چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
حسین محمدی دوستدار

حوزه/ سرپرست مرکز نشر دانشگاهی گفت: علاقه و ظرفیت مجموعه های خارج از کشور برای استقبال از متون اسلامی در زمینه معارف اسلامی با توجه به شناختی که آنان از حوزه علمیه دارند به شدت زیاد است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» دکتر حسین محمدی دوستدار، پیش از ظهر امروز در گردهمایی«بررسی نشست بین المللی استعمار زدایی علم در دانشگاه ناتنیگهام مالزی» که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد، با طرح این سوال که آیا علم ریشه در غرب دارد بیان کرد: کشورهاي به اصطلاح پیشرفته خود را صاحبان اصلی و پیشتازان علم امروز معرفی می کنند و سعی در باور سازی این امر در اذهان مردم جهان دارند.

سرپرست مرکز نشر دانشگاهی با تاکید بر لزوم مقابله با این باور سازی غرب بیان داشت: متاسفانه افراد در طول حیات علمی خود با این باور به دنبال کسب علم اند بدون اینکه در ذهن خود تردیدی در این زمینه ایجاد کنند.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران ظرفیت بالایی در زمینه نشر و انتشار علوم و معارف اسلامی دارد بیان داشت: کشورهایی زیادی در دنیا به ما به عنوان یک کشور که در این مسیر فعالیت می کند چشم دوخته اند.

دکتر دوستدار با بیان علاقه و آمادگی مجموعه های خارج از کشور در استقبال از منابع غیر غربی گفت: علاقه و ظرفیت مجموعه های خارج از کشور در استقبال از متون اسلامی در زمینه معارف اسلامی با توجه به شناختی که آنان از حوزه علمیه دارند به شدت زیاد است.

وی ادامه داد: ما به عنوان داعیه دار اینکه خاستگاه تمامی علوم به ویژه علوم انسانی و معارف اسلامی غرب نیست؛ باید بتوانیم نهضتی برای زمینه ترویج، تدوین و نشر آثار اسلامی به راه اندازیم.

دکتر دوستدار افزود: باید آگاه باشیم که غرب چگونه در تلاش است به وسیله دانسته های اسلامی خودمان و بنیه قوی علمی که از نظر اسلامی از آن برخورداریم علیه دین و علیه ما استفاده می کند که باید با آن مقابله شود.

وی با بیان اینکه در« نشست بین المللی استعمار زدایی ازعلم» مباحث مختلفی از جمله تبیین این که آیا علم ریشه در غرب دارد؟ تاریخ واقعی علم، پرسش از "مسلمات" علمی، بررسی پیامدهاي علوم رایج براي زندگی امروزی؟ و موارد دیگری از این قبیل مطرح شد گفت: این حوزه ظرفیت بسیار بالایی از فعالیت را می طلبد که باید به صورت جدی تر پیگیری شود.

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha