جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ |۲۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 28, 2024
طباطبایی نژاد

امام جمعه اصفهان هدف اصلی دشمن را جدایی دانشگاه از دیانت دانسته و گفت: وحدت حوزه و دانشگاه در حقیقت به معنای داشتن هدف مشترک است و این هدف چیزی جز داشتن اهداف الهی برای خدمت به جامعه اسلامی نیست.

به گزارش خبرگزاری حوزه  از اصفهان، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد، چهارشنبه شب، در نشست هم اندیشی روحانیون و اساتید و روسای دانشگاه‌های اصفهان که به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه، به میزبانی حوزه علمیه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: برای فهمیدن معنای حقیقی و منظور صحیح امام راحل از تاکید بر وحدت حوزه و دانشگاه، باید قصد دشمن را دریافت.

وی بیان کرد: هدف از نامگذاری روزی به نام وحدت حوزه و دانشگاه توسط امام راحل این بود که ایشان متوجه تلاش دشمن برای جدایی میان جامعه دانشگاهی و دینی کشور شده بود.

امام جمعه اصفهان با بیان این که حوزه  و دانشگاه مراکز علمی هستند، ولی معلومات این دو با هم متفاوت است، تصریح کرد: وحدت حوزه و دانشگاه هرگز به معنای وحدت علم و دین نیست و این دریافتی ساده‌انگاری است، چرا که علم و دین هرگز جدا از هم نبوده و نیستند.

آیت الله طباطبایی نژاد افزود: همواره گروهی با هدف جداسازی حوزه و دانشگاه، مخالف گسترش مبانی دینی بوده و حاضر نیستند تحت پوشش معارف دینی قرار بگیرند و پیش از انقلاب نیز به حوزویان تلقین می‌شد که دانشگاهیان بی دین هستند.

وی تاکید کرد: وحدت حوزه و دانشگاه به معنای افزایش ارتباط و حضور فیزیکی روحانیون در فضای دانشگاه و یا دانشجویان و جامعه دانشگاهی در فضای حوزه نیست، چرا که اگر این مسئله مدنظر بود، درگذشته  به آن دست پیدا کرده بودیم.

امام جمعه اصفهان ادامه داد: نظریه‌ای دیگر پیرامون وحدت و حوزه و دانشگاه مبنی بر افزایش پیوند ارتباط حوزویان و دانشجویان وجود دارد که این نظریه هم برای وحدت حوزه و دانشگاه صحیح نیست، چرا که چه بسا فرزندان روحانیون در دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند  و یا فرزندان دانشگاهی در حوزه مشغول به تحصیل هستند.

نماینده ولی فقیه در اصفهان تصریح کرد: ما معتقدیم که تحصیل علوم تجربی و دانشگاهی همچون تحصیل علوم حوزوی برای جامعه اسلامی ضروری و واجب کفایی است.

امام جمعه اصفهان به تعبیر رهبر معظم انقلاب پیرامون وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و  ابراز داشت: حقیقتاً وحدت حوزه و دانشگاه بر اساس فرمایش رهبری، وحدت در هدف است.

 وی با بیان این که دشمن می‌خواهد که مردم را از دین جدا کند و همواره تمام تلاش خود را در طول تاریخ برای جدایی جامعه علمی و نخبه از دین کرده است، عنوان کرد: تلقین به جامعه دانشگاهی در قبل از انقلاب مبنی بر بی‌کفایتی روحانیت و همچنین تلقین به جامعه حوزوی مبنی بر بی‌دینی جامعه دانشگاهی، مسئله ای اتفاقی نبود، بلکه توطئه ای برنامه‌ریزی شده بود.

امام جمعه اصفهان با تاکید بر ضرورت تلاش روحانیت برای هدایت مردم در مسیر صحیح، گفت: اگر کسی از علما و روحانیت جدا شود، دچار گمراهی می‌شود، چرا که در قرآن مواردی وجود دارد که فهم آن نیازمند تفسیر و استفاده از فرمایشات ائمه(ع) است و افرادی که از مسیر اهل بیت(ع) فاصله بگیرند، بدون شک گمراه خواهند شد. مصداق بارز آن در شرایط امروز «داعش» است که تنها پوسته‌ای ظاهری از اسلام را دریافت کرده و دست به ارتکاب جنایات وحشیانه می‌زند.

وی در پایان هدف اصلی دشمن را جدایی دانشگاه از دیانت دانسته و گفت: وحدت حوزه و دانشگاه در حقیقت به معنای داشتن هدف مشترک است و این هدف چیزی جز داشتن اهداف الهی برای خدمت به جامعه اسلامی نیست.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha