چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
حجت الاسلام همتیان - تهذیب حوزه قم

حوزه/ معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم با بیان اینکه در سیره اهل بیت(ع) می‌بینیم که بسیار زیبا و ظریف امر به معروف و نهی از منکر می‌کردند گفت: امام صادق(ع) برای امر به معروف به غلام خود که اهل معصیت بود فرمودند که کار خوب برای همه خوب است ولی برای تو خوب‌تر است چون منسوب به ما هستی و کار زشت برای همه زشت است و برای تو زشت‌تر است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد همتیان در گفتگو با خبرگزاری«حوزه» بیان کرد: امر به معروف و نهی از منکر دو حکم واجب در اسلام و جزو فروع دین است و ده‌ها آیه در قرآن و روایات از معصومین(ع) در مورد این دو فریضه وارد شده است.

وی با اشاره به اینکه قرآن امر به معروف و نهی از منکر را یکی از ویژگی‌های افراد خوب و مؤمنین راستین معرف می‌کند، گفت: روایات بسیاری وجود دارد که بسیاری از بلاها و گرفتاری‌های جامعه را به دلیل ترک این دو فریضه مهم مطرح کرده‌اند.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم با اشاره به هدف امر به معروف نهی از منکر افزود: با اجرای این دو فریضه الهی کسانی که نسبت به مسائل دین آشنا هستند و آثار گناه را می‌دانند به کسانی که اطلاعی ندارند و یا اینکه انگیزه کافی ندارند تذکر دهند و این خوبی‌ها را در جامعه تزریق می‌کنند.

وی با اشاره به شرایط اجرای امر به معروف و نهی از منکر گفت: اولین شرط در انجام این دو فریضه این است که کسی که می‌خواهد دیگران را دعوت به کار خیر کند خودش اطلاع کافی از دستورات دین داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین همتیان تصریح کرد: شرط دیگر در انجام این دو فریضه این است که احتمال تأثیر بدهد و اگر احساس می‌کند که مخاطب در انجام گناه دست‌بردار نیست و یا احتمال ضرر جانی وجود دارد نباید اقدام به این کار کند.

وی بیان کرد: شیوه امر به معروف و نهی از منکر بسیار مهم است و اگر احیاناً شیوه صحیحی به کار نبریم نتیجه برعکسی خواهد داشت.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم با بیان اینکه در سیره اهل بیت(ع) می‌بینیم که بسیار زیبا و ظریف امر به معروف و نهی از منکر می‌کردند گفت: امام صادق(ع) برای امر به معروف به غلام خود که اهل معصیت بود فرمودند که کار خوب برای همه خوب است ولی برای تو خوب‌تر است چون منسوب به ما هستی و کار زشت برای همه زشت است و برای تو زشت‌تر است.

وی ادامه داد: امام صادق(ع) در این شیوه تذکر پسر غلام خود را چنان منقلب کرد که اگر صریحاً او را نصیحت کرده بود ممکن بود نتیجه مثبتی نگیرد.

حجت الاسلام و المسلمین همتیان ابراز داشت: در زندگی ائمه معصومین(ع) شیوه‌های مناسب امر به معروف و نهی از منکر بسیاری وجود دارد و داستان اشتباه وضو گرفتن پیرمرد و آموزش او توسط امام حسن(ع) و امام حسین(ع)، نمونه دیگری از رفتار ائمه معصومین(ع) است.

وی بیان کرد: امر به معروف و نهی از منکر دو واجبی هستند که متأسفانه در جامعه کمرنگ شده‌اند و بسیاری از مشکلات و ناهنجاری‌های جامعه ما به دلیل کمرنگ شدن این دو واجب الهی است.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم خاطر نشان ساخت: اگر امر به معروف و نهی از منکر تبدیل به یک فرهنگ شود و مسلمان در انجام آن احساس وظیفه کنند قطعاً بسیاری از معاصی در جامعه ما کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه بسیاری از کسانی که مرتکب گناه می‌شوند از آثار گناه بی‌خبر هستند گفت: کسانی که از مسائل دینی اطلاعات کافی دارند و باید با شیوه پسندیده این افراد را از کردار خود بازدارند و امیدوارم که این دو فریضه تبدیل به فرهنگ شود و همه جا کسانی باشند که متعهدانه با یک تذکر زبانی و با احترام امر به معروف می‌کنند.

انتهای پیام313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha