سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
157

حوزه/ رئیس پژوهشکده حج گفت:جریان سلفیه غریب به 100هزار وبلاگ در این زمینه ایجاد کردند؛ 500 نفر در دانشگاه مدینه استخدام شدند که این کار را انجام دهند؛ امروز داعش حتی در حوزه جهاد نکاح هم از همین شبکه ها سود می جوید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی امروز در دومین نشست «گروه های تبلیغ نوین» در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم، با اشاره به فعالیت گسترده سلفی گری در جهان اسلام گفت: امروز تقریبا هیچ جایی در کشورهای اسلامی نیست که گرفتار پدیده سلفیت نشده باشد و حتی در ایران هم گروه جیش العدل در این زمینه ایجاد شده است.

وی افزود: امروز متاسفانه شاهد رشد این گروه ها در سطح جهان اسلام هستیم؛ آنها از نظر نظامی پیشرفت کرده اند و غرب هم به دنبال نابودی قطعی آنها نبوده و نیست و آنها در شهرها و کشورهای مختلف در حال نفوذ هستند.

رئیس پژوهشکده حج تصریح کرد: یکی از اشتباهاتی که ما در این حوزه انجام دادیم این است که بیش از حد در خصوص جرایم داعش سخن می گوییم و کمتر کار علمی و فرهنگی و هنری علیه آنها انجام داده ایم.

وی گفت: امروز وهابیت با توسعه سایت های تخصصی و هنری و شبکه های ماهواره ای خود را در جهان اسلام مطرح کرده اند؛ آنها به سمت شبکه های مجازی سوق داده شده اند و این کار را دنبال می کنند و حتی سهام توئیتر را نیز امروز توسط وهابی ها خریداری شده است.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی بیان کرد: امروزه شاهد رشد چت روم های وهابیت و داعشی هستیم و فعالیت بسیار گسترده ای در این رابطه دنبال کرده اند؛  حتی در کنار بقیع هم دست به فعالیت می زنند و کارهایی انجام می دهند که گارد جوانان ما شکسته شده و با آنها همراه شوند.

وی گفت: جریان سلفیه غریب به 100هزار وبلاگ در این زمینه ایجاد کردند؛ 500 نفر در دانشگاه مدینه استخدام شدند که این کار را انجام دهند؛ امروز داعش حتی در حوزه جهاد نکاح هم از همین شبکه ها سود می جوید و آنها خودشان حتی به کشورهای عربی رفته و با مردان ازدواج می کنند و آنها را به سمت داعش می کشند.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی علیزاده بیان کرد:امروز حداقل سه موسسه فیلم سازی توسط داعش ایجاد شده است که با حضور فعالان هنری غربی به بهترین شکل فیلم سازی می کنندو به تطهیر چهره خود می پردازند؛ آنها امروز فیلم های بسیاری در حوزه خدمت رسانی به مردم منتشر می کنند و سعی می کنند به شدت چهره خود را تطهیر کنند.

وی گفت: فعالیت رسانه ای داعش به حدی است که آنها فیلم هایی با زبان فرانسوی برای تبلیغ خود ساخته اند ودر تاجیکستان نیز این کار را به زبان فارسی انجام دادند؛ آنها در عرصه ادبیات نیز سرمایه گذاری وسیعی کردند و وقتی خلبان اردنی را آتش زدند با کمک یک زن داعشی در 50 بیت هنری عقاید داعشی را در خصوص آتش زدن کفار را پخش کردند تا نشان دهند که برای جنایات خود دلایلی دارند اما آن را با زبان هنر بیان کردند.

حجت الاسلام والمسلمین  موسوی علیزاده اظهارکرد: تمام روش های داعشی برای تبلیغ در حوزه هیجانات خلاصه می شود و با این هیجانات مردم و به خصوص جوانان غربی را جذب می کنند و در این زمینه هم موفق عمل کرده اند ولی نباید فقط از موفقیت های کوچک وبزرگ آنها گفت، باید گفت که ما در این زمینه چه کرده ایم؟ باید گفت که چرا ما هنوز یک تولید فرهنگی و هنری در تراز جهانی علیه آنها تولید نکرده ایم؟

این کارشناس تبلیغ بین الملل گفت:امروز آنها در قالب کتاب های تصویری و صوتی،  پروژه خلافت موعود را هم در قالب نظریه مطرح کرده اند؛ آنها امروز با طبقه متوسط اهل تسنن درگیر شده اند و آنها را هدف قرارداده اند.

وی با اشاره به ترس وهابیت از موج جهانی تشیع گفت: یکی از بزرگان وهابیت گفت که در عربستان، خانه ای نیست که سخنی از شیعه در آن نباشد ؛موج گسترش تفکر شیعه در جهان اسلام واقعا آنها را ترسانده است؛ از طرفی علم گرایی و حق مداری و تعادل و اعتدال شیعه علمای محقق و پژوهشگران جهان اسلام را که در سالهای اخیر به دنبال این پروژه بودند را به حیرت واداشته است.

 حجت الاسلام والمسلمین موسوی علیزاده گفت: حوزه ما باید درحوزه اعتقادات کار کند و وهابیت را در این حوزه به چالش بکشد زیرا آنها در کارهای هنری بسیار فعال هستند و ما باید ریشه آنها را هدف قراردهیم که دیگر کسی مجذوب آنها نشود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha