یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
حجت الاسلام و المسلمین نکونام عضو شورای عالی حوزه

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه ، با تاکید بر اهتمام مدیران استانی حوزه های علمیه در زمینه مدیریت اسلامی ، گفت: مدیریت در علوم اسلامی، شاخصه هایی دارد که باید احصاء و مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد ، حجت الاسلام و المسلمین نکونام، در اجلاسیه مدیران استانی و معاونین ستادی حوزه های علمیه کشور، با تبریک دهه کرامت، با تاکید بر اهتمام مدیران استانی حوزه های علمیه در  زمینه  مدیریت اسلامی ، اظهارداشت:  مدیریت در علوم اسلامی،  شاخصه هایی دارد که باید آنها احصاء و مورد توجه قرار گیرد.

عضو شورای عالی حوزه ، در تبیین ویژگی های مدیریت اسلامی ، اذعان داشت: یکی از ویژگی های مدیر موفق، اقتدار است که در همین زمینه امام حسن مجتبی علیه السلام می فرمایند:«اگر عظمتی بدون سلطنت می خواهی از ذلت نافرمانی خدا خارج شو و به سمت اطاعت پروردگار خویش بیا.» که این مهم باید امروز برای مدیران ما الگو باشد .

وی در بیان دومین ویژگی مدیر موفق اسلامی گفت: تقوا شاخصه دوم و  نکته بسیار مهمی ست. اگر طلاب ببینند مدیر مدرسه، انسانی متقی و وارسته است ، خواه  و ناخواه تاثیر می گیرند و دیگر نیازی هم به حرف زدن نیست.

به گفته این استاد حوزه، مدیران باید با رفق و مدارا با زیردستان خود رفتار کنند چرا که  به فرموده قرآن اگرما غلیظ القلب باشیم دیگران از پیرامون ما خارج می شوند.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام، چهارمین مولفه یک مدیر اسلامی را الفت و محبت دانسته و  ادامه داد: هرچه نسبت به طلاب بیشتر محبت شود در آن ها نفوذ بیشتری می توان داشت که در همین زمینه امیرالمومنین(ع) فرمودند:« قلوب مردان وحشی است ولی اگر از کسی محبت ببینند به سوی او میل می کنند.»

وی، آخرین ویژگی موفقیت در مدیریت را چشم پوشی از خطاها بیان کرده و اظهار داشت: ما در حوزه با جوان ها سر و کار داریم و جوان نیز گاهی دچار خطا می شود؛ یعنی باید خیلی چیزها را نادیده گرفت و به پای جوانی گذاشت و تلاش نمود تا با مهربانی افراد زیادی را جذب نماییم.

عضو شورای عالی حوزه، در پایان با بیان اینکه تشکیلات حوزه و  روحانیون با دیگر نهادها متفاوت است، با انتقاد از مدرک گرایی خاطرنشان کرد : ما در حوزه نمی توانیم به مدرک دادن و مدرک گرایی دل خوش باشیم زیرا وارث افرادی مثل سیدبن طاووس، شیخ انصاری و حضرت امام هستیم و همین امر مسئولیت ما را خیلی سنگین می کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha