دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ |۱۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 24, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مومنی/ حوزه اصفهان

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان گفت: برای رسیدن به وحدت حوزه و دانشگاه، ضرورت ایجاب می کند که مباحث انسان شناسی اسلامی در فضای دانشگاهی ترسیم و توصیف شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مومنی، در هم اندیشی مدیران و اساتید حوزوی و دانشگاهی که به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه، به میزبانی حوزه علمیه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد : اگر ما معتقد باشیم که اسلام دین جامعی است و جامعیت آن را به معنای داشتن برنامه برای تمامی مراحل زندگی دنیا و آخرتی تلقی کنیم، پس به حاکمیت اسلامی برای پیاده شدن این برنامه ها معتقدیم.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: عمده برنامه ریزی های کشوری بر پایه اصول علوم انسانی است و طبیعتا توجه به علوم انسانی از این منظر برای حاکمیت اسلامی بسیار حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: متاسفانه امروز در مباحث علوم انسانی و حتی علوم تجربی دانشگاهی جای بخش های مربوط به انسان شناسی خالی است و این مسئله مشکلی جدی بر سر راه  تعمیق دیانت جوانان در فضای دانشگاهی است.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی افزود: شرایط حاضر ایجاب می کند که نیروهای متخصص و متعهد دینی در امر تبیین مباحث انسان شناسی، متناسب با هر رشته دانشگاهی ورود کنند و مبانی آن را مشخص نمایند.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان عنوان کرد: چنانچه بخواهیم برای اسلامی سازی دانشگاه‌ها و رشته های علوم انسانی راهبردهایی را مشخص کنیم، راهی جز ترسیم و توصیف انسان شناسی نداریم، بنابراین باید مبانی انسان شناسی از بعد اسلامی در اختیار دانشجویان قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی با تأکید بر لزوم ترسیم مباحث انسان شناسی در علوم مختلف، اذعان کرد: در همه علوم باید به نحوی خاص مبانی و مباحث انسان شناسی ارائه شود و مشخص گردد که جایگاه انسان در این علوم به چه صورت است. اگر این مباحث مورد تحلیل و بررسی از دیدگاه اسلام قرار نگیرند سبب شکل گیری تضادهای فکری در دانشجویان می‌شود.

 وی تاکید کرد: ترسیم مباحث انسان شناسی ضرورت دارد و نقش این مبحث در علوم انسانی دو چندان است، زیرا امروز دانشجویان دچار تناقضاتی میان اخلاقیات وآموزه های تجربی خود شده اند.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha