یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
اعتکاف

حوزه/ مساجد و نهادهای دینی که متولی برگزاری مراسم اعتکاف می‌باشند باید با فرهنگ سازی واطلاع رسانی مناسب، زمینه حضور حداکثری مردم و به ویژه جوانان و نوجوانان را در این مراسم فراهم کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا رضوانی پور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی جهت حضور گسترده جوانان در مراسم معنوی اعتکاف، گفت: مساجد و نهادهای دینی که متولی برگزاری مراسم اعتکاف می باشند باید با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مناسب، زمینه حضور حداکثری مردم و به ویژه جوانان و نوجوانان را در این مراسم فراهم کنند.

وی با بیان اینکه اعتکاف از اعمال استحبابی دین اسلام است، یادآور شد: به برکت انقلاب اسلامی حضور جوانان در مراسم معنوی اعتکاف در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته، لذا مسئولین امر باید توجه داشته باشند که دل های پاک این جوانان، نعمت بزرگ و هدیه‌ای الهی است و باید با فراهم نمودن محیطی سالم و بانشاط برای معتکفین که انسان هایی پاک، متعهد و مخلص هستند، آنان را در بهرمندی بیشتر از این مراسم یاری کنند.

استاد حوزه علمیه تهران خاطر نشان کرد: اعتکاف از نظر زمان، محدود به وقت خاص نیست، اما از آنجا که لازمه اعتکاف، روزه است باید اعتکاف در زمانی انجام شود که روزه گرفتن به لحاظ شرعی مشکلی نداشته باشد. با این وجود بهترین زمان برای اعتکاف، دهه آخر ماه مبارک رمضان و ایام البیض ماه رجب است.

وی با تاکید بر تشویق و ترغیب جوانان جهت حضور در مراسم‌های مذهبی و معنوی مانند اعتکاف، اظهار داشت: در دنیای امروز که دغدغه ها و مشغله های مختلف و متنوع، گاهی انسان را از خود و حتی از وجود خالق جهان غافل می کند؛ اعتکاف ایام البیض، فرصتی چند روزه در سال است که به‌صورت همگانی مورد توجه قرار گرفته و بستری برای خرد ورزی و توجه انسان به خود و خالق جهان را فراهم می‌سازد.

حجت الاسلام والمسلمین رضوانی پور در پایان ضمن توصیه به جوانان برای برنامه ریزی دقیق جهت بهره مندیِ حداکثری از مراسم اعتکاف، گفت: خادمان معتكف داراي درجات والايي هستند و اين امر براي آنان سبب افتخار و مباهات است. لذا مدت زمانی را که جوانان در مساجد معتکف هستند، این بزرگواران از جمله ائمه جماعات، باید از قبل تمام جوانب را در نظر بگیرند تا معتکفین از فیوضات ماه رجب بیشترین استفاده را بکنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha