سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
مجتهد شبستری

امام جمعه تبریز، بالا رفتن سن ازدواج و مهریه های سنگین را زنگ خطری برای جامعه دانسته و گفت: مقام معظم رهبری خطبه عقدی را که مهریه اش بیشتر از چهارده سکه باشد را نمی خواندند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، آیت الله مجتهد شبستری، شامگاه سه شنبه، در همایش "پیوند های آسمانی" 162 زوج طلبه آذربایجان شرقی ابراز داشت: پرودگار متعال ازدواج را وسیله آرامش انسان ها معرفی می کند و عشق و علاقه ای که زن و شوهر نسبت به یکدیگر دارند، نشانه هایی از قدرت خداوند متعال است.

وی با بیان این که  ازدواج بهنگام، آسان و پایدار، به عنوان سه اصل مهم باید مورد توجه قرار گیرد، ابراز داشت: سن ازدواج در جامعه ما بالا رفته و این زنگ خطری است که سریعا باید حل شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از مهریه های سنگین و آداب و رسوم غلطی که در ازدواج جوانان وجود دارد، افزود: مقام معظم رهبری خطبه عقدی را که مهریه اش بیشتر از چهارده سکه باشد را نمی خواندند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی تاکید کرد: آنچه باید الگوی جامعه ما قرار گیرد عبارت است از سبک و شیوه حضرت فاطمه زهرا(س) نه سبک زندگی غربی که ویران کننده خانواده هاست.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) ادامه داد: مهریه حضرت زهرا(س) که به مهرالسنه معروف است به احتساب امروز کمتر از یک میلیون تومان است و این سنت باید تبدیل به یک فرهنگ عمومی در جامعه گردد.

وی در ادامه بیان کرد: تجملات، تشریفات، جهیزیه ها و مهریه های سنگین از جمله موانع اساسی ازدواج جوانان است و اگر این روند ادامه پیدا کند، نتایج تلخ و ناگواری را در پی خواهد داشت.

امام جمعه تبریز اضافه کرد: طلاب و روحانیون در راستای بصیرت افزایی و فرهنگ سازی در خصوص امر ازدواج، تلاش نمایند، چرا که ازدواج آسان از دستورات مهم اسلام است و تنها راه آن مقابله با برخی رسم و رسومات غلط و پر هزینه است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی ابراز کرد: فاصله سنی زیاد بین زن و مرد مناسب نیست، اما آنچه که اصل بوده و از اهمیت ویژه ای برخودار است، کفویت در مسائل اعتقادی، دینی و فرهنگی است.

وی همچنین با انتقاد از روند رو به رشد طلاق در جامعه، افزود: مبغوض ترین حلال ها در نزد پروردگار متعال عبارت است از طلاق که در اثر عدم رعایت حقوق طرفین و برخی ناهنجاری ها شکل می گیرد.

آیت الله مجتهد شبستری خاطر نشان کرد: جوانان بدانند اگر حقوق طرفین را رعایت کرده و در صدد گرم نگه داشتن کانون خانواده باشند امر ناگوار طلاق هیچ وقت به میان نخواهد آمد.

وی با تأکید بر تقویت سجایای اخلاقی حضرت فاطمه زهرا(س) بین زنان جامعه اسلامی، بیان کرد: نه تنها در گفتار، بلکه باید در عمل از آموزه‌های دینی و سیره ائمه اطهار به ویژه دخت نبی مکرم اسلام(ص)  پیروی کرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت تکثیر جمعیت در ایران، گفت: دولت باید با مشوق‌های لازم بر افزایش جمعیت جوان جامعه برای افزایش اولاد زوج‌های جوان را ترغیب کند، در حال حاضر جمعیت کشور جوان است، اما با این روند به سمت پیری سوق پیدا می کند.

وی در خاتمه با بیان این‌که ازدواج بهنگام و تشویق به افزایش جمعیت خانواده، جمعیت جوان کشور را حفظ خواهد کرد، افزود: یکی از ارکان مهم مدیریت در هر کشوری برنامه ریزی است و اصل مهم دیگر آینده‌نگری در مسایل مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی می باشد که سازمان ثبت احوال در این عرصه اقدامات شایسته ای داشته است.

بر پایه این گزارش در پایان این مراسم، زوج های طلبه هدایایی از سوی آیت الله مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز دریافت کردند.

انتهای پیام

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha