامل با بیش از 50 نهاد بین‌المللی تعامل دارد و پاسخگویی به مطالبات آنها و برگزاری دوره‌های آشنایی با فرهنگ ملل کشورها برای فضلای حوزه را از اقدامات این معاونت اعلام کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن زمانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به فعالیت‌های معاونت بین‌الملل حوزه های علمیه، اظهار داشت: برنامه‌ریزی و مدیریت علمی کنفرانس بین‌المللی «علماء جهان اسلام و بیداری اسلامی» با شناسایی و دعوت 700 نفر از علمای کشورهای جهان، میزبانی بیش از 50 میهمان خارجی از کشورهای مختلف دنیا و دیدار و برگزاری نشست علمی متفکران حوزه با ده‌ها گروه از شخصیت‌های دینی و علمی کشورهای جهان از جمله فعالیت های این معاونت بوده است.

*عضویت در شورای ادیان

وی با اشاره به حضور فعال و مستمر معاونت بین‌الملل به‌ عنوان نماینده حوزه های علمیه در شورای ادیان، افزود: شرکت مدیریت حوزه در اجلاس سفرای جمهوری اسلامی ایران در همه کشورها، معرفی ظرفیت‌های حوزه به نمایندگان ایران در خارج از کشور برای فعالیت های بین المللی، عضویت و شرکت مستمر معاون بین‌الملل حوزه به‌ عنوان نماینده حوزه های علمیه در شورای سیاست‌گذاری بین‌المللی دفتر مقام معظم رهبری، شرکت مستمر در شورای ادیان (مرکزگفتگو با ادیان) و شرکت نماینده معاونت بین الملل حوزه در کارگروه‌های تخصصی شورای مرکزی ادیان از دیگر فعالیت های ما در معاونت بین الملل بوده است.

*فعالیت های پژوهشی

معاون بین‌الملل حوزه های علمیه در ادامه با اشاره به فعالیت‌های علمی پژوهشی این معاونت، گفت: تدوین سه جزوه راهکارهای ایجاد رویکرد بین‌المللی در نظام‌های آموزشی، پژوهشی و تبلیغی و همچنین تألیف کتاب «احکام اسلامی برای شیعیان کشورها » منطبق با فتاوای 4 مرجع تقلید آیات عظام امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری، مکارم شیرازی و سیستانی از برنامه های علمی پژوهشی این معاونت بوده است.

*پیگیری مطالبات بین المللی رهبری

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی با اشاره به تدوین کتاب "بایسته‌ها و مطالبات بین‌المللی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری از حوزویان"، خاطرنشان ساخت: پیگیری و همکاری در انعقاد قرارداد با سازمان فرهنگ در خصوص تدوین یکصد کتابچه با موضوعات اساسی اسلام برای مخاطبان خارجی، از دیگر فعالیت‌های پژوهشی این معاونت می باشد.

معاون بین الملل حوزه های علمیه یادآور شد: از دیگر فعالیت های این معاونت، انتشار بولتن خبری تحلیلی بین‌المللی به‌صورت دوهفته‌نامه و ارسال برای 170 مدیر ارشد، اساتید، فضلا حوزه، مدیران استانی و مدارس استان‌ها می باشد.

*آشنا سازی فضلای حوزه با فرهنگ ملل

وی همچنین با اشاره به برگزاری دوره "آشنایی با فرهنگ ملل مختلف" برای اساتید 15 استان، بیان داشت: دوره‌های دانش‌افزایی بین‌المللی با اعزام کارشناسان عرصه بین‌الملل، برای طلاب، اساتید و فضلای 15 استان برگزار شده است.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی در ادامه با اشاره به حضور شیخ تاج‌الدین الهلالی در حوزه علمیه قم گفت: دعوت از ایشان به عنوان پرچم‌دار محبت اهل‌بیت(ع) در مصر و عضو شورای تقریب قاهره، برنامه‌ریزی 20 روزه دیدار علمی با بزرگان حوزه، تدریس 2 دوره فشرده «مبانی فضائل اهل‌بیت(ع)» در کتب اهل سنت و نقد جریان‌های تکفیری برای فضلا از تلاش‌های این معاونت بوده است.

*تعامل با 50 نهاد بین المللی

وی بابیان این که معاونت بین‌الملل حوزه های علمیه با بیش از 50 نهاد بین‌المللی تعامل دارد و پاسخگوی مطالبات آنهاست، گفت: دعوت از دکتر احمد محمود الکریمه، رئیس بخش فقه مقارن دانشگاه الازهر برای گفتگوی علمی با علمای حوزه و بازدید از مراکز مهم حوزوی و تدریس در کارگاه تخصصی فقه مقارن با موضوع "مبانی و معیارهای فقه مقارن در مذاهب پنجگانه اسلامی" از دیگر برنامه های این معاونت بود. همچنین دعوت از مفتی انقلابی سوریه دکتر احمد بدرالدین حسون یکی دیگر از برنامه هاست.

*انتشار بولتن تخصصی

معاون بین الملل حوزه های علمیه، انتشار بولتن تخصصی بین‌المللی را یکی دیگر از برنامه های این معاونت اعلام کرد و افزود، تهیه و نشر بولتن تخصصی بین‌المللی برای بزرگان حوزه و همچنین برگزاری دوره‌های آشنایی با فرهنگ ملل کشورها برای فضلای حوزه علمیه قم و دیگر استان‌ها، از طرح هایی است که در دست اقدام می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی یادآور شد: برگزاری دوره‌های آشنایی با فرهنگ ملل کشورها برای فضلای حوزه و شرکت دادن تعدادی از متخصصان حوزوی رشته‌های مختلف علوم اسلامی در همایش‌های بین‌المللی داخلی و خارجی از دیگر برنامه‌های سال جاری این معاونت خواهد بود.

*شناسایی ظرفیت ها

معاون بین الملل حوزه های علمیه در پایان خاطرنشان کرد: از دیگر برنامه های ما، شناسایی ظرفیت‌های علمی حوزه‌های علمیه شیعیان دیگر کشورها و مراکز علمی و دانشگاهی آنان و همچنین شروع همکاری علمی با حوزه علمیه قم و نهایی سازی کتابچه معرفی حوزه برای خارجیان و ترجمه آن به دو زبان خواهد بود.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha