چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
حیدر همتی

حوزه/ مقام معظم رهبری اندیشمندان حوزه و دانشگاه را به نظریه پردازی و ارائه الگو اسلامی ایرانی پیشرفت فراخوانده اند و حوزویان باید با بررسی دقیق و نگاه کلان و سیستمی، پاسخ گوی نیازهای روز باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام والمسلمین حیدرهمتی، در سلسله پیش نشست های همایش الگوی اسلامی ایرانی توسعه و پیشرفت، در حوزه علمیه چیذر تهران، ابرازداشت: پس ازپیروزی انقلاب اسلامی با جریان ورود عقل در فقه، عرف و مصلحت در فقه و بحث نگاه های سیستمی به دین مواجه شده ایم.

معاون پژوهش حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران افزود: از آنجایی که جریان بیداری اسلامی جهانی که اوج آن در ایران به تحقق رسید، در مقام نفی لیبرالیسم و کمونیسم و امثال آن خوب عمل کرده است، لذا باید توجه داشته باشیم که پس از نفی، در مقام اثبات قراراست چه چیزی به جامعه انسانی امروز تحویل داده شود، بنابراین لازم است حوزویان با بررسی دقیق و نگاه کلان و سیستمی، پاسخ گوی نیازهای روز باشند.

وی با اشاره به محورهای مطرح شده درهمایش الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از منظر قرآن، گفت: مقام معظم رهبری اندیشمندان حوزه و دانشگاه را به نظریه پردازی و ارائه الگو اسلامی ایرانی پیشرفت فراخوانده اند.

حجت الاسلام همتی ادامه داد: سئوالی که همواره درطول تاریخ با آن مواجه بوده ایم، این است که آیا قرآن کریم می تواند الگوی اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را به جامعه انسانی ارائه نماید؟ البته منظوراین نیست که با بسنده کردن به چند آیه از قرآن و برداشت از آن بگوئیم این نظام اقتصادی است و یا با چند حدیث بگوئیم اسلام برنامه تربیتی دارد. چرا که برنامه، یک نظام و مکتب است و ورودی و خروجی های معین دارد.

وی تصریح کرد: تنها با گزاره ها، نمی شود ادعا کرد که دارای نظامات مختلف و متعدد هستیم، بلکه لازم است نگاه ما جامع نگرانه تر و کلان نگرانه تر شود.

معاون پژوهش حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران درپایان با اشاره به نسبت خاتمیت با زمانه ای که درآن قرار داریم، گفت: ما گزاره های ثابتی در دین داریم، اما نباید نقش تغییرات زمان، مکان و جوامع در وضع مقررات دینی و نسبت آن با دین شناسی را فراموش کنیم.

انتهای پیام 34/313

  

  

 

      

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha