پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ |۲۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 4, 2024
حجت الاسلام بهرامی

حوزه/ امام صادق (ع) با رهبري عالمانه و دور انديشانه خويش حركت تشيع را در جنبه هاي سياسي ، فرهنگي و اجتماعي وارد مرحله جديدي ساخت كه بايد اين دوره را « عصر بلوغ سازمان تشيع امامي » ناميد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت الاسلام امین بهرامی، پژوهشگر و خطیب خوزستانی امروز در جمع عزداران و محبان امام صادق(ع)، به تشریح فعالیت های فکری و سیاسی آن امام همام پرداخت و گفت: برخلاف تصور عمومی، حرکت امام صادق (ع) تنها در زمینه های علمی خلاصه نمی شد، بلکه امام فعالیت سیاسی نیز داشت، ولی این بُعد حرکت امام، بر بسیاری از گویندگان و نویسندگان پوشیده مانده است.

وی با اشاره به موقعیت زمانی ویژه ای که امام صادق(ع) در آن قرار داشت، ابراز داشت: مناسبترین شرایط فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مختص عصر امامین صادقین(علیه السلام) بود که فرصتی مناسب برای انجام فعالیتهای فرهنگی را فراهم آورد و امام صادق(علیه السلام) از بسترها و زمینه های موجود عصر خویش بهره جست و توانست با انجام فعالیت های فرهنگی گسترده، نظام فرهنگی جامعه شیعه را طراحی و مدیریت نماید.

حجت الاسلام بهرامی، اعزام نمایندگان به منظور تبلیغ جریان اصیل امامت را از دیگر اقدامات امام صادق(ع) برشمرد و اظهار داشت: وجود انحرافات فرهنگی و بدعتهای دینی در عصر امویان، لزوم بازنگری در فرهنگ اسلامی به ویژه فرهنگ مذهب تشیع را فزونی بخشیده بود از این رو امام صادق(ع) با تربیت شاگردان و فرستادن آنها به مناطق مختلف جامعه اسلامی به صورت دقیق و سازماندهی شده فرهنگ اصیل اسلامی را نشر میداد.

پژوهشگر عرصه علوم دینی، مهمترین دستآورد فعالیت های امام صادق(ع) را صیانت و حفظ جامعه شیعی خواند و بیان داشت: امام صادق (ع) با رهبري عالمانه و دور انديشانه خويش حركت تشيع را در جنبه هاي سياسي ، فرهنگي و اجتماعي وارد مرحله جديدي ساخت و با روش هاي منحصر به فرد به توليد انديشه و پايه گذاري مكتب هاي گوناگون و مستقل اماميه پرداخت كه بايد اين دوره را « عصر بلوغ سازمان تشيع امامي » ناميد.

حجت الاسلام بهرامی در پایان، خاطر نشان کرد: نظام مند شدن عقاید و باورها که با تلاش های بی وقفه امام صادق(ع) صورت پذیرفت، موجب شکل گیری تشکیلات سیاسی، قوام و استحکام ساختار فرهنگی شیعه و از طرف دیگر زمینه های پویایی فرهنگ و تمدن اسلامی را فراهم آورد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha