چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
سبحانی

حوزه/ ربای ناشی از کارکرد نهاد بانک، تلاش و کوشش اهل قناعت را به سخره می گیرد، چرا که هیچ کار و کوششی همچون ربا خواری سهل الوصول نیست.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری حوزه از تهران، دکتر حسن سبحانی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران، در مراسم رونمایی از کتاب «مبانی دینی اقتصاد مقاومتی» با اشاره به مقدمه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، گفت: در این مقدمه آمده است که ملت ما می‌خواهد با موازین اسلامی جامعه نمونه خود را بنا کند و وظیفه قانون اساسی است که زمینه‌های عینی نهضت اسلامی را فراهم کند. معنای این عبارت آن است که پیدایش انقلاب اسلامی در راستای نهادینه سازی ارزش های والای الهی و انسانی بوده است.

وی افزود: کتاب آیت الله نعیم آبادی برخی از این ارزشها را روشن کرده و به معارف دینی نگاه سیستمی و علت و معلولی دارد، همچنین جایگاه رفیع عقل که از منابع شناخت ما محسوب می‌شود را به خوبی مورد توجه قرار داده است.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران ادامه داد: آیت الله نعیم‌آبادی در اثر خود ژرف نگری و سیستمی دیدن ارزشهای دینی را به شکل مبسوط نمایان کرده، ظاهر بینی را کنار زده و با فهم زمان و مکان، باطن بینی را مورد توجه قرار داده و علاوه بر تبین ارزش‌های والای انسانی، به تاثیر نهاد به خصوص نهادهای قانون اساسی پرداخته است.

وی با اشاره  به این که اگر اصول قانون اساسی در قالب نهادهایی که آمده عملیاتی نشود و عینیت نیابد انسان دارای ارزش های والا تربیت نمی شود، گفت: اگر نظام مالی اسلام، مبتنی بر قرض‌الحسنه نباشد و علمای اسلام در برابر پیامدهای استحاله این نظام سکوت کنند آن گاه ارزشهایی مغایر شکر، احسان و قناعت در جامعه نهادینه می شود.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران تصریح کرد: امروز سود معطوف به قرض و نه مشارکت، حدود 22  درصدی، نه تنها انگیزه تلاش را متوقف کرده، بلکه افراد را افزون طلب می کند، گفت: ربای ناشی از کارکرد نهاد بانک، تلاش و کوشش اهل قناعت را به سخره می گیرد، چرا که هیچ کار و  کوششی همچون ربا خواری سهل الوصول نیست.

سبحانی یادآور شد: آنچه در نظام بانکی می گذرد، بخش نامه ها و آیین نامه های اجرایی است، نه قانون، عجیب است که دستگاه های ناظر بر حسن اجرای قانون، مشکلات و عوارض نظام ربوی همچون بدهکاران بانکی را می گویند، اما از تعطیلی وظایف خود که عامل اصلی بدهی ها است، چیزی نمی گویند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha