یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ |۱۹ صفر ۱۴۴۶ | Aug 25, 2024
شهریاری

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی گفت: در آموزه های دینی به امت اسلام سفارش شده است که برای توانمند سازی جامعه اسلامی به فناوری های نوین تلاش کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری در جمع گروهی از فرهیختگان حوزه و دانشگاه با اشاره به قابلیت توانمندسازی فناوری با استناد به آیه «واعدوا لهم ما استطعتم من قوه» اظهارداشت: ما در آموزه های دینی موظف شده‌ایم فناوری را برای توانمند سازی جامعه اسلامی بکار ببریم و در برابر دشمنان دین هرچقدر می‌توانیم بر توانمندی و قدرت جامعه اسلامی بیافزاییم .

وی افزود: فناوری اگر در دست افرادی صالح و انسان‌های پاک و متدین قرار گیرد، خوب و ارزشمند است، اما می‌تواند در اختیار زورگویان و مستکبران و فاسدان هم قرار گیرد که آن را در موارد غیر انسانی بکار برند.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی که در سالن اجتماعات مرکز نور سخن می گفت، با تبیین جایگاه فناوری به نگاه ادیان الهی، اسلام و حوزه های علمیه به آن پرداخت و اظهارداشت: هر فناوری در مفهوم خود دارای چهار ویژگی ساخت، اصلاح، کاربرد و دانش است.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری برجسته‌ترین فناوران تاریخ بشر را انبیا الهی دانست و با استناد به آیات قرآن کریم درباره حضرت نوح که موفق به ساخت کشتی طبقاتی اقیانوس‌پیما شد و نیز حضرت داوود که  موفق به ساخت زره آهنین شد این دو پیامبر الهی را از جمله فناوران در تاریخ بشر برشمرد.

معاون فناوری قوه قضاییه،  با بیان این که در مکتب اسلام نیز علم و دانش ستوده شده و با اشاره به روایات وارده از معصومین علیهم السلام که  فرموده‌اند: " اکثر الناس قیمة اکثرهم علما" گفت: در اسلام ارزشمندترین مردم، عالم‌ترین آن‌ها دانسته شده است ، بنا بر این دانشمندان فناور جامعه اسلامی از جمله ارزشمندترین و شریف‌ترین مردمان  جامعه ما هستند.

وی افزود: در اسلام مفاهیم یا دارای ارزش ذاتی‌اند که هیچ گاه به ضد ارزش تبدیل نمی‌شوند و در هر حال ارزشمندند مانند عدالت و یا دارای ارزش اقتضایی‌اند که در برخی موارد به ضد ارزش تبدیل می‌شوند مانند راست‌گویی که چنانچه به واسطه راست گفتن جان و مال و آبروی مؤمنی به خطر افتد از این راست‌گویی نهی شده است.

 حجت الاسلام والمسلمین شهریاری ادامه داد: در این میان علم از مفاهیم دارای ارزش اقتضایی است و چون طبق تعریف، فناوری نیز یک علم است، بنابراین فناوری دارای ارزش اقتضایی می باشد بر همین اساس فناوری در دین اسلام اقتضائاً ارزشمند است. یعنی چون علم است و توانمندساز، به خودی خود امر ارزشمندی است.

وی ادامه داد:  اما این امکان هست که این امر ارزشمند به دلیل، شرائطی خاص تبدیل به ضد ارزش شود. از این روست که امروزه شاهد کاربرد های غیر مجاز فناوری ارتباطات و اطلاعات در زمینه های خلاف اخلاق و خلاف امنیت و استقلال کشور و  مغایر با ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی  هستیم .

عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به برخی شبکه های اجتماعی و پایگاه‌های اینترنتی که امنیت اخلاقی و اجتماعی جامعه را به شکل جدی تهدید می‌کنند افزود : شبکه های اجتماعی و ارتباط جمعی گوشی‌های همراه مانند وایبر، واتس آپ، تانگو، بی تاک ، وی چت ، اینستاگرام و غیره اکنون مورد سوء استفاده قرار گرفته و در جهت ترویج فساد و اعمال خلاف امنیت ملی به گونه ای شده‌اند که مورد نگرانی جدی قرار دارند.

وی افزود: شبکه های اجتماعی فیس‌بوک و گونه های مشابه آن که اکنون صفحات بسیاری از آن به بستری برای جاسوسی و انتشار کذب و شایعه تبدیل شده‌اند مصداق کاربرد فناوری در جهت سوء و خلاف اخلاق است.

عضو شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: عده‌ای در داخل کشور نیز با ترویج باندهای خلاف بر روی فضای مجازی، به اشاعه فیلم‌ها و عکس‌های غیراخلاقی می‌پردازند و در شبکه داخلی هم این کار را می‌کنند، پس نباید تنها به  منشأ خارجی این مفاسد اشاره کرد.

 حجت الاسلام والمسلمین شهریاری تصریح کرد: چنانچه به جنبه های مثبت فناوری به خصوص در بخش اطلاعات و ارتباطات توجه شود در این صورت هیچ فرد عاقلی با فناوری و توسعه آن مخالف نخواهد بود، زیرا بر اساس روایات می‌توان اثبات کرد که فناوری به خودی خود دارای ارزش است، اما برای توسعه فناوری در کشور لازم است برخی شرائط مورد توجه قرار گیرند که اولین آنها این است که از کاربرد فناوری در ترویج فحشا و منکرات و اخلال به امنیت ملی جلوگیری شود .

این محقق و پژوهشگر صعنت آی تی  ادامه داد: برخی می‌گویند در کشور فناورستیزی به راه انداخته‌اند این حرف درستی نیست. هیچ کس با فناوری مخالف نبوده و نیست. بلکه آنچه با آن مخالفت می‌شود توسعه بدون تدبیر است، توسعه‌ای که هیچ مهاری برای پیشگیری از فساد و فحشا در آن طراحی نشده باشد.

رئیس مرکز نور اظهارداشت: من اعلام می‌دارم که هم حوزه علمیه و هم علما و اساتید و دین باوران و متدینین با فناوری مشکلی ندارند، بلکه فناوری را منشأ خیر و برکت می‌دانند. اما همه بر کنترل و نظارت بر آن هم عقیده‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری در ادامه پالایش محتوای فاسد در شبکه های مجازی را از مسائلی دانست که باید مورد توجه جدی قرار گیرد، ادامه داد: یکی از اشکالات ما این است که فیلترینگ کارآمد و احراز هویت در شبکه اینترنت نداشته و نداریم اما اکنون برای توسعه تکنولوژی و فناوری ارتباطات به طور جد لازم است به ابزاری برای پالایش محتوای فاسد دسترسی داشته باشیم.

وی ادامه داد: برای فیلترینگ و احراز هویت افراد در فضای مجازی شورای عالی فضای مجازی در حال پیگیری جدی موضوع است.

عضو شورای عالی فضای مجازی افزود: در نخستین بحث‌های تشکیل شورای عالی فضای مجازی در محضر مقام معظم رهبری هشدارهای مکرری از سوی معظم له به جمع دوستان داده شد و ایشان موکدا خواستار تمهیدات جدی برای ایجاد فضای مجازی ملی و پاک برای دسترسی در کشور بودند.

وی با اشاره به منّویات مقام معظم رهبری گفت: معظم له می‌فرمودند در فضای مجازی سیل بنیان کن راه افتاده و همه چیز به همراه دارد ما باید تدبیر کنیم از ورود آب آلوده به زلال اندیشه های داخل کشور جلو گیری کنیم و از آبهای پالایش شده و مهار شده آن بهره ببریم.

انتهای پیام 313/17

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha