سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۳ |۲۱ صفر ۱۴۴۶ | Aug 27, 2024
ادبیات عرب

حوزه/ در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه خراسان، استادان اعزامی به مدارس علمیه این حوزه در قالب دوره دانش افزایی از امروز گردهم آمدند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از مشهد، این دوره به مدت سه روز تا روز دوشنبه در مجتمع آموزشی موقوفه عبدالله رضوی سوران شاندیز با حضور استادان اعزامی استان های خراسان شمالی، جنوبی و شهرستان های خراسان رضوی برگزار می شود.

در مراسم افتتاحیه این اجلاس، حجت الاسلام و المسلمین حمید محمدی، مولف و پژوهشگر درباره اهمیت هویت بخشی به طلبگی اشاره و خاطر نشان کرد: باید نسبت به این امر مهم دقت داشت که استادان در این زمینه نقش تاثیرگذاری دارند.

وی خوش منشی و خوش روشی را دو عامل مهم برای یک استاد حوزه علمیه برشمرد و ابراز داشت: امروز دنیا به مبلغ دینی نیاز دارد و اگر یک طلبه زبان بداند و بخواهد وارد عرصه تبلیغ شود، بسیار موفق خواهد بود.

این استاد حوزه علمیه، تشکیل پرونده آموزشی، اخلاقی، پژوهشی و تبلیغی را برای هر طلبه لازم دانست و گفت: با این کار همه فعالیت های طلبه در یک پرونده مشخص قرار می گیرد و می توان به خوبی به او مشاوره تحصیلی و راهکار داد.

وی در ادامه رسالت استادی را بخشی از رسالت «خلیفه اللهی» خواند و خطاب به استادان حوزه اظهار داشت: امیدوارم با اخلاص، روشمندی و عالمیت بر اساس دانش، ارزش و بینش به تدریس پرداخته تا در نهایت طلبه ای با روش و منش عالی تربیت کنیم.

ادبیات عرب، پایه علوم اسلامی

وی بعد از این مراسم نیز در کارگاه ادبیات عرب حاضر شد و با تاکید بر اینکه استاد باید مشکل طلبه را بفهمد، یادآور شد: می بایست اهمیت ادبیات عرب توضیح داده شود و طلبه بداند که این علم، کلید علوم اسلامی است.

حجت الاسلام و المسلمین حمید محمدی با اشاره به اینکه برای فهم قرآن به ادبیات عرب نیاز است، اظهار داشت: ادبیات عرب موجب فهم عمیق می شود و کسی که ادبیاتش خوب باشد، آینده طلبگی اش تضمین است.

وی با بیان اینکه برای ایجاد انگیزه و علاقمندی به ادبیات عرب، معرفت و محبت یعنی دو شاخصه ایمان به یک کار، نیاز است، گفت: استادان این رشته می بایست هندسه آن را نسبت به دانش های اسلامی ترسیم کنند و به این نکته که ادبیات عرب زیرساخت این دانش هاست، توجه دهند.

وی با تاکید بر اینکه ادبیات عرب پایه سایر علوم اسلامی است، مثال زد: طبقات یک ساختمان نسبت به ظرفیت و عمق فنداسیون آن مشخص و ایجاد می شود. یعنی عمق دادن به ادبیات عرب موجی می شود که یک طلبه در مراحل بالاتر تحصیل نیز موفق باشد.

این استاد و محقق حوزوی تصریح کرد: بحران هویت در طلبگی با ضعف و نفهمیدن ادبیات عرب ایجاد می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha