چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
حجت الاسلام احمدی شاهرختی در اندونزی

حوزه/ مبلغ دینی حوزه علمیه قم با حضور در شهرها و استان های مختلف اندونزی، با زبان جهانی اسلام یعنی قرآن کریم با مسلمانان شرق آسیا سخن می گوید و همگان را به وحدت و برادری فرامی خواند...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، برنامه های سفر حجت الاسلام والمسلمین احمدی شاهرختی استاد علوم قرآنی و مبلغ دینی حوزه علمیه قم به کشور اندونزی که در بهار قرآن انجام گرفته است، حاکی از پُرکاری این مبلغ دینی از یکسو و استقبال نهادها و شخصیت ها و مردم این کشور از این فعالیت های تبلیغی است. چه بسا اصلی ترین علل موفقیت در این سفر تبلیغی را بتوان بهره گیری از زبان جهانی اسلام یعنی قرآن کریم، توجه به وحدت اسلامی در خطاب دینی و نیز حُسن برنامه ریزی و تعامل از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در  اندونزی دانست.

 استقبال شيعيان بندونگ اندونزي از مبلغ حوزه علمیه قماحمدی شاهرختی در اندونزی

محفل شبي با قرآن كريم با حضور شيعيان بندونگ اندونزي در موسسه شهيد مطهري برگزار شد. حجت‌الاسلام احمدي شاهرختي در اين مراسم كه همراه با ضيافت افطار بود پس از اقامه نماز جماعت و تلاوت قرآن كريم به سخنراني و تفسير قرآن كريم پرداخت.

وي به در پيش بودن آخرين روزهاي ماه مبارك رمضان اشاره كرد و گفت: لحظات شريف و نوراني ماه مبارك رمضان به سرعت در حال سپري است و اگر استفاده درست نبريم، روزي كه به اين لحظات احتياج داشته باشيم شديدا افسوس مي خوريم.

استاد علوم قرآنی اعزامي جمهوري اسلامي ايران گفت: از اين لحظات محدود استفاده كرده و توجه كنيم كه در اين عمر محدود و كوتاه دنيا، ما چون مقصدي به بزرگي آخرت داريم بايد به گونه اي عمل كنيم كه راه هاي پيچيده به سهولت انجام شود و آن نمي شود مگر آنكه به كاربلدها خودمان را پيوند بزنيم و در اين مسير چه كسي بهتر از ائمه اطهار(ع) هستند.

حجت الاسلام احمدي شاهرختي با اشاره به اهميت تبعيت از يك فرد معصوم و پاك گفت: اگر از خداوند بپرسيم كه ما از چه كساني تبعيت كنيم، خداوند به وضوح بيان كرده و بايد از كساني تبعيت كنيم كه پاك هستند و هيچ خطايي نمي كنند.

وي بيان داشت: خداوند حداقل اطاعت اينها را براي ما واجب كرده و پيامبر(ص) مي فرمايد كه مودت به نزديكان ايشان داشته باشيم كه نزديكان ايشان حضرت علي(ع) حضرت زهرا(س) و حسنين به صورت شاخص در قرآن كريم آمده است.

مبلغ دینی حوزه علمیه قم ادامه داد: پس، قرآن به صورت شاخص افرادي را به ما معرفي كرده كه از آنها درس بگيريم و اگر خود ما بلد نباشيم كه چگونه از آنها استفاده كنيم، تقصير خداوند نيست.

حجت الاسلام احمدي شاهرختي با اشاره به تلاش دشمن براي گسترش توطئه‌ها گفت:‌ اكنون مانند صدر اسلام دو خط اسلام است، در صدر اسلام يك خط اهل بيت و خط بني اميه و بني عباس و ديگران بود، اكنون نيز اسلام دو خط دارد يكي اسلام ناب و اصيل كه برگرفته از مشرب فكري اهل بيت(ع) و پيامبر(ص) است و ديگري اسلام آمريكايي است كه دقيقا مقابل اين اسلام ناب ايستاده و مي كوشد كه هدف آن تضعيف اسلام است.

در پايان اين جلسه نيز سئوالاتي از جمله مقصود از روح در قرآن، راه هاي وحدت در ميان امت اسلامي چيست؟ در مواجه با واهابيت بايد چگونه باشيم، پرسيده شد كه حجت الاسلام احمدي شاهرختي به آنها پاسخ داد.

در این مراسم قرائت قرآن و ابتحال نیز برگزار گردید.

استقبال مردم اندونزی از استاد علوم قرآنی ایراناحمدی شاهرختی در اندونزی

مراسم شبی با قرآن کریم با حضور استاد علوم قرآنی اعزامی از جمهوری اسلامی ایران در مسجد امیر شهر باتام استان ریااو برگزار شد. در ابتدای این مراسم جناب طوبی گوس کیایی علوی امام جماعت مسجد ضمن تقدیر از حضور استاد علوم قرآنی و روحانی اعزامی جمهوری اسلامی ایران به این شهر گفت: این حضور می تواند در گسترش مسائل علمی و همچنین ترویج مباحث قرآنی تاثیرات فراوانی داشته باشد.

در ادامه حجت الاسلام احمدی شاهرختی گفت: سرمایه ما برای رسیدن به آخرت نیکو همین لحظات نورانی است و ما با این وقت محدود و حساب شدنی می توانیم آخرتی نامحدود و بی حساب را رقم بزنیم.

وی ادامه داد: اینکه در سوره قدر می خوانیم لیله اقدر خیر من الف شهر، اگر بخواهیم برای درک بهتر مثال بزنیم، گاهی فردی به بازار می رود و می گویند یکی بخر و دو تا ببر و خداوند در این آیه می فرماید که این شب قدر برتر از 30 هزار ماه است.

مبلغ دینی حوزه علمیه قم ابراز داشت: ما باید عامل به قرآن کریم باشیم و عظمت شب قدر به نزول قرآن است و هدف نزول قرآن برای هدایت ماست و اگر هدایت نشویم جز خسارت برای ما نخواهد داشت و دچار مشکلات بسیاری خواهیم شد.

حجت الاسلام احمدی شاهرختی در پایان عنوان داشت: اگر عقب ماندگی کشورهای اسلامی را شاهد هستیم و جنگ در کشور مسلمان وجود دارد نتیجه دوری ما از قرآن است و اگر به قرآن عمل کنیم همانند صدر اسلام که عرب جاهل تمدن بزرگ اسلامی ساخت، قرآن کریم آن ظرفیت و توان را دارد که ما را مجدد به قله ببرد.

وی افزود: کسانی که مدعی اسلام به ظاهر هستند و اعمال اسلامی را انجام می دهند و داعیه دار جهان اسلامی هستند، در این روزهای ماه مبارک بر سر مردم مظلوم مسلمان بمب می ریزند، آیا قرآن  به ما اجازه چنین کاری داده و این عمل به قرآن است؟

در ادامه استاد احمدی و سایر قاریان به قرائت قرآن و ابتهال پرداختند.

برپایی جلسه قرائت قرآن در نماز جمعه مسجد الرویا احمدی شاهرختی در اندونزی

جلسه قرائت قرآن کریم در نماز جمعه مسجد الرویا پالمبانگ اندونزی با حضور استاد علوم قرآن اعزامی از جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت. حجت الاسلام احمدی شاهرختی در این مراسم که پیش از خطبه های نماز جمعه برگزار شد به قرائت قرآن کریم و تفسیر آیات الهی پرداخت.

وی در این مراسم گفت: اهمیت برگزاری محافل قرآنی بر کسی پوشیده نیست و از این رو باید روز به روز به این امر مهم اهتمام داشته باشیم.

مبلغ دینی حوزه علمیه قم تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در این زمینه اهتمام ویژه ای دارد و در مناسبت های مختلف و مساجد اقدام به برگزاری محافل قرآنی می کند.

حجت الاسلام احمدی شاهرختی تاکید کرد: باید در کنار قرائت قرآن، عمل به قرآن کریم را نیز مد نظر داشته باشیم و بدانیم که اگر این موضوع در زندگی ما جاری و ساری باشد، سعادتمند خواهیم شد.

محفل شبی با قرآن کریم در مسجد منوره

طی مراسمی با حضور استاد علوم قرآنی اعزامی از جمهوری اسلامی ایران محفل شبی با قرآن کریم در مسجد منوره پالمبانگ اندونزی برگزار شد.

مبلغ دینی حوزه علمیه قم در این مراسم پس از تلاوت قرآن، در خصوص نزول و ماهیت قرآن کریم نکاتی را بیان کرد و گفت: قرآن یک حقیقتی در آسمان ها دارد که در سوره بروج نیز به آن اشاره شده و این قرآن در شب قدر به قلب پیامبر(ص) نازل شد.

وی گفت: برای اینکه این قرآن در دسترس ما انسان های خاکی قرار می گرفت باید برای ما نازل می شد از آن آسمان ها به زمین می آمد تا ما هم از حقیقت آن بهره مند شویم.

حجت الاسلام احمدی تصریح کرد: نزول در اینجا بزرگان گفته اند که قرآن کریم چندین مرحله پایین آمد تا به مرحله خواندن رسید و آن حقیقت به صورت مکتوب در آمد و خواندنی شد.احمدی شاهرختی در اندونزی

استاد علوم قرآنی اعزامی از جمهوری اسلامی ایران افزود: قرآن معجزه جاوید پیامبر است و هم نازل شده است تا در سطح فهم ما بیاید و هم به صورت دفعتا واحده به قلب پیامبر(ص) نازل شده است.

وی ادامه داد: اما اینکه حقیقت این وحی چیست و چگونه بر قلب پیامبر نازل شده این حقیقتی است که خودش و خدا می داند و این سر و راز  برای ما به شمار می رود، حتی خداوند در برخی مسائل به پیامبر(ص) نیز می فرماید که تو پیامبر هم نمی دانی که چگونه صورت گرفته مثلا در نزول قرآن کریم آن اصل جریان را فقط خداوند می داند و این را هم به این دلیل بیان کرده که ما به بزرگی شب قدر پی برده و نزدیک شویم.

حجت الاسلام احمدی عنوان داشت: هدف نزول قرآن هدایت است و این لازمه هدایت ما این است که به قرآن گوش فرا دهیم و درس بگیریم و در زندگی فردی و اجتماعی خود عمل کنیم.

وی با تاکید بر عمل به قرآن کریم گفت: اگر امروز کشورهای اسلامی عقب ماندگی داشته و از تمدن خود دور مانده اند باید این دوری را در دوری از قرآن جستجو کرد و چاره ای نیست جز اینکه به قرآن بازگردیم.

در این مراسم استاد علوم قرآنی اعزامی از جمهوری اسلامی ایران استاد احمدی شاهرختی به قرآئت قرآن و ابتهال نیز پرداخت.

برپایی مراسم شبی با قرآن در مسجد التقوي

مراسم شبی با قرآن در شهر باليكپاپان اندونزي اجرای برنامه توسط استاد ایرانی برگزار شد. در این مراسم که شهردار شهر بالیکپایان اندونزی نیز حضور داشت جمع کثیری از علاقمندان به محافل قرآنی و همچنین پرفسور دتر عقیل منور وزیر سابق دین و رئیس اتحادیه قاریان و حافظان قرآن کریم اندونزی و همچین حجت الاسلام احمدی شاهرختی استاد قرآنی اعزامی از جمهوری اسلامی ایران به کشور اندونزی حضور داشتند.

شهردار شهر بالیکپایان اندونزی در این مراسم ضمن قدردانی از حضور استاد قرآنی اعزامی از جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد که هر چه بیشتر با تدبر به قرآن کریم به این کلام آسمانی نزدیک شویم.

همچنین در این مراسم پرفسور دکتر عقیل منور، وزير اسبق دين و رئيس اتحاديه قاريان وحافظان قرآن كريم اندونزي نیز گفت: باید کشور ما هم همانند جمهوری اسلامی ایران به صورت جدی برای نزدیک کردن جوانان به مباحث قرآنی تلاش کند.

وی بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران با وجود همه تحریم ها اما اعتبارهای خوبی را برای موضوع قرآنی در نظر می گیرند و در زمینه حفظ و قرائت و همچنین رسانه های قرآنی تلاش های جدی دارند.

در پایان این مراسم نیز مبلغ دینی حوزه علمیه قم به قرائت قرآن و همچنین ابتهال و جمع خوانی قرآن کریم پرداخت.

برگزاری کلاس نغمات قرآنی وجمع خوانی در اندونزیاحمدی شاهرختی در اندونزی

همزمان با حضور استاد قرآنی اعزامی جمهوری اسلامی ایران در پالمبانگ اندونزی، کلاس نغمات قرآنی و جمع خوانی در مسجد نورالعائشه برگزار شد. در این جلسه حجت الاسلام احمدی شاهرختی طی سخنانی با اشاره به موسیقی قرآن گفت: این موضوع نقش مهمی در زیبا سازی مفاهیم قرآنی دارد که باید توجه شود.

وی افزود: مفاهیم بلند قرآن کریم نیاز به تنوع آهنگ دارد تا به خوبی به مخاطب خود منتقل شود، مثلا نمی توان آیات عذاب را با آهنگ قرآنی شاد خواند و یا برعکس و نقش نغمات قرآنی در این زمینه می تواند در تاثیرگذاری پیامبر های نورانی قرآن کریم، تاثیر بسیاری داشته باشد.

شایان ذکر است در پایان هم آیاتی از قرآن کریم به صورت جمع خوانی، قرائت شد.

برپایی  محفل مناجات و دعا باحضور شیعیان شهر جامبی

مراسم شب های قدر با حضور شیعیان شهر جامبی به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.این مراسم که برای نخستین بار برگزار می شد با حضور پرشور و گسترده شیعیان این شهر مواجه بود که از این اقدام رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به منظور برپایی چنین مراسمی قدردانی کردند.

در ابتدای این مراسم آقای اکمل از دانش آموختگان دانشگاه المصطفی در خصوص شب قدر سخنرانی کرد و بعد از آن استاد علوم قرآنی اعزامی جمهوری اسلامی ایران سخنرانی کرد.

حجت الاسلام احمدی شاهرختی با اشاره به نسبت ولایت و شب قدر گفت: خداوند خودشان گفته اند که بر روی زمین خلیفه و ولی را قرار دادیم و هیچ فرقی میان خلیفه و خداوند نیستاحمدی شاهرختی در اندونزی اما خلیفه همه کارها را بر اساس نظر خداند انجام می دهد و خلیفه به معنای معصوم است.

وی افزود: خلیفه الله به حق واسطه میان خداوند و مردم است، گرچه مردم می توانند مستقیم با خدای خود ارتباط داشته باشند اما خداوند فرموده که برای ارتباط با خدا گاهی واسطه نیاز است و به همین دلیل خلیفه الله را قرار داده است.

استاد علوم قرآنی اعزامی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: خصوصیت شب قدر این است که فرشتگان به زمین نزول می کنند و امر مردم را برای یک سال آینده تعیین می کنند، در زمان پیامبر(ص) بر ایشان فرود می آمدند و بر اساس واژه تنزل یعنی مدام و هر سال فرشتگان بر زمین می آیند و امر مردم را عرضه می کنند و ما می دانیم که بر ما نازل نمی شوند و بر ولی خداوند نازل می شوند.

وی گفت: اگر چنین است که مردم در شب قدر نگاهشان به قلم و امضای ولی خداوند است، پس نسبت به خلق و ولی خداوند فوق العاده حساس و جدی می شود و باید مردم دین خودشان را با ولی خدا ادعا کرده باشند تا موفق به درک شب قدر شوند، و درک این شب بسیار مهم است.

وی در پایان به شهادت حضرت علی(ع) اشاره کرد و گفت: حالا با توجه به این نکات که محمد و آل محمد همه کاره عالم هستند ما واقعا در شادی اهل بیت شاد و در غم آنها غمناک هستیم و امشب که شب ضربت خوردن است ما هر چند سال ها از آن واقعه گذشته چون ولی الله را زنده می دانیم الان هم در غم او رنجور هستیم و چشمان ما اشک بار است چنانچه در عزای امام حسین(ع) چنین دیدگاهی داریم.

برگزاري جلسه شبي با قرآن با حضور استاندار پالمبانگ اندونزياحمدی شاهرختی در اندونزی

جلسه شبي با قرآن كريم توسط استاد علوم قرآنی اعزامي جمهوري اسلامي ايران و با حضور استاندار پالمبانگ اندونزي برگزار شد. اين مراسم در استان سوماتراي جنوبي برگزار شد كه در آن استاندار و جمعي از مسئولان ارشد پالمبانگ حضور داشتند.

در ابتداي اين ديدار استاندار پالمبانگ سخنراني و پس از آن قاريان و حافظان قرآن كريم كشور اندونزي و همچنين استاد علوم قرآنی اعزامي جمهوري اسلامي ايران، در مقابل پرفسور دكتر عقيل منور رئيس اتحاديه قاريان و حافظان قرآن كريم و همچنين استاندار پالمبانگ به اجراي قرائت قرآن كريم پرداختند.

از حاشيه هاي زيباي اين نشست قرآني اين بود كه اين ضيافت افطاري تا ساعت 2 بامداد به طول انجاميد كه نشان دهنده عشق و ارادت مسلمانان به مباحث قرآن كريم است.

در اين محفل قرآني علاوه بر نخبه‌هاي مشهور اندونزي، علمايي از كشور عربستان، يمن، قطر و اندونزي نيز حضور داشتند كه سخنان تقريبي استاد علوم قرآنی اعزامي جمهوري اسلامي ايران در بين آنها انجام شد.

يكي از مسائل مطرح شده توسط حجت‌الاسلام احمدي شاهرختي استاد علوم قرآنی اعزامي جمهوري اسلامي ايران مربوط به موضوع فلسطين بود كه بيان شد: در ماه رمضان يكي از چيزهايي سفارش شده همدردي با درماندگان و مظلومان است و بايد در اين زمينه از مظلومان فلسطين حمايت و دفاع كنيم و روزي براي آزادي بيت المقدس اقدام و شاهد آزادي قدس شريف باشيم.

وي افزود: حركتي كه امام راحل در ناميدن جمعه آخر ماه مبارك رمضان به روز قدس ثمر داده بسيار مهم بوده و موضوع فلسطين نقطه وحدت بخش امت اسلام است.

محفل قرآني خانواده هاي نيروي انتظامي استان ريااو اندونزي

همزمان با ايام ماه مبارك رمضان ضيافت افطار و محفل انس با قرآن كريم با حضور خانواده هاي نيروي انتظامي استان رياو و با حضور استاد علوم قرآنی اعزامی ازجمهوري اسلامي ايران برگزار شد. حجت الاسلام احمدي شاهرختي مبلغ دینی حوزه علمیه قم در اين جلسه گفت: وقتی ما در خصوص خانواده های قرآنی مطالعه می کنیم اينگونه خانواده‌ها، خانواده‌هايي هستند كه دچار انحراف نشده و با بصیرت هستند.

وی بیان داشت: در خانواده قرآنی نکات جدید و مطالعات کتاب های مفید وجود دارد تا از مسیر صحیح انحراف نشود.احمدی شاهرختی در اندونزی

استاد علوم قرآنی اعزامی از جمهوري اسلامي ايران گفت: دومین عنصر تقوا است و هیچ گاه انسان متقی دست به جنایات نمی زند و علاوه بر علم و آگاهی به ارتباط جدی با خداوند مجهز باشد و تقوای الهی داشته باشد که اگر چنین شد در دنیا و آخرت توفیقات بسیاری نصیب او خواهد شد.

حجت الاسلام احمدي با تاکید بر اخلاق اسلامی گفت: اسلام به این موضوع هم تاکید دارد و باید در خانواده روابط عاطفی و مهرورزی باشد و در این محیط سالم است که رشد خانواده روز افزون می شود.

وي در پایان به جوانان توصیه كرد که همچنان که خداوند فرموده به پدر و مادر احترام بگذارند که هستی انسان از پدر و مادر است.

در این مراسم حجت الاسلام احمدی قرائت و ابتهال جذابی را نیز اجرا نمودند.

پاسخگويي به شبهات ديني توسط مبلغ دینی حوزه علمیه قم

حجت الاسلام احمدي شاهرختي با حضور در مسجد روضه الفلاح شهر باتام استان ريااو اندونزي ضمن قرائت قرآن كريم به سئوالات و شبهات مردم پاسخ داد.

با توجه به اينكه اين مسجد در منطقه‌اي مربوط به حضور مسئولان ارشد شهر باتام بود، افراد شركت كننده اغلب از مسئولان شهر و خانواده‌هاي آنها بودند.

پس از تلاوت قرآن كريم حجت الاسلام احمدي شاهرختي گفت:احمدی شاهرختی در اندونزی قرآن به ما تاكيد كرده كه امت واحده باشيم و امت واحده يعني اينكه يك ريشه و يك دست و هدفمند عمل كنيم.

وي افزود: قرآن مي‌فرمايد كه براي هم امت واحده باشيم و يك دست باشد با همه اختلافاتي كه وجود دارد اما قرآن كريم به اين امر تاكيد كرده است.

مبلغ دینی حوزه علمیه قم به فعاليت‌هاي گروه‌هاي تكفيري اشاره كرد و گفت: اين گروه‌ها كه هم در شيعيان و هم در اهل تسنن حضور دارند، دست پرورده استكبار جهاني و انگليس هستند كه نبايد گروه‌هاي تكفيري به اسم شيعه و سني معرفي شوند.

حجت‌الاسلام احمدي شاهرختي عنوان داشت: استكبار جهاني برخي ها را اجير كرده كه به نام شيعه ضربه به شيعيان بزنند در صورتي كه آنها اسلام آمريكايي و انگليسي را ترويج مي كنند.

وي با بيان اينكه جمهوري اسلامي به هيچ عنوان از اين گروه‌هاي تكفيري حمايت نمي‌كند ادامه داد: همه بزرگان ما تاكيد بر وحدت داشتند و همواره در طول انقلاب كسي از مسئولان ما بر طبق تفرقه نكوبيدند و ما وحدت را واجب مي دانيم و همواره نيز دراين زمينه تلاش جدي داشته ايم.

استاد علوم قرآنی اعزامی ازجمهوري اسلامي افزود: توهين از هر كسي به هر كسي حرام شرعي است و كسي كه به اسم اسلام ميان شيعه و سني اختلاف اندازي كند قطعا نيروي انگلس و استكبار است.

وي با اشاره به سئوالي در خصوص تقيه كردن شيعه و پنهان كردن عقايد شيعيان گفت: انسان اگر عقيده اي داشته باشد ولي دوستش ناراحت مي شود، نبايد آن را نبايد گفت و عقايد ما چيز پنهاني نيست و عقايد را پنهان نمي كنيم.

حجت الاسلام احمدي شاهرختي با اشاره به ولايت حضرت علي(ع) گفت: به فتواي همه بزرگان شيعه شهادت ثالثه مستجب است و جزو اذان نیست، البته ما اعتقاد داريم كه در هر قومي بايد يك هادي و راهنما باشد و در حال حاضر امام عصر(عج) هدايت ما را بر عهده دارند.

وي با پاسخ به اين سئوال كه جمهوري اسلامي براي مقابله با وهابيت گفت: هيچ ارتباطي بين شيعه و وهابيت نيست و ما معتقديم كه وهابيت شيعه و سني نيست و اينها دست ساز انگليس و استكبار است. علماي اسلام و جمهوري اسلامي در برابر وهابيت روشنگري مي كنند و كتاب هاي گسترده اي نوشته اند. ايران هم در مواجه با جهان اسلام موضوع شيعه و سني را مد نظر خود قرار نده و همچنان كه به حزب الله شيعه كمك كرد به مردم غزه نيز كه اهل تسنن بودند كمك كرد.

مبلغ دینی حوزه علمیه قم در خصوص تقريب مذاهب بود كه بيان شد: جمهوري اسلامي هر جا كه مشكلي در جهان اسلام بوده با رايزني هاي سعي كرديم كه آن مشكل برطرف شود و در اين خصوص مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي را شكل داديم كه ساليانه علماي جهان اسلام گرد هم جمع مي شوند و مجمعي براي نزديك تر شدن افكار امت اسلامي است.

دیدار با کیایی مصباح رئیس هیئت امنای جبهه اهل سنتاحمدی شاهرختی در اندونزی

حجت الاسلام احمدی شاهرختی با کیایی عقیل مصباح رئیس هیئت امنای جبهه اهل سنت باتام در استان ریااو دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار ابتدا روحانی اعزامی جمهوری اسلامی ایران گفت برای چهارمین بار است که به اندونزی می آیم و با بسیاری از بزرگان در نهادهای دینی و علمی ملاقات داشته ام.

وی افزود: در طی این مراودات که در شهرها داشتیم دیدار با علما مهم بوده و احساس می کنیم که دیدار با علما سبب هم افزایی دانش و عمل می شود و وحدت امت اسلام را در پی خواهد داشت.

حجت الاسلام احمدی با اشاره به برخی شبهات مطرح شده در خصوص شیعیان گفت: از شبهه ناراحت نیستیم چون بر اساس آیات الهی جواب می دهیم و در این پاسخویی جهاد است و ثواب دارد.

کیایی عقیل هم ضمن خوش آمد گویی نسبت به اوضاع منطقه توضیحاتی داد و گفت: چند سالی است که وهابیت با نفوذی و اعتبار مالی که دارد نگرانی های را برای ما ایجاد کرده و به خانه مردم رفته و توسل به پیامبر(ص) را شرک می دانند.

وی گفت: متاسفانه برخی حزب ها به نفع تکفیری ها و وهابیت عمل می کنند تا اهداف خود را پیاده سازند.

دیدار مبلغ اعزامی ایران با مسئولان ارشد دانشگاه دولتی علاالدیناحمدی شاهرختی در اندونزی

طی هماهنگی صورت گرفته توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مبلغ اعزامی جمهوری اسلامی ایران با مسئولان ارشد دانشگاه دولتی علاالدین ماکاسار اندونزی دیدار و گفتگو کرد.

در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین احمدی شاهرختی طی سخنانی با اشاره به فعالیت این دانشگاه گفت: دانشگاه علاالدین یکی از دانشگاه های مهم اندونزی است که در زمینه مسائل دینی و علمی تلاش می کند.

وی بیان داشت: باید بکوشیم تا در این دانشگاه مفاهیم قرآنی و دینی را گسترش دهیم و با برگزاری محافل قرآنی در این راستا تلاش داشته باشیم.

مبلغ اعزامی جمهوری اسلامی ایران عنوان داشت: یکی دیگر از اقداماتی که می توان انجام داد حضور دانشجویان و اساتید دو کشور در دانشگاه های یکدیگر است که در این زمینه نیز باید برنامه ریزی کرد.

حجت الاسلام احمدی شاهرختی افزود: گسترش محافل علمی مورد تاکید اسلام است و باید همواره در گسترش این موضوعات تلاش داشته باشیم.

نشست ابعاد عرفانی قرآن کریم در اندونزی

همزمان با ماه مبارک رمضان و با همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نشست ابعاد عرفانی قرآن کریم در اندونزی برگزار شد. در این مراسم که با حضور دانشجویان و اندیشمندان قرآنی برگزار شد، علاوه بر اندیشمندان اندونزیایی، حجت الاسلام احمدی شاهرختی استاد علوم قرآنی اعزامی از جمهوری اسلامی ایران نیز به ایراد سخن پرداخت.

در این نشست علمی جناب آقای اسناوری نماینده استاندار در رابطه عمومی، دکتر سید شیخ معاون اول دانشگاه بتانگهاری و جناب آقای فرمان شفترا رئیس انجمن دانشجویان مسلمان شهر جامبی و همچنین حجت الاسلام احمدی شاهرختی استاد علوم قرآنی اعزامی از جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند که سخنرانی کردند.

آقای اسناوی نماینده استاندار در این جلسهاحمدی شاهرختی در اندونزی ضمن ابلاغ سلام گرم استاندار به قرائت پیام وی پرداخت که در این پیام آمده بود: امید آینده اندونزی، شما جوانان دانشجو هستید و محور همه مسائل باید فراهم شود که حرف ها شنیده شود و کسانی که می خواهد با زور کلام خود را بر دل بنشانند موفق نمی شوند و ما باید سخن ها را شنیده  سخن خود را انتخاب کنیم.

وی با تشکر از حضور روحانی و استاد علوم قرآنی اعزامی از جمهوری اسلامی در ادامه پیام آورده بود که این حضور روحانی و استاد علوم قرآنی اعزامی از جمهوری اسلامی ایران در کشور اندونزی و در این نشست فرصت بسیار خوبی است که ما سخنان ایشان را شنیده و ما باید خودمان برای خودمان تصمیم بگیریم و دیگران حق تصمیم گیری برای ما را ندارند.

همچنین  دکتر سید شیخ معاون اول دانشگاه بتانگهاری نیز گفت: ما شاهد اسلام خشن هستیم و تکفیری ها به جان مردم رحم نمی کنند و اسلام دین منطق و گفتگو است و خوشحالیم که امروز یکی از علمای ایران در این نشست حاضر شده و ما صحبت های دیگر با نگاه دیگر را در این جمع خواهیم شنید.

وی ضمن قدردانی از برگزار کنندگان این نشست حضور استاد علوم قرآنی و روحانی اعزامی از جمهوری اسلامی ایران به کشور اندونزی را فرصت بسیار ارزشمند برشمرد.

حجت الاسلام احمدی گفت: قرآن با ندای بلند فریاد می زند که همه چیز در قرآن آمده و قرآن هدایت کننده بشر بوده و باید نسبت به آن اهتمام داشته باشیم.

وی عنوان داشت: اینکه انسان ها نیاز به مراجعه قرآن پیدا کنند موضوع مهمی است، شخصی به سراغ سقراط رفت و گفت می خواهم فلسفه بیاموزم و حوض کوچکی در آنجا بود و سقراط سر آن فرد را در آب حوض فرو برد و در آخرین لحظه که او داشت خفه می شد سر آن فرد را بیرون آورد و گفت در زیر آب چقدر به اکسیژن نیاز داشتی و آن فرد پاسخ داد، خیلی زیاد و سقراط به آن فرد گفت اگر هر زمان به فلسفه به اندازه این اکسیژن نیاز داشتی پیش من بیا تا به تو فلسفه یاد بدهم.

استاد علوم قرآنی اعزامی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: امروزه موضوع قرآن هم اینگونه است و همانند آن اکسیژن به قرآن نیازمندیم و متاسفانه به جای اینکه به دنبال علوم قرآنی باشیم بیشتر به دنبال علوم التقاطی سیاسی غیر موحدان هستیم در صورتی که قرآن کریم در علوم اقتصاد، پزشکی، روانپزشکی و... مباحث  بسیار زیاد و کارشناسی دارد.

حجت الاسلام احمدی شاهرختی گفت: قرآن کریم  سه ساحت نفس عقل و قلب را برای انسان مشخص می کند که باید به آن توجه داشته باشیم و از طریق آن در گسترش مباحث قرآنی بکوشیم و قرآن تاکید می کند که انسانی سالم است که بتواند این سه را شکوفا کند و در راستای تقرب به خداوند بهره بگیرد.

وی افزود: وقتی نسبت میان فلسفه و عرفان با آیات قرآن را می خواهیم کنکاش کنیم باید مراد از فلسفه را بدانیم، اگر مراد از فلسفه عقل باشد و آنچه عقل می تواند از آن بهره بگیرید طبیعتا آیات قرآن کریم از خود وجود خداوند متعال تا تمامی جهان هستی در پرتو استدلال می تواند تعریف شود.

مبلغ دینی حوزه علمیه قم گفت: عرفان هم اینگونه است و موضوع عرفان معرفت است و در قرآن کریم نیز به معرفت خداوند و معرفت انسان کامل، مجاهده و سیر و سلوک در راه خداوند مطالب زیادی آمده و عرفانی که مستند به عقل و شرع و مستند باشد، ره آورد قلب عارف است.

برنامه پایانی تلاوت قرآن کریم از سوی استاد علوم قرآنی اعزامی از جمهوری اسلامی بود که پس از آن به ایراد سخن پرداخت.

رونمایی از كتاب «علماي نهضت العلما پاسخ شبهات كتاب هاي قرمز را مي دهند» احمدی شاهرختی در اندونزی

همزمان با حضور استاد علوم قرآنی  اعزامی از  جمهوري اسلامي ايران در كشور اندونزي، كتاب «علماي نهضت العلما جواب شبهات كتاب هاي قرمز را مي دهند» معرفي و رونمايي شد.

حجت‌الاسلام احمدي شاهرختي در اين مراسم گفت: همگان مي دانيم كه وهابيت كه دست پرورده است در كشورهاي اسلامي دست به فعاليت هاي مسموم مي زند و با پشتوانه پول هاي نفتي برخی کشور ها در مناطق گوناگون اسلامي افرادي را اجير مي كند و متاسفانه افرادي كه بي اطلاع هستند و از مباني اصيل اسلام دست به حمايت از اين افراد مي زنند.

وي افزود: در مواجه با اين افراد خبيث، اهل سنت فراوان هستند كه به صورت جدي عمل كرده و كتاب مي نويسند و سخنراني مي كنند و جلوي نفوذ اين فرقه ضاله را مي گيرند كساني كه به فكر اسلام هستند.

مبلغ دینی حوزه علمیه قم ابراز داشت: يكي از حملات وهابيت در يكي دو سال اخير اين بوده كه برخی از افراد افراطی با مهر مجلس العماي كتابی عليه شيعه چاپ كرده و تهمت به شيعيان زده اند، مانند اينكه كتاب ما با اهل سنت متفاوت است و ما علي را پيامبر مي دانيم و در تيراژ ميليوني چاپ شده است.

احمدي شاهرختي افزود: يكي از اقداماتي كه علماي اينجا انجام داده اند پاسخگويي به اين مسائل است و فردي به نام علوي البانتاني كه در منطه باتام كتاب ايشان مشاهده شد و در مواجه به آن تهمت ها پاسخ هايي داده است.

وي افزود: اين كتاب به محض اينكه منتشر شده وهابيت نسخه های آن را از بازار جمع كردند و آتش زده اند و به هر حال افرادي همانند علوي سرمايه اي ندارند كه مجدد تجديد چاپ كنند و لازم است كه بهايي داده شود.

استاد علوم قرآنی  اعزامی از  جمهوري اسلامي ايران بيان داشت: مولف اين كتاب كيايي علوي نورالعلم البانتاني است و از چهره هاي رسانه اي اندونزي است كه مجدانه عليه وهابيت اقدام مي كند و چهره محبوب مردمي است و اين كتاب يكي از آثار ايشان است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha