چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
حجت الاسلام وحید مرادزاده

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه علم الهدی تهران با اشاره به این که بزرگان حوزه الگوی پیشرفت علمی و معنوی طلاب هستند، رویکرد تخصصی به رشته های حوزوی را از الزامات پاسخگویی به نیازهای داخلی و جهانی برشمرد.

حجت الاسلام وحید مراد زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در تهران، با تاکید بر این که امکانات موجود در حوزه های علمیه بسیار بهتر از گذشته می باشد، گفت: با وجود همه ی این پیشرفت ها و تحولات آموزشی و علمی، هنوز تا رسیدن به قله های پیشرفت علمی و معنوی به طوری که بتوانیم پاسخگوی نیازهای جهانی باشیم، فاصله داریم و برای تحقق این امر به برنامه ریزی دقیق و اراده ی قوی نیازمند هستیم.

وی با بیان این که مسئولیت بازنگری و تحول در ساختار آموزشی، برعهده بزرگان حوزه می باشد، ادامه داد: در شرایط کنونی، نیازمند تخصصی کردن رشته های علمی اعم از کلام، فلسفه، تاریخ، فقه، اصول، تفسیر و... هستیم تا کیفیت و توان علمی طلاب را ارتقاء دهیم. البته با توجه به گستردگی مطالب و موضوعات، یک طلبه نمی تواند درهمه این مسائل ورود پیدا کند و در صورت ورود، نخواهد توانست به موازات شرایط روز جامعه و سرعت تحولات علمی در جهان، پاسخگوی نیازهای فکری و علمی مردم باشد.

مدیر مدرسه علمیه علم الهدی تهران با تاکید بر این که بزرگان حوزه الگوی پیشرفت علمی و معنوی طلاب هستند، خاطر نشان کرد: هر فردی که می خواهد در مدارس علمیه به تحصیل علوم دینی بپردازد، باید از قبل مقدمات آن را در وجود خویش آماده کند و نسبت به خطوط قرمز طلبگی آگاهی داشته باشد. امام خمینی(ره) می فرمود "علم و تهذیب برای طلبه مثل دو بال کبوتر است که اگر یکی از این ها نباشد، قدرت پرواز و پیشرفت از طلبه سلب می شود" و لذا علم باید طوری تحصیل شود که توام با تهذیب باشد. چرا که روحانیت متولی دین مردم  است و باید خود، ابتداء دین شناس باشند، تا بتواند دین الهی را به مردم بشناساند.

وی بر ضرورت آشناسازی داوطلبان ورود به حوزه با فضای زندگی طلبگی و نظام حوزه تاکید کرد و افزود: کسانی که وارد حوزه علمیه می شوند باید از ماهیت، اهداف عالی و فضای حوزه و طلبگی شناخت کافی داشته باشند و در این راستا مشاوره هایی به آنان ارائه شود.

حجت الاسلام مراد زاده با تاکید بر اهمیت مشاوره قبل از ورود افراد به حوزه، ابراز داشت: اهمیت تبیین چرایی ورود به حوزه و مسیری که یک طلبه جدیدالورود باید طی کند، مهم به نظر می رسد، زیرا اگر این آگاهی بخشی صورت نگیرد، شاهد خواهیم بود که طلبه بعد از ورود به حوزه خود را در معرض انبوه کتب درسی می بیند و چون اهمیت این دروس از قبل برایش تبیین نشده، دچار سردرگمی می شود.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha