یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ |۱۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 23, 2024
محمد جواد محمودی رئیس سابق مرکز مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه

حوزه/ در منطقه جنوب غربی آسیا، بالاترین نرخ باروری متعلق به کشورهای عراق و سوریه و کمترین میزان باروری متعلق به ایران است. این تغییر جمعیتی در ایران، یکی از مثبت ترین اتفاقات مورد قبول غربی‌ها است.

دکتر محمد جواد محمودی در گفتگو با خبرنگار حوزه خراسان، با اشاره به ضرورت اجرای سیاست های کلان ابلاغی جمعیتی و آسیب های کاهش جمعیت، گفت: از جمله عواملی که سبب شده در سال های اخیر، موالید در کشور کاهش پیدا کند، عدم توجه مردم به آئین و دستورات دینی است که این موضوع خواسته یا ناخواسته ترویج دهنده فرهنگ غربی در جامعه است.

وی با بیان این مطلب که " تمدن اسلام، تمدنی است که کشورهای غربی را به چالش کشیده و علت آن پویایی فکری و فرهنگی جوامع آن است"، ادامه داد: یکی از علل قوت اسلام در دنیا، پویا بودن جمعیت و داشتن نسلی است که رو به افزایش است و این همان موضوعی است که غرب از آن هراس دارد. 20 درصد زنان و مردان مسلمان را جوانان تشکیل می دهند که میانگین سنی آن ها 15 تا 25 سال است.

* رتبه پایین فرزند آوری در ایران

رئیس سابق مرکز مطالعات و پژوهش های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه تصریح کرد: سازمان های بین المللی در آخرین گزارشات و تحقیقات جهانی خود، اذعان کرده اند، در منطقه جنوب غربی آسیا، بالاترین نرخ باروری متعلق به کشورهای عراق و سوریه و کمترین میزان باروری متعلق به ایران است. این تغییر جمعیتی در ایران، یکی از مثبت ترین اتفاقات مورد قبول غربی‌ها است، چرا که کاهش فرزند، کاهش استحکام خانوادگی را به دنبال دارد و سبب فروپاشی ارزش های مذهبی در منطقه می شود.

محمودی افزود: یکی از مهم ترین مسائلی که اکنون در کشور ما به یک چالش اصلی تبدیل شده، این است که اگر ما در کشوری زندگی کنیم که بسیاری از خانواده های جوان، رغبتی به فرزند آوری نداشته و اگر هم کسی بیش از دو فرزند می آورد، جامعه به او، به چشم یک بی سواد و اُمُّل نگاه می کند، چنین اتفاقی اگر همچنان ادامه پیدا کند، در آینده جامعه با پیری فراگیر و در نهایت با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهد شد.

*هدف اصلی از ازدواج فرزند آوری است

این استاد دانشگاه با طرح این نکته که "سازمان های بین المللی سال هاست در کشور های اسلامی از جمله کشور ما تلاش می کنند، هدف ازدواج را فقط تامین غریزه های جنسی معرفی کنند"، تصریح کرد: هدف اصلی از کاشت یک درخت میوه، ثمره آن است و میوه ازدواج هم فرزند آوری است، اما به جای اینکه ازدواج را برای تربیت و رشد و پرورش کودکان مد نظر داشته باشیم و نیروهای متخصص و کارآمد برای آینده کشور تربیت کنیم، دیدمان را نسبت به همسرداری تغییر داده و در مسیر دیگری قرار گرفته ایم، انگار که زندگی مشترک که پایه اصلی آن فرزند است را فراموش کرده ایم.

* دل مدعیان حقوق بشر به حال ملت ایران نمی سوزد

رئیس سابق مرکز مطالعات و پژوهش های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه ادامه داد: چطور زمانی که در سال 1372 قانون محدودیت فرزند چهارم به بعد، در دولت و مجلس به تصویب رسید، تمام سازمان های بین المللی حمایت کرده و ایران را کشوری پیشرو در عرصه بهداشت جهانی معرفی کردند، ولی الان که می خواهیم این قانون را لغو کرده و به دنبال تعدد فرزند برویم، همان سازمان ها، داعیه حقوق بشری برداشته و این کار را خلاف حقوق بشر و قوانین عرف بین الملل اعلام می کنند. آن ها اهداف سلطه گرانه خود را برای محدود کردن کشورهای مسلمان دنبال می کنند و در تلاش اند تا فرزند آوری در ایران همچنان پایین بماند. اما به طور قطع آن ها دل شان به حال ملت عزیز ایران اسلامی نمی سوزد.

*ساختارهای جمعیتی رو به پیری است

وی با بیان این مطلب که نباید فرزندآوری را متوقف بر اصلاح زیرساخت ها و ساختارهای کلان جامعه کرد، گفت: درست است که باید تلاش کنیم تا تمام زیر ساخت های کشور را درست کنیم، اما از آن مهم تر این است که ما الان قبول کنیم ساختارهای جمعیتی در کشور ما رو به پیری است و در آینده نزدیک، ما با کمبود نیروهای کار جوان و فعال مواجه خواهیم شد.

این استاد دانشگاه افزود: اقتصاد، امنیت، بهداشت، مسکن، کار و تمام مشکلات دیگر می بایست درست شود و به بحث کنترل جمعیت نیز در کنار دیگر مشکلات، باید پرداخته شود، نه اینکه آن را به اصلاح اولیه ساختار ها موکول کرده و بعد بخواهیم این معضل عظیم را حل کنیم، چرا که آن زمان ما با جامعه پیر، نمی توانیم هیچ کاری را جلو ببریم و بسیار دیر خواهد بود و در آینده با مشکلات جدی تری مواجه خواهیم شد.

*نفوذ غرب در افکار امت اسلامی

محمودی با اظهار این مطلب که رخنه و نفوذ غرب در افکار کشورهای اسلامی از جمله ایران، به خاطر غفلت ما از مکر دشمن و نادیده گرفتن دشمنی و حیله آن ها در از بین بردن ماست، خاطر نشان کرد: یکی از دلایلی که غربی ها جنبش های فیمینسیتی و حمایت از حقوق زنان را در جامعه ترویج می دهند این است که ارزش های اسلامی در ایران و کشورهای مسلمان و هدف اصلی از ازدواج را از بین ببرند.

وی اضافه کرد: یکی از اهدافی که دولت های غربی تعقیب می کنند، ایجاد چالش در بین خانواده ها و از بین بردن نظام خانوده است، چرا که این امر سبب کاهش تعهد اخلاقی و دینی افراد نسبت به یکدیگر می شود.

*غفلت زنان از وظیفه مادری

رئیس سابق مرکز مطالعات و پژوهش های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه یادآور شد: یکی از مسائلی که سبب کاهش نرخ موالید در خانواده های ایرانی شده، حضور بیش از حد زنان در جامعه است. باید حضور زنان در جامعه مدیریت شود، ما به دنبال محدود کردن حضور زنان در جامعه نیستیم، اما نباید آن ها از وظیفه اصلی خود که مادری است غافل شوند.

*استحاله فرهنگی؛ هدف کلیدی آمریکا

وی ادامه داد: یکی دیگر از فرهنگ های غلطی که توسط غرب در کشور ما رایج شده، این است که فرزندان مان را با فرستادن به بهانه های مختلف به مراکز‌ رسمی، مثل مهد کودک و کلاس های متعدد فوق برنامه، از خانواده دور می کنیم و فرزندان، حس و محبت مادر و پدر و دیگر اعضای خانواده را کامل نمی چشند و این مسئله نظام خانواده را به شدت تهدید می کند و این همان هدف کلیدی ایالات متحده آمریکا در استحاله فرهنگی در ایران است.

محمودی بیان کرد: اکنون در مجلس شورای اسلامی طرحی مبنی بر اینکه سقط جنین جرم باشد و پزشکی که این کار را انجام می‌دهد، مجرم شناخته شود، مطرح است، این در حالی است که بعضی از افراد می‌گویند این حرف را نزنید. این یک واقعیت است که سقط جنین یکی از عوامل کاهش جمعیت است.

*آیا تعدد زوجات  به تعدد فرزند کمک می کند؟

رئیس سابق مرکز مطالعات و پژوهش های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه در پاسخ برخی از افراد که تعدد زوجات را یکی از عوامل موثر در تعدد فرزندآوری معرفی کردند، گفت: بحث تعدد زوجات، درست است که از نظر دین اسلام و قانون، حلال و جایز شمرده شده اما بیشتر متعلق به آن جایی است که بتوانیم، مشکلات زن های بیوه و سرپرست خانوار را حل کنیم.

وی در ادامه افزود: درست است که این هم یکی از راه حل های افزایش جمعیت است، اما مشکل ما در حال حاضر این قضیه نیست، چرا که اگر همه خانواده هایی که توانایی فرزند آوری دارند، از خانواده بدون فرزند گرفته تا آن هایی که به یک فرزند یا دو فرزند بسنده کرده اند، نگاه شان به مقوله تعدد فرزند و تربیت و مباحث مالی حل شود، دیگر جامعه با بحرانی مواجهه نمی شود که در نهایت بخواهیم به سمت تعدد زوجات پیش برویم.

*امتناع خانواده ها از فرزند آوری

رئیس سابق مرکز مطالعات و پژوهش های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه در پاسخ این سئوال که تعدد فرزند به دو عامل فراهم کردن بستر ازدواج و حمایت های مالی دولت ها وابسته است، تصریح کرد: برای تسهیل در ازدواج، قانونی در سال 1384 تصویب شد که می بایست دولت شرایط مختلف از جمله وام مسکن، کار و ازدواج آسان، را فراهم کند، اما آنچه محل بحث ماست، آن است که همین خانواده ها که الان وجود دارند، از آوردن فرزند امتناع می کنند و یا خود را محدود به یک فرزند کرده اند. این در حالی است که برخی علت تک فرزندی را نبود درآمد کافی و اشراف کامل در تربیت همین تک فرزند اعلام می کنند.

*برخی به دنبال تربیت شاهزاده ای فرزندان هستند

وی افزود: مشکل دقیقا در همین جاست، چرا که خانوده هایی که بحث تربیت را مطرح می کنند، عمدتا همین فرزند را به مهد کودک یا خانه مادربزرگ و پدر بزرگ می برند و خودشان هیچ اشراف تربیتی در مورد فرزند ندارند و می گویند، می خواهیم رفاه را برای فرزند مهیا کنیم، ولی زمانی که به امکانات درون زندگی و خانه آن ها را نگاه می کنید، می بینید برای کودک یک محیط شاهانه آمده کرده اند، گویی می خواهند یک شاهزاده تربیت کنند. در نتیجه مشکل در نوع نگاه خانواده به تربیت است، یعنی خانوده حاضر است ارتباط عاطفی و فیزیکی خود را فدای فراهم کردن رفاه بیش از نیاز و استفاده فرزند کند.

*مشکل فرهنگ سازی

محمودی ادامه داد: مشکل فرهنگی ما به جایی رسیده که وقتی به برخی افراد جامعه می گویید چرا فرزند نمی آوری، می گوید، اگر دولت همه هزینه های ما را بدهد، فرزند می آورم و گرنه خودم هم اضافی هستيم، این تفکر غلط ناشی از بالا رفتن، توقعات و چشم و هم چشمی ها در جامعه است. کجای دنیا دولت به یک جوان 18 و 20 ساله خانه، کار و درآمد و ماشین می دهد تا ازدواج کند و بعد صاحب فرزند شود. درست است مشکلات زیادی داریم، ولی می بایست با امکانات فعلی در همین زمینه گام هایی برداریم. مشکل ما فرهنگ سازی است، چرا که الان فرزند سوم را یک ناهنجاری و ضد ارزش می دانیم.

*موانع را از سر راه فرزندآوری برداریم

رئیس سابق مرکز مطالعات و پژوهش های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه در پایان گفت: مسئله اصلی این است که ما باید به این جایگاه برسیم که خانواده های که می توانند بچه دار شوند، با جوی منفی در جامعه مواجه نباشند و دولت از آن ها حمایت کند. ما باید تلاش کنیم تا موانع را از سر راه فرزندآوری برداریم ،نه اینکه به خاطر وجود موانع، این عمل را شروع نکنیم.

گفتگو: احسان کفشدارطوسی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha