پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ |۲۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 4, 2024
/ مراسم بزرگداشت آیت الله خزعلی با حضور مراجع و علما در قم

حوزه/ عضو هئیت رئیسه خبرگان رهبری با اشاره به اینکه واقفی گری مدرن یک خطر بعد از رحلت امام(ره) بود که هنوز ادامه دارد، گفت: واقفی ها کسانی بودند که دم از امام کاظم(ع) می زدند، اما بخاطر دنیای خود مقابل امام رضا(ع) ایستادند و امامت ایشان را نپذیرفتند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله سید احمد خاتمی شامگاه سه شنبه در مراسم بزرگداشت ارتحال آیت الله حاج ابوالقاسم خزعلی که در مسجد اعظم برگزار شد، با اشاره به اینکه از نگاه قرآن کریم در عرصه وفاداری به دین، دونوع انسان وجود دارد، اظهار داشت: وفاداری برخی به دین مقطعی و موسمی و زودگذر است.

وی با اشاره به آیه 11 سوره حج «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلي‏ حَرْفٍ فَإِنْ أَصابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَ إِنْ أَصابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلي‏ وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةَ ذلِکَ هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبينُ»، ابراز داشت: براساس این آیه بعضی افراد بر لبه دین می نشینند و صرفا دنبال منافع خود هستند؛ اگر به منافع خود دست پیدا کردند پای دین می ایستند و اگر به منافع و اهداف خود نرسیدند با دین خداحافظی می کنند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: قرآن کریم در بسیاری از آیات خود از کسانی که موقع مشکلات خدا خدا می کنند و به هنگام رفع مشکل، خدا را فراموش می کنند، گلایه کرده است. 

آیت الله خاتمی افزود: انسان های ناتربیت شده این گونه هستند که وقتی خدا به آنها نعمت می دهد، گویا پروردگار را نمی شناسند، ولی هنگامی که به مشکلی برخوردند، دائم دعاهای فراوان می کنند.

وی یادآور شد: بسیاری از افراد، بنده دنیا هستند و تا آنگاه دم از دین می زنند که به کار و زندگی آنها بیاید و بتوانند با دین، نان بخورند.

این عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری در ادامه به گروه دوم انسان ها از دیدگاه قرآن کریم اشاره کرد و گفت: این افراد، کسانی هستند که پای علم دین تا آخرین نفس می ایستند و قابل تجلیل هستند.

آیت الله خاتمی با اشاره به آیه 23 سوره احزاب «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَ مِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا»، ابراز داشت: براساس این آیه، برخی از مومنین پای قول و قرار خود می ایستند و از جان خود درعرصه وفاداری به دین مایه می گذارند و هر زمان آماده وفاداری و فداکاری هستند. 

وی با اشاره به آیه 15 سوره حجرات «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتابُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ أُولئِکَ هُمُ الصَّادِقُونَ»، گفت: براساس این آیه، مومنان واقعی کسانی هستند که پای دین می ایستند و هزینه در راه دین می کنند و دغدغه دین دارند و از پیامبر جدا نمی شوند؛ خداوند به این افراد مدال می دهد و بهشت به این افراد بشارت داده می شود.

*آیت الله خزعلی فقیهی مجاهد

آیت الله خاتمی در ادامه سخنان خود آیت الله خزعلی را فقیه مجاهد دانست و ابراز داشت: در قرآن کریم 16 مرتبه کلمه «واصبر» خطاب به پیامبر اکرم(ص) آمده است که به مفهوم هزینه کردن در راه دین می باشد؛ روحانیت، سفیران تداوم دهنده همان مسیر هستند.

وی با اشاره به «فَاصْبِرْ عَلى ما يَقُولُونَ»، ابراز داشت: این آیه بدین معناست که روحانیت باید کار خود را بکند و وظیفه خود را انجام دهد؛ مولا علی(ع) فرمود اگر حکومت را بدست بگیرم، وظیفه خود را انجام خواهم داد.  

*ملّای بزرگ حوزوی

این عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری با اشاره به اینکه آیت الله خزعلی ملای بزرگ حوزوی بود، اظهار داشت: این فقیه اصولی درس خود را از مشهد آغاز کرد و در ادامه هجرت به قم در اوج شکوه و نشاط و سلامتی آیت الله العظمی بروجردی از شاگردان این مرجع تقلید بود و در دوران تنهایی امام راحل(ره) که هنوز ایشان آنچنان شناخته شده نبود، در حلقه یاران حضور داشت و در درس های مرحوم امام خمینی(ره) شرکت می کرد.  

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: آیت الله خزعلی همچنین در درس مرحوم آیت الله العظمی حجت شرکت کرد و از علامه طباطبایی(ره) بهره برد؛ در سطوح حوزه دروس فعالی داشت و بنده افتخار می کنم که درس مکاسب و تفسیر را از محضر این مفسر و فقیه بزرگ بهره بردم.

*عاشق بی قرار حضرت علی(ع)

آیت الله خاتمی با اشاره به ولایتمداری آیت الله خزعلی، گفت: ایشان عاشق بی قرار مولاعلی(ع) بود؛ در هنگامی که از ایشان عیادت کردم، دائم از امیرالمومنین(ع) می گفت و گریه می کرد؛ به بنده فرمود قبلا نذر کرده بودم یک دوره الغدیر را مطالعه کنم که این توفیق حاصل شد؛ اکنون برای دومین مرتبه این کتاب را مطالعه می کنم که به جلد ششم رسیده ام.

وی افزود: دوستان آیت الله خزعلی همت کنند تا کتاب های خوبی را در توصیف ولایتمداری و سبک زندگی ایشان به نگارش دربیاورند.

*نقطه اوج آیت الله خزعلی

این عضو جامعه مدرسین در ادامه برجسته ترین و نقطه اوج فضایل آیت الله خزعلی را  ولایتمداری از آغاز تا پایان حیات دانست و ابراز داشت: در دهه سی اوج مرجعیت آیت الله العظمی بروجردی بود و هنوز نهضت 15 خرداد شکل نگرفته و شاه در موضع ضعف قرار داشت چرا که قدرت دست این مرجع تقلید بود؛ آیت الله خزعلی در این دوران به رفسنجان برای تبلیغ دعوت می شود و در سخنانی شجاعانه می گوید «شاه مانند حلقه انگشتری در دست آیت الله العظمی بروجردی است که مدام دست ایشان می گردد».

آیت الله خاتمی افزود: رژیم شاه بعد از این سخنان بنای محاکمه و اعدام آیت الله خزعلی را داشت که آیت الله العظمی بروجردی اقدام می کنند و اجازه این امر را نمی دهند، اما این شخصیت انقلابی در عین حال به گناباد تبعید می شود.

وی با اشاره به اینکه آیت الله العظمی بروجردی در دوران خود ولی فقیه محسوب می شدند، ابراز داشت: آیت الله خزعلی بعد از بازگشت از تبعید به دیدار آیت الله العظمی بروجردی می رود که خادم این مرجع تقلید به این شخصیت انقلابی می گوید «وقتی رژیم شما را دستگیر کرد، حضرت آیت الله بروجردی از شدت ناراحتی بیمار شدند تا اقدام کردند شما آزاد شوید».

*امام و مراجع فاتحان مبارزه با لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی 

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به اینکه امام راحل(ره) و مراجع تقلید در جریان مبارزه با لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی فاتح بودند، گفت: آیت الله خزعلی در جریان مبارزه با این لایحه، لحظه ای امام راحل(ره) را ترک نکرد.

وی افزود: در سال 1349 پس از رحلت آیت الله العظمی حکیم، تعدادی از زعمای آن روز حوزه، تصمیم می گیرند مرجعیت امام راحل(ره) را به صورت علنی اعلام کنند؛ در شرایطی که برخی می ترسیدند اسم امام خمینی(ره) را بالای منبر عنوان کنند، این بزرگمرد یکی از بزرگانی بود که به صورت مکتوب مرجعیت امام(ره) را تایید کرد.

وی با اشاره به تبعید آیت الله خزعلی به زابل، بندرگناوه و دامغان، گفت: این شخصیت انقلابی در سال 1354 هنگام ورود به مسجد برای سخنرانی از سوی ساواک دستگیر می شود و ایشان را به زندان قزل قلعه می برند که امروز تبدیل به موزه عبرت شده است؛ بسیار خوب است که مردم از این موزه بازدید کرده و آثار و ابزار شکنجه های وحشیانه را مشاهده کنند.

عضو جامعه مدرسین افزود: آیت الله خزعلی در سال 1356 تصمیم به زندگی مخفی به دور از چشم ساواک می گیرد تا اینکه در 19 دی سال 1357 فرزند ایشان توسط جلادان رژیم شاه به شهادت می رسد؛ در ماجرای این شهادت مرحوم آیت الله خزعلی کاری کرد که امام به ایشان پیغام داد کمر شاه را شکستید.

*عشق به امام(ره) و رهبری

آیت الله خاتمی در ادامه با بیان اینکه آیت الله خزعلی عاشق بی قرار امام خمینی(ره) بود، ابراز داشت: این شخصیت انقلابی همواره می گفت «در هفته ای که نزدیک به ارتحال امام می شود، حال و هوای عاشورایی دارم».

وی افزود: آیت الله خزعلی همان عشقی را که به امام داشت، نثار مقام معظم رهبری کرد؛ بعد از انتخاب آیت الله العظمی خامنه ای به عنوان رهبر، همواره کنار ایشان می ایستاد و می گفت ما باید این پیام را به مردم بدهیم که این شخصیت بزرگ، مورد تایید علما است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: آیت الله خزعلی همان ادب و احترامی که نسبت به امام راحل(ره) داشت، نسبت به مقام معظم رهبری نیز داشت و این بسیار مهم است.

آیت الله خاتمی یادآور شد: دم زدن از نبی مکرم اسلام بعد از رحلت ایشان که امر طبیعی بود؛ بصیرت را افرادی نظیر سلمان فارسی، مقداد، ابوذر و عمار داشتند که  می گفتند فدایی علی(ع) هستیم. 

*واقفی گری مدرن خطری بزرگ برای انقلاب است

وی با اشاره به اینکه واقفی گری مدرن یک خطر بعد از رحلت امام(ره) بود که هنوز ادامه دارد، اظهار داشت: واقفی ها کسانی بودند که دم از امام کاظم(ع) می زدند، اما  بخاطر دنیای خود مقابل امام رضا(ع) ایستادند و امامت ایشان را نپذیرفتند.

*مواضع باشکوه در دوران فتنه

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری با اشاره به روشنگری های آیت الله خزعلی در دوان فتنه، ابراز داشت: این فقیه اصولی در جریان فتنه بسیار شکوهمند و قدم به قدم همراه رهبری رفت و از مصادیق «يُجاهِدونَ في سَبيلِ اللَّهِ وَلا يَخافونَ لَومَةَ» بود. 

*نکوهش تلوّن و چندرنگی

آیت الله خاتمی با اشاره به نکوهش تلوّن و چندرنگی از سوی امیرالمومنین(ع)، ابراز داشت: تلوّن بسیار بد است که یک روز با امام باشیم و روز دیگر مقابل امام قرار بگیریم.

وی در پایان با بیان اینکه افرادی که اهل بیت(ع) را به دیگران بفروشند بیچاره می شوند، خاطرنشان کرد: همواره نباید از راه حق و ولایت اهلبیت(ع) جدا شویم.

انتهای پیام/313/33  

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha