یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
عاشورا

حوزه/ نشست علمی «عاشورا پژوهشی در غرب» ظهر امروز در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در ابتدای این مراسم حجت الاسلام رزاقی به عنوان دبیر جلسه گزارشی، پیرامون تحول تاریخ پژوهش های علمی شرق شناسان در حوزه عاشورا بیان کرد.

وی گفت: ضرورت بازشناسی تفکرات غربی ها نسبت به عاشورا بیشتر از این حیث اهمیت پیدا می کند، که مردم دنیا اسلام و به خصوص عاشورا را از همین مباحث که این گروه به آنها ارایه می دهند می‌شناسند.

وی در ادامه به سیر تاریخی پژوهش های شرق شناسان در خصوص عاشورا اشاره کرد و اوج این پژوهش ها را به قرن بیستم مرتبط دانست.

در ادامه پرفسور محمد لگنهاوزن در سخنانی گفت: در فلسفه عاشورا چندین مبحث فلسفی در خصوص نهضت این قیام وجود دارد که از آن جمله می توان به حوزه اخلاقیات اشاره کرد؛ غربی ها بیشتر در حوزه فلسفه سیاسی کار کردند، ولی بیشتر نوشته های مورخین غربی در خصوص تاریخ اسلام  در داستان عاشورا و نهضت امام حسین(ع) نگاه موجزی دارند که در آنجا به امام(ع) به دید یک طالب قدرت نگاه می شود و این بحث نیز در حد یک پارگراف خلاصه می شود.

در ادامه این نشست حجت الاسلام  بابایی به ذکر مباحثی پیرامون اهمیت مطالعات فلسفی و تمدنی در حوزه عاشورا پرداخت و گفت: در این حوزه باید تلاش های علمی ما معطوف به نگاه غرب و نیازهای غربیان در این حوزه باشد تا در پرتو این نیازها مدل و الگوی عاشورایی را به خوبی به آنها معرفی کنیم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha