یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ |۱۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 23, 2024
حجت الاسلام همتیان

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم با بیان این که اشاعه فرهنگ عفت و حیا، مهمترین عامل حفظ جامعه است گفت: امروزه شبکه های ماهواره ای سعی دارند، والدین ستیزی کنند تا دیگر جوانان از والدین خود حساب نبرند و خود محور شوند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین همتیان  شب گذشته  در همایش خانواده آسمانی در مدرسه علمیه معصومیه گفت: مساله حیا یکی از مهمترین وظایف هر مومنی است که اگر از هر کسی گرفته شود دین او به شدت در خطر نابودی قرار می گیرد.

وی افزود: حضرت یوسف(ع) به خاطر داشتن حیا، نجات پیدا کرد و به این مراتب عالی رسید و زلیخا نیز به خاطر همین عامل این همه مصیبت تحمل کرد.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم بیان کرد: داستان حضرت موسی(ع) و دختران حضرت شعیب(ع) نمونه کامل یک حرکت اجتماعی دینی است؛ نکات بسیاری لطیفی در آیات مرتبط با این داستان وجود دارد.

وی گفت: قرآن بیان می کند که وقتی دختران حضرت شعیب، داستان جوانمردی این پیامبر الهی را به پدر گفتند، حضرت شعیب نیز حضرت موسی(ع)را به حضور پذیرفت و این درس الهی را به همه بندگان آموزش دادند.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان اظهارکرد: دختر علامه طباطبایی بیان می کند که رابطه مادرمن با پدرم، از رابطه زن و شوهری گذشته و به رابطه مراد و مریدی مبدل شده بود؛ وقتی که همسر علامه در سن بالا به رحمت الهی رفتند، علامه باز هم در مقابل شاگردانشان بسیار می گریستند و وقتی شاگردان از ایشان سوال می کردند که چرا این همه برای ایشان گریه می کنید، فرمود، این زن در سخت ترین روزها درکنار من بود و با اینکه همه فعالیت های من در خانه بود، حتی یک بار نیز برای من مزاحمتی ایجاد نکرد و همیشه در امور عبادی در کنار من بود.

وی افزود: مردان باید این چنین از همسران خود قدر شناسی کنند؛ زنان نیز این چنین باشند، باید قدر همسران خود را بدانند و آنها را دعا کنند؛ پیامبر(ص) نیز فرمودند که همسران باید همیشه محبت قلبی به همسر خود را به زبان آورده و ابراز کنند.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم بیان کرد: همسران طلاب باید بدانند که خدمت به طلاب برای فعالیت های فرهنگی و عبادی، خدمت به امام زمان(عج) است و بدانند که مقام و قدر آنها تا کجاست.

وی گفت: مردان نباید در ارتباطات خانوادگی با دوستان خود، بیش از حد این روابط را زیاد کنند؛  مرزها را در روابط حفظ کنند؛ زیرا اگر این مرزها با این مباحث که اعتماد در روابط وجود دارد، رعایت نکنیم ممکن است خسارات جبران ناپذیری را تجربه نمائیم.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان اظهارکرد: در قرآن و روایات از نوع حرکت و سخن گفتن دختران شعیب، تنها چیزی که به دست می آید، عفاف و نجابت و حیا است؛ اگر دختران نیز قرار است در جامعه حضور داشته باشند باید به همین شکل رفتار کنند که طمع هیچ کسی را برانگیخته نکنند.

وی افزود:  دلیل این همه ازدواج منجر به جدایی  این است که همسران امین یا قوی در زمینه جسمی و روحی نیستند.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم بیان کرد: امروزه شبکه های ماهواره ای سعی دارند که والدین ستیزی کنند تا دیگر جوانان از والدین خود حساب نبرند و خود محور شوند.

وی گفت: در روایات بیان شده است که فرد با حیا، با رافت و آرام و با گذشت است و در بین مردم خود را حفظ می کند و هم در خلوتی که غیر از خود و خدا، کسی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان اظهارکرد: یکی دیگر از مشکلاتی که خانواده ها و ارتباطات اجتماعی را تهدید می کند عدم حیا و حسن خلق است؛ انسان بی حیا همیشه در حاشیه ها باز مانده و گرفتار می شود و انسان بد خلق نیز دین خود را به خطر می اندازد زیرا پیامبر اکرم(ع) خوش خلقی را ثمره دین می دانند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha