پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ |۲۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 4, 2024
رجبی

دبیر علمی همایش بین المللی اندیشه های علامه طباطبایی در المیزان گفت: 600 داخلی و خارجی به دبیرخانه همایش رسید و پس از ارزیابی چهار مرحله ای بخشی از آنها در همایش ارائه می شوند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین  محمود رجبی، امروز در افتتاحیه همایش بین المللی «اندیشه های علامه طباطبایی در المیزان» گفت: علامه ‏ شخصیت بسیار کم‌نظیر و شاید بی‌نظیری در جهان اسلام هستند و در عرصه های علمی، فکری و سلوک و عرفان و اخلاق الگویی برای همگان هستند.

وی با اشاره به این که ایشان شخصی تحولگر و تاثیرگذار بودند، ابراز داشت: علامه همچون امام خمینی(ره) که ‏تحولی در عرصه سیاسی ایجاد کردند، در عرصه علمی جهان اسلام ‏تحول بزرگی ایجاد کنندو تا امروز این تحول بنیادین مانده است.

دبیر علمی همایش بین المللی اندیشه های علامه طباطبایی در المیزان  با بیان این که  علامه یک محقق و پژوهشگر و مفسر معمولی نبود، خاطرنشان کرد: متاسفانه یکی از مشکلات ما در این حوزه آن است که شخصیت ایشان هنوز آنگونه که  شایسته است به دیگران و جامعه جهانی شناسانده نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی خاطرنشان کرد: در میان آثار و کتبی که علامه طباطبایی از خود به جای ‏گذشته‌ است، تفسیر المیزان نمونه جامعی از علوم اسلامی و انسانی ‏است، زیرا بسیاری از مباحث را در خود جای داده و این اثر تفکر  و تلاش چندین ساله ایشان  است و نشانگر عمق علمی و فکری و عرفانی  این مفسر را نشان می دهد.

وی با بیان این که همایش اندیشه های علامه طباطبایی در المیزان از سه سال پیش آغاز شده است، افزود: در این راستا 10 فعالیت اصلی مدنظر قرار گرفت که اولین آن فراخوان و تعیین محورها بود که در این رابطه 30محور اصلی با 700گرایش فرعی اعلام شد.

دبیر علمی همایش اندیشه های علامه طباطبایی در المیزان، خاطرنشان کرد: سایت سه زبانه همایش نیز به زبان های فارسی، عربی وانگلیسی راه اندازی شد.

وی از برگزاری 14پیش همایش و ارایه 45مقاله در این خصوص خبرداد و گفت: برگزاری 10میزگرد و انجام حداقل 20مصاحبه مفصل علمی پیرامون علامه و المیزان با شخصیت های برجسته علمی کشور از دیگر فعالیت های این دبیرخانه بود.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی گفت: 29نهاد علمی و فرهنگی در برگزاری این همایش به ما کمک کردند که در نهایت حدود 600 مقاله به دبیرخانه همایش رسید و پس از ارزیابی چهار مرحله ای  50اثر در بخش علمی پژوهشی و 50اثر در بخش علمی ترویجی و چندین اثر نیز در بخش علمی تخصصی انتخاب شدند که آثار دو بخش اول در مجلات علمی پژوهشی و علمی ترویجی منتشر شده اند.

دبیر علمی همایش اندیشه های علامه طباطبایی  با بیان این که  نمایشگاه جانبی آثار علامه و آثار این همایش به مدت سه روز  نیز برپاشده است خاطرنشان کرد:  همچنین هفت کمیسیون نیز در این همایش در بخشهای مختلف آثار را ارزیابی کردهاند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha