چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
علم الهدی

حوزه/ حوزه علمیه شخصیت هایی مثل شهید مطهری، امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی و... را تربیت می کند و کسانی که حتی کوچکترین کمکی در این مسیر انجام دهند از ثواب و اجر آن بهرمند می شوند.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدباقر علم الهدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در تهران، با بیان این که سنت حسنه­ی وقف یکی از اقدامات ارزشمند در رشدِ نشاط و پیشرفت جامعه در همه­ی ابعاد است، گفت: این که افرادی بتوانند به واسطه­ی ِ وقفِ دارایی های خویش برای زنده نگه داشتن رفتارهای نیک در جامعه همت کنند، از گذشته در جوامع مختلف انسانی وجود داشت و امروزه نیز در سایر ادیان، سنت وقف وجود دارد. مثلاً در جوامع مسیحی افرادی دارایی های خود را وقف کلیساها، مراکز آموزشی، پژوهشی و درمانی می کنند و این کار فی نفسه ارزشمند و قابل تقدیر است.

مدیر موسسه آموزش عالی قاسم بن الحسن(ع) افزود: با وقف در حقیقت به انسان واقف اجازه­ی تداوم زندگی و ماندگاری در دنیا داده می شود و در آخرت از ثمرات شیرین آن بهره مند می شود، چرا که عنصر وقف خود به خود به متن جامعه حیات می بخشد، ولو این که انسان واقف از دنیا برود و به لحاظ جسمی و نباتی در جامعه نباشد، ولی این وقف رگه های زندگی را در بخش های مختلف جامعه تداوم می دهد و حیات انسان ها را تضمین می کند.

وی ادامه داد: در روایات آمده است، وقتی انسان از دنیا می رود پرونده­ی عملش بسته می شود، مگر سه دسته از مردم که عبارتند از  "کسی که فرزند صالحی را تربیت کرده باشد"، "کسی که سنت حسنه ای را در جامعه پایه گذاری کند مثل صندوق های قرض الحسنه و بنیادهای خیریه" و "کسی که بنای خیری را به واسطه­ وقف بجا می گذارد که خود نیز از ثمرات معنوی بی شمار آن بهرمند خواهد شد".

استاد حوزه علمیه تهران با اشاره به نقش رسانه های ارتباط جمعی و طلاب و روحانیون در گسترش سنت حسنه وقف، تصریح کرد: همه ما مؤظف هستیم نسبت به مسئله وقف اطلاع رسانی کنیم. در این بین وقف حوزه های علمیه اولویت دارد. چرا که حوزه علمیه شخصیت هایی مثل شهید مطهری، امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی و... را تربیت می کند و کسانی که حتی کوچکترین کمکی در این مسیر انجام دهند از ثواب و اجر آن بهرمند می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی در پایان خاطر نشان کرد: در واقع کسانی که وجوهات پراخت می کنند و اموالشان را وقف حوزه های علمیه کرده اند تا در توسعه حوزه ها و تربیت طلاب و مبلغین نقشی داشته باشند، برای همیشه از اجر آن بهره مند خواهند شد. لذا تبیین این مسائل برعهده­ی مبلغین، رسانه های ارتباط جمعی و خصوصا رسانه ملی بوده و امری مهم و ضروری است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha