یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
آیت الله سبحانی

حوزه/ حیات پیامبر اکرم (ص) در قرآن و مباحث حول جمع آوری قرآن کریم، از مباحث مهمی است که در دانشنامه نگاری باید به دقت مورد بحث و تبیین واقع شود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از تهران، به نقل ازروابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، استاد رشاد به همراه مدیران دانشنامه قرآن شناسی با آیت الله العظمی سبحانی ملاقات نمود.

حضرت آیت الله سبحانی در این دیدار ضمن تقدیر از فعالیت های پژوهشگاه، بر لزوم توجه خاص به دو حوزه از مباحث قرآن تأکید نمودند.

 ایشان با توجه به اینکه شبهات پیرامون حیات پیامبر (ص) و نیز درباره تجمیع قرآن بسیار از سوی مؤمنان مطرح است، تبیین دقیق حیات نبوی و نیز تصریح بر تجمیع قرآن در زمان حیات پیامبر (ص) را در دانشنامه قرآن شناسی تأکید نمودند.

حضرت آیت الله سبحانی همچنین توجه به شبهات روز کلامی و شبهات کلامی که جامعه به آن گرفتار است را  در بخش کلامی دانشنامه قرآن شناسی دارای اولویت دانستند.

 استاد رشاد هم در این دیدار ضمن ارائه گزارش اجمالی از دانشنامه های منتشر شده پژوهشگاه با عناوین دانشنامه امام علی(ع) و دانشنامه فاطمی(س)، از اتمام بخش نخست دانشنامه قرآن شناسی خبر داد و افزود : علاوه بر بخش نخست دانشنامه قرآن شناسی که مشتمل بر هفت مجلد است و به مباحث حول القرآن می پردازد، برخی از مجلدات بخش دوم دانشنامه نیز به اتمام رسیده است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ضمن تبیین اجمالی 40 مرحله ای تدوین دانشنامه در پژوهشگاه، بر پاسخگویی به شبهات و مطالب انحرافی که پیرامون قرآن مطرح است تأکید کرد و افزود: بسیاری شبهات و مطالب انحرافی در برخی دایرة المعارف هایی که پیرامون قرآن در کشورهای غربی نوشته شده وجود دارد. از جمله در دایرة المعارف قرآن (لیدن)، با توجه به اینکه اکثر شورای علمی آن غیر مسلمان هستند و دو نویسنده مسلمان آن هم دارای دیدگاه های خاصی هستند این شبهات و مطالب مشاهده می شود. در دانشنامه قرآن شناسی از همان ابتدا، پاسخگویی به این ابهامات و شبهات مورد توجه بوده و تلاش شده موضوعات بحث برانگیز با رعایت انصاف علمی، مورد تبیین دقیق واقع شود.

گفتنی است: دانشنامۀ قرآن‌شناسي، گسترده نگاشته‌اي است ساختار موضوعي، با حدود 900 مدخل اصلي كه در سه بخش عمده‌ي 1. مباحث پيرامون قرآن‏ (علوم قرآني) 2. حکمت نظري (درون قرآني) 3. حکمت عملي (درون قرآني)، تأليف مي‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha