چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
انتظاری

حوزه / حجت الاسلام و المسلمین انتظاری با بیان این‌که حضرت امام جعفر صادق(ع) با شناخت دقیق شرایط و متضیات زمان، حوزه علمیه‌ای مناسب تأسیس کردند، گفت: مدل حوزوی ایشان به عنوان الگویی قوی برای تشکیل و اداره حوزه علمیه، مورد بررسی قرار گیرد.

مدیر حوزه علمیه آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، با بیان اینکه  در باب عظمت علمی امام صادق (ع) شواهد فراوانی وجود دارد و این معنا مورد قبول دانشمندان تشیع و تسنن است، گفت: معارف بسیار غنی و پر باری از حضرت امام جعفر صادق(ع) به یادگار مانده که همواره در علوم مختلف مورد استفاده دانشمندان و عموم مردم است.

وی با اشاره به سخنان علما و دانشمندان در خصوص شخصیت حضرت امام جعفر صادق(ع) گفت: شیخ مفید می‌گوید: به قدری از حضرت صادق(ع) علوم مختلف و پر بار نقل شده که همواره زبانزد مردم گشته، آوازه آن همه جا پخش شده و از هیچ یک از افراد خاندان ایشان، به اندازه این امام معصوم(ع) علم و دانش به یادگار نمانده است.

مدیر مدارس علمیه استان اضافه کرد: ابوبحر جاحظ، یکی از دانشمندان مشهور قرن سوم، نیز در خصوص شخصیت علمی امام صادق(ع) می‌‏گوید: جعفر بن محمد(ع) کسی است که علم و دانش او جهان را پر کرده و گفته می‌‏شود که ابوحنیفه و همچنین سفیان ثوری از شاگردان امام جعفر صادق(علیه السلام) هستند و شاگردی این دو تن در اثبات عظمت علمی ایشان کافی است.

وی افزود: در میان امامان معصوم(ع)، عصر امام جعفر صادق (ع) منحصر به فرد بوده و شرائط اجتماعی و فرهنگی آن عصر در زمان هیچ یک از امامان معصوم (ع) وجود نداشته، زیرا آن دوره از نظر سیاسی، دوره ضعف و تزلزل حکومت بنی امیه و فزونی قدرت بنی عباس بود و این دو گروه مدتی در حال کشمکش و مبارزه با یکدیگر بودند و به خاطر همین مساله، ظرفیت بزرگ تبلیغی برای امام صادق(ع) به وجود آمد، چرا که خلفا مشغول حفظ حکومت خود بودند و کاری به کار امام(ع) نداشتند.

حجت الاسلام و المسلمین انتظاری ادامه داد: ایشان با غنیمت شمردن فرصت تبلیغ و ترویج اسلام و تربیت شاگردان بی نظیر، قیام جانانه‌ای کردند و انصافاً فعالیت علمی و فرهنگی حضرت امام جعفر صادق(ع) بی نظیر و بی بدیل بود.

وی با بیان اینکه بسیاری از علوم اسلامی که به یادگار مانده مدیون مجاهدت های علمی امام صادق(ع) است، گفت: امام صادق(ع) با تشکیل حوزه علمیه‌ای بسیار قوی، شاگردان بسیار پر باری را در علوم مختلف تربیت کردند و به همین جهت است که تشیع به مکتب جعفری مشهور و معروف شده است.

مدیر مدارس علمیه استان در خاتمه با بیان اینکه ایشان با شناخت شرایط و متضیات زمان، حوزه‌ای مناسب تاسیس کردند، گفت: مدل حوزوی حضرت امام جعفر صادق(ع) به عنوان الگویی قوی برای تشکیل و اداره حوزه علمیه باید مورد بررسی قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha