پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ |۱۸ محرم ۱۴۴۶ | Jul 25, 2024
کد خبر: 356679
۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۳
فرهنگ

حوزه/ در روزهای اخیر صحبت از زلزله تهران در رسانه های جمعی به ویژه شبکه های اجتماعی، بار دیگر هراسی به جان بسیاری از پایتخت نشینان انداخته که نکند زلزله های خفیف اطراف تهران مقدمه وقوع زلزله ای بزرگ در این شهر باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، گرچه حساسیت ها و نگرانی ها در این باره با توجه به وجود بافت فرسوده و نیز عدم استحکام لازم بسیاری از ابنیه در تهران کاملاً درست و بجاست اما متاسفانه بسیاری از مردم و از جمله مسئولان از وقوع زلزله ای خطرناک در بافت اجتماعی و فرهنگی جامعه یا خبر ندارند و یا این که خود را به بی خبری زده اند.

الغرض آن که بر اساس آمارهای رسمی که اخیراً از سوی مدیر کل جمعیت وزرات بهداشت اعلام شده در حال حاضر به طور متوسط در هر ساعت 19 طلاق در کشور به ثبت می رسد و جهش مداوم آمار طلاق در حالی است که در همین سال گذشته آمار ازدواج کاهش حدود 7 درصدی داشت.

نکته تاسف آورتر در این خصوص آن که 80 درصد زنان مطلقه زیر 30 سال سن دارند و همچنین نیمی از طلاق ها مربوط به زوجین با سابقه کمتر از 5 سال زندگی زناشویی است!

گرچه زلزله چند روز پیش يادمان انداخت كه تهران در معرض چه خطر بزرگي است، اما به واقع باید گفت زلزله اصلی در عرصه فرهنگ و اخلاق اجتماعی مدت هاست که رخ داده و بر خلاف زلزله طبیعی که در چند ثانیه صورت می گیرد، این زلزله و پس لرزه های خاص آن در سال های اخیر کماکان ادامه داشته و اثراتش را در افزایش شکاف و گسس اجتماعی در سال های آینده بیشتر نشان خواهد داد.

واقعاً جای بسی تاسف و نگرانی است که در حال حاضر از بین هر 5 ازدواج در کل کشور یکی از آن به طلاق می انجامد و این آمار در تهران از هر چهار ازدواج است!

همچنین در روزهای اخیر اعلام شده که ممکن است در 15 سال اخیر در تهران یک زلزله مهیب رخ دهد اما به نظر می رسد که خیلی ها از وقوع زلزله عظیم در کانون خانواده ایرانی که در منابع دینی ما از آن به عنوان مبغوض ترین حلال و لرزاننده عرش الهی تعبیر شده، غافل یا کم توجه هستند.

نکته حایز اهمیت در این میان آن است که بی گمان اعلام خطر در این باره نه از باب سیاه نمایی اوضاع جامعه که ریشه در دغدغه های جدی ای دارد و به خصوص از بابت اعلام هشدار به مسئولان ذیربط به منظور نخست آگاهی از چرایی معضل و آنگاه چگونگی برخورد با آن و کاستن از آثار و تبعات دامنگیرش.

این همه در حالی است که چند سالی است حتی در بین زوجینی که به ظاهر با هم زندگی می کنند، شاهد بروز و ظهور پدیده نامبارک و خطرناکی به نام "طلاق عاطفی" هستیم که افزایش دامنه تأثیر و تأثرات آن در جامعه بسی گسترده و البته بسیار ویرانگر است.

جدای از بحث طلاق و کمرنگ شدن علائق و روابط عاطفی میان زوجین، اگر بخواهیم از آسیب ها و معضلاتی که رسانه های نوین از جمله شبکه های ماهواره ای و نیز شبکه های اجتماعی تلفن همراه در میان اعضای خانواده و به ویژه نسل جوان پدید آورده اند ، سخن به میان آوریم که خودش مثنوی هفتاد من می شود و قاعدتاً باید شرح و بسط آن را در مجالی دیگر جستجو کنیم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha