چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
کفیل

حوزه/ دهمین نشست تخصصی بانوان مبلغه استان قم با موضوع «مهدویت و آسیب های آن» امروز پنج شنبه 29 آبان در سالن جلسات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه»حجت الاسلام کفیل در این نشست به بیان آسیب های مهدویت و روش های مواجه با آن در امر تبلیغ را بیان کرد.

وی به بررسی آسیب های مهدویت پرداخت و گفت: بهتر است که در ارائه هر موضوعی حتما آسیب های آن را هم بیان کنید تا وقتی آسیب پیش آمد کسی از رویداد آن ناراحت نشود.

این کارشناس حوزوی  اولین آسیب مهدویت را انتظار منفی بیان کرد و اظهار داشت: منتظران حضرت مهدی در کشور سه دسته اند. گروهی که قائل به صبر کردن هستند تا امام(ع) بیایند و دسته ای از وقوع اتفاقات بد خوشحال هستند زیرا آنها را از علائم ظهور می دانند و دسته سوم افرادی هستند که مشوق گناه هستند تا زمینه ظهور فراهم گردد.

استاد کفیل افزود: منتظران منفی، برای رفتار و تفکر خود دلیل بسیار علمی دارند و آن هم روایت نبوی(ص) است که امام با آمدن خود زمین را پر از خوبی می کند همانطور که از ظلم و جور پر شده است.

کارشناس عرصه مهدوی اظهار داشت: در مورد ظهور امام زمان(عج)  دو محور علائم ظهور و شرایط ظهور داریم که با هم متفاوت هستند. ظهور متوقف بر علائم نیست و علائم هم به دست ما نیست، ولی ظهور حضرت متوقف بر شرایط است و شرایط به دست ماست.

وی افزود: علائم برای جلوگیری از انحرافات و ادعاها آگاهی دهنده هستند، اما مردم امروزه به عنوان یکی از انحرافات مهدوی به علائم سرگرم شده اند.

حجت الاسلام کفیل با بیان اینکه امام مهدی (ع) منتظر نیستند که ظلم ها به حد کافی برسد گفت: حضرت حجت منتظرند شرایط فراهم شود؛ یعنی مردم به دنبال ایجاد آرامش باشند.

کارشناس  مهدویت به سخنی از امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: حضرت امام سی سال پیش گفتند که کشورهای اسلامی باید بیدار شوند و حق خود را از ظالمان بگیرند تا ظهور نزدیک شود. حال وقتی می بینیم که یک جوان بحرینی شهید می شود و یک دختر اآلمانی تظاهرات می کند یعنی دنیا در حال استکبار ستیزی است.

وی درباره وظایف و راهکارهای آسیب های مهدویت گفت: اولین قدم تبدیل جامعه دین دار به جامعه دین یار است. زیرا بسیاری از مخاطبین ما در جلسات مذهبی دین دار و مذهبی هستند، ولی باید جامعه به حالت عاشورایی و حماسی دربیاید.

این مبلغ مهدوی با تاکید بر اینکه انتظاری که در بی تفاوتی باشد انتظاری منفی است افزود: تمامی افراد باید دین یار باشند و این کار خود دارای شاخصه هایی است که تبدیل دین دار به دین یار یکی از آنهاست.

حجت الاسلام کفیل بیان داشت: اثرگذاران تاریخ همیشه دین یاران بودند نه دین داران و متدین ها هیچ نقشی در تاریخ نداشتند. باید بدانیم که شرط ظهور وجود یار است و شما که مبلغ هستید باید سعی کنید در دین داران دغدغه ایجاد کنید.

وی نقش افرادی که در جامعه ظهور مبلغ مهدوی هستند را برجسته و پراهمیت دانست و گفت: امام زمان (عج) خود فرموده اند کسانی که در دوران غیبت من دعوت گر بودند جزو یاران من خواهند بود. کسانی در ظهور امام زمان مفیدند که در دوران غیبت، تبلیغ دین دغدغه ی آنها بوده است.

کارشناس عرصه مهدویت در پاسخ به پرسش مبلغان در ارتباط با چگونگی هدایت جامعه سه راهکار ارائه داد و گفت: اولین راه، گذشتن از شان و موقعیت خود و تنها فکر کردن به هدایت جامعه. دومین راهکار حرکت برخلاف اکثریت است و سومین راه دینداری شخصی است. یعنی هر فردی لااقل نماز شب و ذکر یونسیه خواندنش ترک نشود، زیرا کسی که میخواهد جامعه را مورد تغذیه قرار دهد باید به شدت خود را قوی کند.

حجت الاسلام کفیل دومین آسیب مهدویت را تعیین وقت برای ظهور دانست و افزود: مطابقت دادن علائم با حوادثی که رخ می دهد از دیگر آسیب های این مسئله است که در حال حاضر هم جامعه به شدت سرگرم این علائم شده و پرتیراژ ترین لوح فشرده کشور "ظهور نزدیک است" بوده است.

وی اظهار داشت: ارائه چهره خشن از امام زمان(عج)  چهارمین آسیب مهدویت است که با بیان جلوه های محبت از امام زمان این حالت از بین می رود. و از سویی هم باید برای مردم دلیل و سند برای میزان محبت امام(ع) نسبت جامعه داشته باشیم که ایشان رحمة للعالمین هستند.

مبلغ عرصه مهدویت درباره سایر آسیب های مهدویت گفت: ملاقات گرایی یکی دیگر از این مشکلات است که ما باید به جای سرگرم شدن به ملاقات، به مسئله رضایت حضرت بپردازیم که حدیث معراج هم در این باره مطالب زیادی دارد.

حجت الاسلام کفیل در پایان با بیان اینکه مطرح کردن مباحث غیر ضروری در مورد امام زمان همچون وضعیت تاهل و محل سکونت؛ ششمین آسیب این مسئله است گفت:  ما باید ذهن مردم را از این مسائل به سوی نیاز به ظهور پیش ببریم و آن را برای جامعه تبیین کنیم. مردم باید بدانند که چقدر ظهور امام زمان(عج) برای آنها لازم است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha