سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
تقوی

حوزه/ زمانی ارزش‌ها به فرهنگ تبدیل خواهد شد که در سبد فرهنگی خانوارها قرار بگیرد و همه رفتارها و ارتباطات بیانگر ارزش‌های انقلابی باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از ایلام، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی، روز گذشته در همایش ملی زکات، در ایلام، با بیان این که دفاع مقدس جزو تاریخ سرافرازی‌ها، بزرگی‌ها و بزرگ‌منشی‌های انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: یکی از رسالت‌های ما این است که ارزش‌های جوشیده از خون شهدا،  انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را در فرهنگ عمومی جامعه نهادینه کنیم.

وی با بیان این که اگر ارزش‌های دفاع مقدس تبدیل به فرهنگ نشود، کارساز نخواهد بود، گفت: زمانی ارزش‌ها به فرهنگ تبدیل خواهد شد که در سبد فرهنگی خانوارها قرار بگیرد و همه رفتارها و ارتباطات بیانگر ارزش‌های انقلابی باشد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با بیان این که دفاع مقدس اقیانوس عمیقی از معارف است، افزود: مبلغان و خطبا می‌توانند از این سرمایه بهره بگیرند و القاکننده زیبایی و ارزش‌های دفاع مقدس باشند و این ارزش‌ها را ترویج و عملیاتی کنند.

وی با اشاره به این که احیای زکات یک امر حاکمیتی است، تصریح کرد: مسئولان و حوزویان باید در زمینه فرهنگ سازی زکات تلاش کنند و این مهم را به مرحله اجرا و عمل در آورند.

حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی، پرداخت زکات را انجام تکلیف شرعی دانسته و ابراز داشت: وظیفه مبلغان این است که به‌گونه‌ای این امر را ترویج دهیم که مؤدیان زکات احساس آرامش و اعتماد کنند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ادامه داد: با اشاره به آیه 60 سوره توبه، «إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاء وَالْمَسَاکِینِ وَالْعَامِلِینَ عَلَیْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِی الرِّقَابِ وَالْغَارِمِینَ وَفِی سَبِیلِ اللّهِ وَابْنِ السَّبِیلِ فَرِیضَةً مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ؛ صدقات تنها به تهیدستان و بینوایان و متصدیان [گردآورى و پخش] آن و کسانى که دلشان به دست آورده مى‏شود و در [راه آزادى] بردگان و وامداران و در راه خدا و به در راه مانده اختصاص دارد [این] به عنوان فریضه از جانب خداست و خدا داناى حکیم است»، گفت: زکات یک امر ولایی است و در مصرف آن باید تعادل داشته باشیم همچنین در شورای زکات باید فی سبیل‌الله به امر مصرف زکات پرداخته شود و ترتیب و توازن را رعایت کنیم.

وی با بیان این که مصارف زکات می‌تواند در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ... باشد، افزود: در گذشته از زکات برای آزادی برده‌ها استفاده می‌شد، آیا امروزه جایز نیست که از مبالغ زکات برای آزادسازی قدس شریف استفاده کنیم و یا آزادسازی زندانیانی که به دلیل مقروض بودن در زندان به سر می‌برند؟ این‌ها همه جزو مسائل اجتماعی و سیاسی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی با بیان این که ما از راه فرهنگ‌سازی دینی می‌توانیم مسائل را در سطح جامعه حل کنیم، تصریح کرد: وقتی مردم کارهای دینی را انجام دهند، اعتماد ایجاد می‌شود و دیگر به سوی معضلاتی مانند کلاهبرداری، دزدی و ... نخواهند رفت، نابسامانی‌ها وجود نخواهند داشت، فضایی که ایجاد می‌شود در کنترل نابسامانی‌ها کمک شایانی می‌کند.

وی با بیان این که در پرداخت زکات بحث پول گرفتن نیست، بلکه مسئله«یزکیهم» تربیت است، اظهار کرد: اگر کسی زکات مالش را پرداخت کند، دیگر دست به خیانت نمی‌زند و مانع نفس خود در ارتکاب به گناه می‌شود.

این مسئول فرهنگی اضافه کرد: در روایات فراوانی بیان شده است که اگر می‌خواهی به فقیری کمک کنی با دست خودت کمک کن و این‌ها همه اثر تربیتی دارد، ما در جامعه با اعمالی مانند نماز و زکات در صدد الهی کردن جامعه هستیم.

وی با بیان اینکه نبایدهایی برای عاملان زکات وجود دارد که باید همواره رعایت شود، گفت: این نبایدها عبارتند از عدم ترساندن مردم از پرداخت نکردن زکات، عزم ورود بدون اجازه به ملک دیگران، مانند سلطه‌گرها رفتار نکنیم، از کسی بیشتر از حقش زکات دریافت نکنید، رعایت این بایدها و نباید باعث جلب اعتماد افراد جامعه به مبلغان و مسئولان جمع‌آوری زکات می‌شود.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha