پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳ |۲۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 27, 2024
ظاهر پورمجاهد، فرماندار شهرستان فامنین

حوزه/ اجرای برنامه های دولت نیازمند همراهی و پشتیبانی مردمی است و روحانیون می توانند با تبیین سیاست ها و برنامه ها، مخصوصا برنامه های ابلاغی از طرف مقام معظم رهبری، مسیر اجرای این برنامه ها را هموار کرده و در تأمین امنیت روانی و اجتماعی نقش آفرین باشند.

ظاهر پورمجاهد، فرماندار شهرستان فامنین استان همدان، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، به تبیین جایگاه و تاثیرگذاری حوزه و روحانیت در جامعه، نقش روحانیون در تأمین امنیت روانی و اجتماعی، ضرورت توسعه زیرساخت های حوزوی، کمک روحانیت به دولت در اجرای برنامه ها و ... پرداخته که حاصل آن در ادامه می آید.

جایگاه حوزه و روحانیت و تاثیرگذاری آن را در جامعه چگونه ارزیابی می کنید؟

بدون تردید روحانیت در طول تاریخ از جایگاه ویژه و نفوذ فوق العاده ای در بین آحاد جامعه برخوردار بوده است. انقلاب اسلامی نیز با جدیت روحانیت شکل گرفت، چرا که امام خمینی(ره) تربیت یافته حوزه بود و با ایجاد نهضت اسلامی به پشتیبانی علما و روحانیون که مردم را علیه رژیم طاغوت بسیج می کردند، ریشه ظلم وستم را برچیدند.

تاثیرگذاری روحانیت چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب، به صورت محوری بوده و امروز هم تاثیر روحانیت در جامعه در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و به عنوان نیروی تحرک بخش در اجتماع نکته مهم و کلیدی است و بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماعی با همفکری و یاری حوزه های علمیه و روحانیون قابل حل و فصل می باشد.

به نظر شما در بحث توسعه زیرساخت های حوزوی، دولت و دستگاه های اجرایی چه وظیفه ای برعهده دارند؟

 برای انجام مأموریت های حوزه و روحانیت در جامعه، باید امکانات و شرایط لازم درعرصه های مختلف فراهم شود و طبیعتا دولت هم علی رغم محدودیت امکانات و اعتبارات در مقطع کنونی، می بایست در رابطه با توسعه زیرساخت های حوزه های علمیه مساعدت و همکاری نماید، البته مشارکت های مردمی نیز در توسعه زیرساخت های حوزوی دراقصی نقاط کشور از دیرباز وجود داشته و ان شاءالله درآینده هم حوزه ها از آن بهره مند خواهند شد.

روحانیت چه نقشی می تواند در تامین امنیت روانی و اجتماعی جامعه ایفا کند؟

جامعه زمانی می تواند آرامش داشته باشدکه افراد آن مخصوصا خانواده ها احساس آرامش وآسایش داشته باشند. کلیدی ترین موضوعی که به آرامش می انجامد، ایمان افراد و اعتقاد به باورهای مذهبی و تکیه آنها به قرآن کریم و احکام الهی است. این مسئله نقش موثر روحانیت درترویج مباحث قرآنی، دینی و اعتقادی و همچنین محوریت آنها در تأمین امنیت روانی و اجتماعی جامعه را به خوبی مشخص می کند. هر چه حوزه های علمیه و روحانیون در این عرصه فعال تر عمل کنند، نقش پررنگ تری در تأمین امنیت روانی و اجتماعی جامعه خواهند داشت.

روحانیت چه کمکی می تواند به اجرای برنامه ها دولت کند؟

اجرای برنامه های دولت نیازمند همراهی و پشتیبانی مردمی است و روحانیون می توانند با تبیین و ترویج سیاست ها و برنامه ها، مخصوصا برنامه های ابلاغی از طرف مقام معظم رهبری، مسیر اجرای این برنامه ها را هموارکنند و با تبلیغ و اطلاع رسانی به مردم، زمینه مشارکت مردمی را در اجرای برنامه ها فراهم نماید، به عنوان نمونه در مقوله بهره وری آب و استفاده مناسب از منابع و یا در خصوص کاهش طلاق و افزایش ازدواج در جامعه و همچنین رفع ناهنجاری های که در برنامه های دولت در کوتاه مدت قابل تحقق نمی باشند، روحانیون می توانند با مشارکت جمعی مردم این مشکلات را در کوتاه مدت مرتفع سازند.

نظر شما در مورد استفاده دولت از ظرفیت های حوزه و روحانیت و ضرورت آن، چیست؟

با توجه به پاسخ سئوال قبلی، بسیارمشخص است اگر دولت بتواند به درستی از ظرفیت های حوزه در اجرای برنامه ها و افزایش مشارکت مردم استفاده کند، ظرفیت های بسیار بزرگی را به کار خواهد گرفت که هم بهره بندی درست امکانات و اعتبارات و هم بهره گیری درستی از نیروی انسانی را به دنبال خواهد داشت. در این زمینه می شود به نمونه های استفاده از ظرفیت های حوزه های علمیه در اجرای برنامه های فرهنگی و مخصوصا توسعه علوم انسانی اسلامی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، اشاره کرد.

طبیعی است دولت هر چه با حوزه های علمیه و روحانیت ارتباط تنگاتنگی برقرار نماید، خروجی آن، قطعا به نفع مردم و نظام خواهد بود.

حوزه و روحانیت چه نقشی می توانند در تقویت همدلی و هم زبانی دولت وملت داشته باشند؟

شعار "همدلی و هم زبانی"، باتوجه به مسائلی که درسال 94پیش آمد مانند توافق هسته ای، مشکلات کشورهای همسایه مخصوصا کشورهای مسلمان و ... نامگذاری راهبردی و اساسی است و هر چه قدر روحانیت به ترویج واجرای این موضوع در جامعه کمک کند، به همان میزان دولت در اجرای برنامه های خود موفق و مردم از حاصل این همراهی سود خواهند برد.

آقای فرماندار تعامل جنابعالی و مدیران دستگاه های اجرایی با حوزه و روحانیون شهرستان چگونه است و تا چه میزان از ظرفیت های نهاد روحانیت استفاده می کنید؟

طبیعتا در مسیر اجرای سیاست های نظام، با بهره گیری از فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای خدمت به مردم مخصوصا در استان ها و شهرستان های محروم، آنچه از اهمیت ویژه ای برخوردار است، تعامل درست و مستمر دستگاه های اجرایی و مدیران با حوزه و روحانیت است، چرا که این تحقق مهم می تواند خدمات رسانی مناسبی را به مردم به عنوان ولی نعمتان انقلاب به دنبال داشته باشد.

نقش پر رنگ ائمه جمعه و جماعات و روحانیون در شهرستان فامنین و استفاده از نظرات آنان در جلسات تصمیم گیری، به طور قطع می تواند کمک خوبی در اجرای برنامه های نظام و دولت، در منطقه باشد. بنابراین تلاش ما این است که از همه ظرفیت ها نهایت استفاده را داشته باشیم تا بتوانیم مشکلات مردم را حل و فصل نموده و برنامه های توسعه شهرستان را در کوتاهترین زمان اجرایی نماییم، لذا باید تعامل گسترده ای با حوزه و عزیزان روحانی داشته باشیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha