شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ |۲۲ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 29, 2024
حجت الاسلام سید مصطفی طباطبایی نژاد جنگل

حوزه/ مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جنگل ها و مراتع کشور گفت: اقامه نمازباران جزو آموزه های دینی است و بزرگان حوزه بر خواندن آن تاکید و اهتمام جدی داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین سید مصطفی طباطبایی نژاد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با بیان این مطلب افزود: آنچه امروز در دنیا مطرح می شود، بحران آینده آب و جنگ آب است، لذا ما باید ببینیم ازمنابع آبی چگونه استفاده کرده ایم؟، چرا که متاسفانه دراستفاده ازمنابع آب مدیریت خوبی نداشته ایم.

*انتقاد از بهره برداری نامناسب از منابع آبی

وی ادامه داد: چشمه ها، قنات ها و چاه ها منابع مصرفی ما هستند، اما چون بهره برداری مناسبی از منابع آبی صورت نگرفته، سطح آب پائین آمده و منجر به بحران کم آبی شده است، لذا باید درمدیریت مصرف آب اصلاحات جدی صورت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی نژاد با انتقاد ازعدم اقامه نماز باران به ویژه درشرایط کم آبی فعلی، گفت: خواندن نماز جزو آموزه ها و تاکیدات دینی ماست، علمای بزرگان باید امر به خواندن نماز باران کنند.

*اقدام یک روحانی جوان

وی افزود: دوسال قبل یک روحانی جوان در روستایی که با خشکسالی مواجه بود به همراه مردم نمازباران خواند، باران بارید و به فضل خدا تا به امروز قنات خشکیده ی آن ها آب کافی دارد.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه درسازمان جنگل ها و مراتع خاطرنشان کرد: متاسفانه ما هنوز حاضر نیستیم این کار را انجام دهیم، درحالی که آیت الله العظمی مکارم شیرازی فرمودند "ما وظیفه داریم نماز باران بخوانیم چه بارندگی بشود، چه نشود"، ولی اهتمام جدی برای این امرنیست چراکه اگربه طورگسترده، دسته جمعی و درهمه جا این نماز را بخوانیم، خداوند متعال هم عنایت می فرمایند.

*تولید آب با روش های علمی نوین

وی درادامه با تاکید برضرورت بهره وری از منابع آبی با روش های علمی و متداول روز دنیا، گفت: اگر زمانی آب مورد نیاز ما از چشمه و قنات تامین می شد، امروز باید آب مورد نیازمان را از رطوبت هوا و ابرها بگیریم و دراین کار بر روش های علمی تکیه داشته باشیم.

*مدیریت نامناسب در مورد تالاب ها و دریاچه ارومیه!

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی نژاد همچنین با انتقاد از مدیریت نامناسب دربحث تالاب ها و دریاچه ارومیه، بیان داشت: نیزارهای موجود در تالاب ها به پرورش ماهی های گیاه خوار تبدیل شد و منابع و محیط گیاهی آن ازبین رفت. همچنین سد سازی های بی رویه هم باعث آن مشکلات دردریاچه ارومیه شد و این درحالی است که امروزه در دنیا جلوی سد سازی های بی رویه گرفته می شود.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha