پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳ |۲۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 27, 2024
چند خبر از اندونزی

حوزه/ سومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در اندونزی، با درخشش آقای محمود نوروزی حافظ جوان ایرانی همراه شد که با تسلط کامل به اجرای مسابقه پرداخت و با تشویق حضار مواجه شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» این روز ها شیعیان و علاقمندان به حضرت امام رضا (ع) در اندونزی میزبان هیأت خدام امام رضا (ع) هستند.

این هیأت که روز شنبه مورخ 7/6/1394 به مدت یک هفته وارد اندونزی شده اند در شهر های مختلف اندونزی در میان علاقمندان به امام رضا (ع) به اجرای برنامه پرداخته اند.

با عنایت به ارسال اقلام فرهنگی-دینی مرتبط با امام رضا (ع) از معاونت فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزنی فرهنگی با همکاری نمایندگی جامعه المصطفی (ص) در اندونزی در جای جای محافلی که این هیأت به انجام برنامه می پردازد اقدام به برپایی نمایشگاه ویژه امام رضا (ع) نموده است.

برگزاری نمایشگاه در حوزه علمیه یاپی شهر بانگیل استان جاوه شرقی، در حسینیه القربی شهر پندَآن، حوزه علمیه الهادی در شهر پکلونگن و نیز حسینیه المهدی در شهر سمارانگ تنها بخشی از مراکزی است که این نمایشگاه در آن دایر شده است. در روز های آتی در شهر بندونگ در مجتمع شهید مطهری و نیز سایر مراکز اندونزی برپایی این نمایشگاه ادامه پیدا خواهد کرد.

سومین مسابقات بین الملل قرآن کریمچند خبر از اندونزی

 مراسم افتتاحیه سومین مسابقات بین المللی قرآن کریم که هر دو سال یک بار توسط وزارت دین اندونزی برگزار می شود، با حضور چهره های فرهنگی و قرآنی از جمله سفیر و رایزن فرهنگی ایران در جاکارتا برگزار شد. در این مراسم وزیر دین آقای لقمان حکیم و علمای اندونزیایی و نیز برخی سفرای کشورهای اسلامی و همچنین مقامات وزارت دین نیز حضور داشتند.

در این مسابقه که تا 14 شهریور ادامه دارد، 21 کشور شرکت دارند و آقای نوروزی (حافظ قرآن) و آقای سلیمانی (قاری قرآن) دو شرکت کننده از جمهوری اسلامی ایران می باشند.

دیگر کشور های شرکت کننده عبارتند از: 1. اندونزی 2. مالزی 3. برونئی دار السلام 4. سنگاپور 5. تایلند 6. فیلیپین 7. تیمور لسته 8. مغرب 9. بلژیک 10. کانادا 11. أردن 12. عربستان سعودی 13. امارات عربی 14. الجزایر 15. تونس 16. فرانسه 17. انگلستان 18. آمریکا 19. نروژ 20. مصر

در آیین افتتاحیه سومین مسابقات بین المللی قرآن، شرکت کنندگان از هر کشور یک به یک خود را معرفی نمودند و سپس آقای پرفسور محاسن معاون وزیر دین و رئیس این مسابقات به ایراد سخن پرداخت و هدف از برگزاری این مسابقات را ایجاد الفت و محبت میان کشور های اسلامی و ترویج اسلام رحمت للعالمین دانست.

سپس وزیر دین جناب آقای دکتر لقمان حکیم سیف الدین به ایراد سخن پرداخت.

او اظهار داشت: بدیهی است که تنها قرائت قرآن با صدا و لحن زیبا و تجوید صحیح کافی نیست. قرآن باید در زندگی ما حضور داشته باشد و ما باید به آن با جدیت کامل عمل نماییم. مسلمانان با اشراف علما و خبرگان در زمینه علوم مختلف باید بتوانند در جواب به چالش های هر زمان و عکس العمل نسبت به مشکلات بشر، محتویات قرآن را کشف کنند.

سپس وزیر دین تصریح کرد: در این قرن، اسلام نسبت به ادیان دیگر در اروپا و آمریکا سریعتر توسعه پیدا کرده است، لذا مسلمانان نیز باید نقش و سهمی در حل مشکلات حقیقی و ضروری که دنیا در برابر آن است، داشته باشند.

در پایان وزیر دین گفت: با قرائت "بسم الله الرحمن الرحیم" سومین مسابقات بین المللی قرآن کریم سال 2015 را رسما افتتاح می نمایم.

تقدیر و تشکر از پیشکسوتان قرآنی اندونزیاییچند خبر از اندونزی

مراسم تقدیر و تشکر از پیشکسوتان قرآنی اندونزیایی توسط رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور اندونزی با همکاری اتحادیه حافظان و قاریان اندونزی برگزار گردید.

در این مراسم که آقای ولی الله محمدی نصر آبادی سفیر ایران در اندونزی، حجت الله ابراهیمیان رایزن فرهنگی، دکتر عبایی داور بین المللی اعزامی از ایران، پرفسور دکتر سید عقیل منور رئیس اتحادیه حافظان و قاریان و وزیر اسبق دین اندونزی، دکتر یوسنار یوسف قائم مقام اتحادیه فوق، شخصیت های قرآنی و علمای اندونزیایی، داوران و قاریان از 21 کشور شرکت کننده در مسابقات بین المللی قرآن کریم حضور داشتند، به سه نفر از شخصیت های قرآنی اندونزیایی که در راه قرآن به مردم اندونزی خدمت نمودند هدایایی به عنوان سپاس از زحماتشان از طرف سفیر جمهوری اسلامی ایران به همراه تقدیر نامه تقدیم گردید.

در ابتدا پرفسور سید عقیل منور ضمن تشکر و اظهار خوشحالی از حضور سفیر جمهوری اسلامی ایرانو شخصیت های قرآنی اندونزی سه پیشکسوت برگزیده را معرفی نمود و از فعالیت ها و آثار آنها تعریف کرد.

1. کیایی حاجی نواوی دچیک از استان سوماترای جنوبی

2. کیایی حاجی محمد بصاری علوی مرتضی از استان جاوه شرقی

3. دکتر واحدین پوارادا از استان پاپوا غربی

سپس آقای حجت الله ابراهیمیان طی سخنان مبسوطی راه کارهای گسترش فعالیت های قرآنی میان جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه حافظان و قاریان اندونزی را تبیین نمود.

او ابتدا اظهار داشت: طبق قانون اساسی، نظام جمهوری اسلامی ایران بر پایه تعالیم قرآن بنا شده است. بر همین اساس رشد فزاینده قرآنی در جمهوری اسلامی ایران مشهود است و به عنوان نمونه فقط در زمینه تفسیر قرآن در طول زمان پس از انقلاب اسلامی بیش از دویست تفسیر به نگارش در آمده است. در زمینه حفظ قرآن نیز با اشاره رهبر معظم انقلاب ما آیت الله خامنه ای، در مسیر آماده سازی 10 میلیون حافظ قرآنی هستیم.

در ادامه وی از همکاری های به عمل آمده میان رایزنی فرهنگی و انجمن قاریان و حافظان اندونزی در ماه مبارک رمضان قدردانی کرد و عناوین فعالیت های مورد توافق میان جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه حافظان و قاریان اندونزی را به صورت ذیل برشمرد:

1.       برگزاری دوره های تخصصی مقامات قرانی با حضور و تدریس استاد ایرانی در جاکارتا و برخی از مراکز استان ها با شرکت اساتید قرآنی اندونزیایی

2.       برگزاری سمینار تمدن جدید قرآنی و اسلام رحمت للعالمین در سال 2016 در اندونزی

3.       معرفی تفاسیر جدید نگارش یافته از جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اندونزی به نخبگان دو کشور

4.       حضور ممتازین قرآنی اندونزیایی در ایران برای گذراندن دوره های فشرده تخصصی مرتبط با حفظ و قرائت و نغمات قرآنی

5.       تقدیر و تشکر از پیشکسوتان قرآنی در استان های مختلف در اندونزی

6.       حضور قاریان، حافظان و گروه تواشیح از جمهوری اسلامی ایران در ایام میلاد حضرت محمد (ص) با میزبانی اتحادیه حافظان و قاریان

7.       نشست های تخصصی یکسان سازی آیین نامه های مسابقات قرآنی با شرکت متخصصین این فن

در ادامه داور بین المللی از کشور اردن دکتر سامی با تشکر از ابتکار جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه حافظان و قاریان اندونزی، توصیه هایی به قاریان و حافظان حاضر در مراسم با استفاده از احادیث نبوی بیان نمودند.

این مراسم با اعطای هدایا به سه پیشکسوت قرآنی برگزیده توسط جناب آقای ولی الله محمدی سفیر جمهوری اسلامی ایرانبه پایان رسید.چند خبر از اندونزی

درخشش حافظ ایرانی در مسابقات بین المللی حفظ و قرائت قرآن

با شروع مسابقات بین المللی قرآن در جاکارتا، حافظان 21 کشور به رقابت پرداختند. آقای محمود نوروزی حافظ جوان ایرانی با تسلط کامل به اجرای مسابقه پرداخت که با تشویق اندونزیای ها مواجه شد.

در این مسابقات، رایزن فرهنگی ایران برای تشویق عزیزان ایرانی در محل مسجد استقلال که برگزاری مسابقات در آن انجام می شد، حضور پیدا کرد.

عصر فردا (جمعه)،  مراسم اختتامیه در مسجد استقلال جاکارتا بزرگترین مسجد جنوب شرق آسیا برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha