سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
کد خبر: 363045
۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰
نگاهی به متن و حاشیه انتخابات تانزانیا

حوزه / انتخابات عمومی تانزانیا در سال جاری در حالی برگزار شد که با حواشی زیادی همراه شد. این گزارش به متن و حواشی انتخابات تانزانیا پرداخته است. مطالعه تحولات تانزانیا از این جهت که سابقه ای طولانی در پذیرش اسلام دارد، حائز اهمیت است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، انتخابات عمومی سال 2015 تانزانیا، پنجمین  انتخابات پس از اصلاح نظام تک حزبی و پذیرش  نظام چند حزبی در سال 1992 بود.

انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری هرپنج سال یک بار در تانزانیا  برگزار می شود . در این انتخابات  رأی دهندگان ،رئیس جمهور، اعضای پارلمان و نمایندگان دولت محلی را انتخاب می کنند. بر اساس مصوبات کمسیون انتخابات یکشنبه 25ماه اکتبر  انتخابات تحت نظارت کمیسیون ملی انتخابات (NEC)  برگزار شد . مبارزات  انتخاباتی  در 22 اوت (August )آغاز شد و روز قبل از رای گیری متوقف شد.

طبق قانون اساسی هر نفر می تواند فقط برای دو دوره برای پست ریاست جمهوری انتخاب شود به این جهت در این مرحله رئيس جمهور وقت، جاکایا کیکوته،  نمی توانست مجددا کاندید شود . [The Daily  (18 April 2015.] نامزد ریاست جمهوری حزب حاکم(CCM)  آقای  جان مگوفولی Magufuli وزیر کار  دولت قبل  بود. آقای ادوارد لواسا Lowassa نخست وزیر سابق که قبلا  متهم به فساد بوده و مجبور به استعفا شده بود . پس از شکست در مبازات درون حزبی جهت کسب کانداتوری از این حزب( ccm)  جدا شده و به ائتلاف مخالفان پیوست و به عنوان کاندای انان معرفی گردید  .ایشان به عنوان اصلی ترین رقیب مگوفولی محسوب می شود.

نگاهی به آرایش احزاب فعال در انتخابات

حدود 23253982 نفر در هر دو بخش از جمهوری متحده تانزانیا ثبت  نام کردند و8  گروه و حزب در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده و کاندیدا معرفی کردند  که اسامی انان به شرح زیر است:

1- حزب انقلاب 1. نگاهی به متن و حاشیه انتخابات تانزانیاChama Cha Mapinduzi – CCM

2. حزب برای دموکراسی و توسعه - CHADEMA (با ائتلاف با دیگر احزاب مخالف  مخالفان UKAWA – CUF, NLD and NCCR MAGEUZI-

3 . - میهن پرستان . ACT

4. حزب کارگر تانزانیا - Tanzania Labour Party – TLP

5 انجمن محیط زیست و توسعه عمومی تانزانیا . CHAUMMA

6. حزب دموکرات متحد خلق The United Peoples Democratic Party (UPDP)

7 اتحاد دیه باز سازی  ملی   . National Reconstruction Alliance

8. اتحاد برای تغییر دموکراتیک The Alliance for Democratic Change (ADC)

اما عمدتا رقابت شدید بین دکترمگوفولی  – Dr John Pombe Magufuli از حزب:  CCM و ادوارد لواسا – Edward Ngoyai Lowassa.از حزب . CHADEMA بود. 

رئيس جمهور President Jakaya Kikwete به  نیروی پلیس دستور داد تا شرایط امنیتی  در طول انتخابات عمومی برای همگان فراهم آورده  تا شرکت کنندگان با آزادی کامل بتوانند حق قانونی خود را در روز یکشنبه25 اکتبر اعمال کنند.

 

اعلام نتایج

پس از اعلام نتایج آراء در روز چهار شنبه 29 اکتبر کاندیدای حزب ccm دکتر مگوفولی (مغفولی )با 58/. پیروز شد .رقیب اصلی او ادوارد لوسا نیز طبق اعلام کمسیون انتخابات چهل در صد اراء را کسب کرده است اما آقای لواسا این نتیجه را قبول نداشته و قبلا اعلام داشته است که شصد و دو درصد اراء را کسب کرده است  . انتخابات روز یک شنبه25 اکتبر2015 دشوارترین  انتخاباتی بود که حزب حاکم ccm در چهل سال گذشته با آن مواجه شده است.

آراء جون مگوفولی از حزب ccm: 8,882,935  رای - 58.46% واراء ادوارد لواسا گاندیدای مخالفان 6,072,848 رای با39.97% اعلام گردید.

در جزیره نیمه خودمختار  زنگبار نتایج انتخابات پارلمان محلی و ریاست جمهوری در روز چهار شنبه  ابطال گردید

رئیس انتخابات زنگبارجکا  سلیم جکا  Jecha گفت: طبق بررسی های بعمل آمده در جریان انتخابات  بی نظمی صورت گرفته ، از جمله دعوا ی فیزیکی بین اعضای کمیسیون انتخابات و  تقلب  وجود داشته است

نگاهی تحلیلی به انتخابات ,

خبرگزاری فرانسه گزارش داد :آقای  مگوفولی Magufuli  با وعده  مبارزه با فساد و بیکاری برنده انتخابات شد

جان Magufuli که نام مستعار ، "بولدوزر" را بر خود  گرفته بود ، در نبرد برای کسب کرسی ریاست جمهوری بر آقای  لوسا Lowassa پیروز شد - این یک ضربه بزرگ برای آقای Lowassa است. نخست وزیر سابق که از حزب حاکم CCM فقط چند ماه پیش به برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری کنار کشید و به مخالفان پیوست.

چهار حزب مخالف برای پیروزی بر حزب حاکم به او اعتماد کردند و اورا بعنوان کاندبدای خود برگزیدند و برای پیروزی با هم  متحد  شدند  ولی او نتوانست  به انحصار  ریاست جمهوری در دست CCM  از زمان استقلال در سال 1961  تاکنون  پایان دهد.

آقای  لواسا Lowassa مطمئن بود که او برنده است حال سؤال اصلی این  است: آیا نتایج انتخابا ت را به چالش خواهد کشید یا انرا داخل حوله می پیچد تا زمان دیگری.؟

عبدالله صفری، معاون رئيس Chadema، یکی از چهار احزاب مخالف که Ukawa را تشکیل می دهند، به بی بی سی گفت پیروزی  از تانزانیایی  ها سرقت شد".

ناظران اتحادیه اروپا گفتند: که انتخابات  به خوبی سازماندهی شده  بود ولی از شفافیت کافی برخوردار نبود.

تیم ناظران  اتحادیه آفریقا و منطقه ای جنوب آفریقا SADC گفتند که رای گیریی تا حد زیادی "آزاد و عادلانه"، بود.  در عین حال همه از عواقب ابطال اراء در انتخابات محلی  جزیره زنگبار نگرانند

رئيس جمهور تانزانیا: جان  مگوفولی Magufuli

خبرگزاری فرانسه عنوان کرد Magufuli به عنوان"بولدوزر" شناخته شده است او55 سال دارد در حال حاضر وزیر کار در دولت تانزانیا است نام مستعار "بولدوزر" برای عملیات واقدامات گسترده او در ساخت جاده ها در سراسر کشور است . او وعده داده است در جهت ایجاد  سرعت در کارها و  پیشرفت در پیشبرد پروژهای  دولت قبلی CCM  تغییراتی را ایجاد کند و به کمبود برق پایان دهد. اکتشاف گاز طبیعی تانزانیا را به پایان ببرد. با فساد مبارزه کند و تاکید دارد فرصت های شغلی بسیاری برای تانزانیایی ها  ایجاد خواهد کرد.

مراسم تحلیف :نگاهی به متن و حاشیه انتخابات تانزانیا

 

دارالسلام. رئيس جمهور منتخب جان مگوفولی Magufuli به عنوان رئیس دولت پنجم   همراه با شادی و خوشحالی مردم تانزانیا سوگند یاد  کرد . او گفت : می داند  این انتخاب چه  تعهداتی برای او ایجاد کرده است و او سخت  به تعهدات خود وفادار و پایبند اجرای شعارهای انتخاباتی خود خواهد بود. مراسم تحلیف دکتر Magufuli در محل ورزشگاه اوهورو(ازادی) در دارالسلام صورت گرفت.او در مراسم تحلیفش  در سخنانی کوتاه گفت تانزانیا بزرکتر و مهتمر از خواسته شخصی افراد است. همه کاندیدا ها باید با این دولت برای خدمت به مردم کمک کنند .مبارزات انتخاباتی تمام شده و موسم همکاری رسیده است

مگوفولی رئیس جمهور و خانم  سمیه حسن سولوحو Suluhu معاون رئيس جمهور  در برابررئیس دیوان عالی کشور محمد عثمان Chande چندی سوگند خورند .

جایگاه انتخابات تانزانیا در منطقه شرق آفریقا

بسیاری از رهبران افریقای درمراسم تحلیف آقای مگوفولی شرکت کردند از آن جمله می توان از شرکت روسای جمهوری :کنیا .. Uhuru Kenyatta موسووینی رئیس جمهور اوگاندا ، Yoweri Museveni رئیس جمهور روندا کاگمی President Paul Kagame رئیس جمهور بروندی اقای انگرونزیزا  Pierre Nkurunziza رئیس جمهور زیمباوه اقای رابرت موگاب Robert Mugabe  ورئیس جمهوره زامبیا  ادگار لونگو Edgar Lungu همچنین روسای موزامبیک Filipe Nyusi ،کنگو دمکراتیک آقای جوزف کابیلا Joseph Kabila ،جزایرکمر و مقامات :افریقای جنوبی ،نامبیاو بوتسوانا  و رئیس اتحادیه آفریقا ،در این مراسم حضور داشتند.

روند انتخابات، سلامت و چالش ها

 

در ماه گذشته، تانزانیا پنجمین انتخابات عمومی را از سال 1992که کشور به پلورالیسم و کثرت گرایی سیاسی و ظام سیاسی چند حزبی روی اورد  برگزار کرد. از سال 1965 تا سال 1990، تنها یک حزب TANU (که بعدها در سال 1977 شد CCM)،  حاکم بوده و تنها این حزب در انتخابات عمومی جمهوری متحد تانزانیا و انتخابات زنگبار شرکت داشت .

پس از برقراری سیستم سیاسی چند حزبی، بسیاری از احزاب سیاسی در انتخابات عمومی شرکت کردند. در سال 2015،  نامزد های هشت حزب سیاسی برای ریاست جمهوری با هم رقابت می کردند در حالی که 22 حزب برای پارلمان کاندیدا داشتند.

با این حال، چهار حزب CHADEMA، CUF، NCCR-Mageuzi و NLD ائتلافی عنوان UKAWA تشکیل دادند. آنها نامزدی واحد برای انتخابات ریاست جمهوری  معرفی کردند و همین فرمول را با معرفی نامزدهای مشترک برای کرسی های مجلس برای انتخابات پارلمان پیاده کردند

 هیئت ناظران اتحادیه اروپا  این  انتخابات را رقابتی با برنامه ریزی و مدیریت خوب توصیف کرد .رئیس هیئت ناظران اتحادیه اروپا (EOM ) خانم جودیث سارگینتی  Sargentini Judith در  یک کنفرانس مطبوعاتی در دارالسلام گفت : اگر چه کمیسیون ملی انتخابات (NEC) و کمیسیون انتخابات زنگبار (ZEC) به اندازه کافی آماده بودند و برای انتخابات برنامه ریزی شده  بود ودر عین حال اشکالاتی نیز وجود داشت، این انتخابات از شفافیت کافی برخوردار نبود . اطلاع رسانی مناسب به رای دهندگان  در مورد حوزه های انتخابیه صورت نگرفته  و حدود حوزه های انتخابیه به وضوح روشن نشده بود که بر انتخابات مجلس تاثیر منفی می گزارد.

 اما کمیته نظارت برانتخابات تانزانیا (TEMCO) به تازگی بیانیه  ای  منتشر کرده و ارزیابی اولیه  خود را از انتخابات از سال 2015 انتخابات عمومی تانزانیا،ارائه داده است .

در این بیانیه آمده است با توجه به فضای سیاسی  کشور  وظیفه کمیته نظارت TEMCO ، در طول انتخابات عمومی سال 2015،  به طور کلی حفظ  و ارامش  با تشویق احزاب به داشتن نهایت سعه صدر  بوده است  تا شهرواندان بتوانند در کمال آزادی درانتخابات  مشارکت داشته و ارای خود را به صندوق های رای بریزند .

فضای سیاسی به اندازه کافی برای برگزاری انتخابات دموکراتیک آماده بود. و در این فضا شهرواند و احزاب سیاسی  با آزادی کامل می توانستند فعالیت سیاسی و انتخاباتی خود را داشته باشند

مدیر پروژه، دکتر بنسون بنا،, Dr Benson Bana  گفت کمیته نظارت در دومرحله بر  انتخابات تانزانیا 2015  نظارت نمود

درمرحله اول بر روند ثبت نام رای دهندگان نطارت داشت  که برای اولین بار با استفاده از تکنولوژی بیومتریک Biometric Voter Registration technology ثبت نام رای دهندگان انجام شد و در دو مرحله دوم ،سایر مراحل رقابت های انتخاباتی  اجرایی پیگیری شد

 در مرحله نخست، این کمیته  163 ناظر آموزش دیده برای مدت 21 روز برای نظارت بر ثبت نام به کارگرفت  که در این مدت با استفاده از سیستم BVR در  140 منطقه 1216 بخش و 9728 ایستگاه ثبت نام ،از رای دهنگان ثبت نام بعمل امد

پس از مرحله ثبت نام از دو مجموعه ابزار برای جمع آوری اطلاعات BVR   استفاده  شد . در این مرحله   فرایند های انتخاباتی همچون  علامت گذاری مرزهای انتخاباتی تعیین حوزه و بخش های نامزدها  که قبل از  شروع رقابت های انتخاباتی مشخص شده بود با استفاده  از  150 نفر آموزش دیده به مدت 44 روز، پیگیری شد

 

در طول انتخابات ار بیش از هفت هزار و سیصد وپنجاه ناظر در هفت هزار و سیصد وپنجاه حوزه انتخابیه استفاده شد که تعداد(6,646 نفر مربوط به سر زمین اصلی و تعداد (704 نفر مربوط به زنگبار بود .

برای کمیته نطارت   این دست آورد بزرگی است که توانسته انتخاباتی سالم  برگزار نماید با وجود اینکه از هر سو تحت فشار بوده است . با اینکه قانونی در تانزانیا وجود ندارد که واجدین شرایط را اجبار به رای دادن کند ، مشارکت گسترده مردم در این انتخابات بسیار عالی بود،این  نشان می دهد که مردم از حقوق مدنی خود آگاه هستند

در مورد مسئله نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ، دکتر بنا گفت: که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2015، ده نامزد،توانستند از ستاد انتخابات کسب صلاحیت کنند که در این بین فقط هشت نفر از انان وارد رقابت های انتخاباتی شدند که یک نفر زن یعنی12.5 درصد و هفت نفر مرد یعنی(87.5٪)    بودند

به طور کلی، ستاد مرکزی انتخابات NEC  در فرایند پذیرش  نامزدها مطابق با قانون  عمل کرد و از شیوه ای استفاده نمود که تمام احزاب به آن رضایت دادند  و کمیته نظارت TEMCO  با تدوین ائیین نامه اجرای انتخابات و نظارت بر  رقابت های انتخاباتی سلامت انتخابات را تضمین کرد

دکتر بنا افزود : در مرحله اجرا و صحنه مبارزات   انتخاباتی تنها سه حزب سیاسی CCM، CHADEMA / UKAWA و ACT-Wazalendo موفق به راه اندازی کمپین های انتخاباتی در سطح ملی و صدور  بیانیه های سیاسی شدند  و تنها دو حزب سیاسی CCM و CHADEMA / UKAWA  موفق به را انداختن کمپین و تظاهرات بزرگ شدند.

 

اگر چه عمدتا رقابت ها مسالمت آمیز و بدون برخورد بوده است ولی در مواردی درگیری ،زدوخورد حتی قتل و استفاده کلمات توهین آمیز نیز در جریان تظاهرات و کمپین های انتخاباتی  دو حزب اصلی رقیب مشاهده شده است

از دیگر تخلفات می توان به استفاده از زبان های محلی در جریان رای گیری  خصوصا در رقابت های پارلمانی بر خلاف قانون و معیار های اخلاقی استفاده شده استنگاهی به متن و حاشیه انتخابات تانزانیا

کمیته نظارت بر انتخابات TEMCO نگرانی خود را از ابطال اراء در زنگبار توسط رئیس ZEC  ستاد انتخابت زنگبار به بهانه  "بی نظمی و نقض آشکار قوانین و مقررات انتخاباتی" اعلام کرد  وهمچنان نگران وضعیت  زنگبار بوده . از این رو از ZEC خواست در تصمیمات خود  برای  رسیدن به انتخاباتی معتبر، آزاد و عادلانه دموکراتیک و نیز تحکیم صلح و ثبات در زنگبار ،تجدید نظر  کند  و به توافقنامه 2010 در تشکیل دولت وحدت ملی  در زنگبار احترام بگزارد

کمیته نظارت بر انتخابات همچنین از احزاب سیاسی و کاندیداهای ریاست جمهوری زنگبار نیز خواست به تصمیمات ZEC  برابر  مفاد قانون اساسی و قانون انتخابات زنگبار احترام بگزارند و در پایان همگان را به دوستی ،برادری و صلح و ارامش دعوت کرد.

* آنچه مسلم است در سرزمین اصلی همه احزاب و گروه ها تسلیم نتایج انتخابات بوده و آنرا پذیرفته اند در حالی که در زنگبار این موضوع به عکس بوده و نه تنها نتایج مورد پذیرش ذی نفعان قرار نگرفته که کمسیون انتخابات اقدام به ابطلال آراء نموده است و اصل انتخابات در حال حاضر به بلا تکلیفی دچار شده است و حتی طرفداران احزاب مخالف از اینکه انتحابات در سرزمین اصلی با ادای سوگند رئیس جمهور جدید به پایان رسیده و رای  500،000 رای دهندگان مجمع الجزایر اقیانوس هند زنگبار، نادیده گرفته شده است اعلام نارضایتی کردند.

تحلیلی از انتخابات در زنگبار

مشکل وقتی آغاز شد که قبل از اعلام  رسمی نتایج  اراء آقای سیف شریف حمد  نامزد کلیدی  حزب مخالف جبهه مدنی متحد (CUF)، خود را برنده اعلام کرد  و در  واکنش به آن رئیس ستاد مرکزی انتخابات زنگبار اراء ماخوذه در این مجمع الجزایر را باطل  اعلام کرد و در نتیجه این جزایر وارد تنش سیاسی شد و در این نا آرامی ها یک بمب دست ساز در شهر زنگبار منفجر شد . اگرچه این بمب هیچ گونه تلفاتی نداشت اما موجی از نگرانی ها را دامن زد و بسیاری را نگران وضعیت ثبات این  جزایر که اقتصادی وابسته به توریست های خارجی دارد ،نمود زیرا که در گیرهای سیاسیون همیشه همراه است با تلفات سنگین انسانی و تخریب اموال عمومی که نتیجه آن فقر و عقب ماندگی است. و به همین دلیل  دراین  یکی دوهفته بعد از انتخابات  در تانزانیا شاهد تورم کاهش فرصت شغلی و اختلاف بودیم  . روزنامه  روزنامه دیلی نیوز20و 21/8/ 94 تحلیلی را ارئه کرده که در اینجا به آن اشاره می شود :

پس از ابطال اراء جزایر زنگبارو بالا گرفتن تنش ها در این مجمع الجزایر رهبران مذهبی و متعمتدین زنگبار با آقای معلم سیف شریف حمد کاندیدای ( پیروز انتخابات ریاست جمهوری زنگبار ) ملاقات کردند و از او خواستند نقش حیاتی خود را در جلوگیری از ورود طرفدارانش به کارهای غیر قانونی ایفا نماید و نگذارد وارد درگیری و خشونت شوند .

 

شیخ فاضل سورگا با قرائت اعلامیه  مفتی زنگبار گفت :ما از هر دو گروه؛ معلم سیف و رهبران CCM می خواهیم که حداکثر خویشتنداری را از خود نشان داده تا بتوان برای مشکل سیاسی ناشی از ابطال آراء در زنگبار ،راه حلی مسالمت آمیز یافت .هر دو حزب می باید منافع ملی را بر منافع شخصی خود ترجیح دهند.  او همچنین گفت :رهبران مذهبی؛ شیخ صالح عمر کعبی مفتی زنگبار .اسقف کلیسای کاتولیک زنگبار آقای اگوستینا اسقف کلیسای انگلیکن .شیخ لقمان چونگو از کمیته گفتگوی ادیان همراه عده دیگری از سران مؤسسات و نهادهای زنگبار در ملاقات با اقای حمد بر صلح تاکید داشتند .

وقتی رئیس ستاد انتخابات آقای جکا سلیم جکا (Jacha Salim jacha )  ابطال انتخابات زنگبار را اعلام کرد بحث ها بر سر این حرکت در گرفت .مردم در خیابان ‘دانشجویان سر کلاس ها’ سیاسیون در کاخ هایشان و حقوقدانان در اجتماعاتشان  موضوع ابطال را مورد بحث قراردادند.

مناقشات و در گیری در بین کمسیون انتخابات زنگبار (ZEC) در هنگام بررسی نتایج آراء ،اعلام خود پیروزی حزب جبهه متحد اجتماعی CUF و فریب جمعی رای دهندگان جزیره پمبا را علل ابطال انتخابات  ذکر شده است و به این دلیل همه آراء 25 اکتبر زنگبار ابطال شد. این عمل از سوی عده ای تعجب آور تلقی شده و از سوی دیگران ستوده شده است  . بسیاری سؤال می کنند ایا او حق داشت همه آراء را باطل کند؟

معلم سیف بلافاصله واکنش نشان داد و این عمل آقای جکا را مغایر قانون انتخابات دانست و آن را تصمیم شخصی آقای جکا دانست نه رای کمسیون انتخابات .عده ای از اعضای حقوقدانان و اعضای جامعه حقوقدانان زنگبار نیز به این بحث پیوستند که رئیس کمسیون قانونا حق ابطال آراء را نداشته و می باید موضوع به رئیس اجرایی دولت که پس از پایان دوره ریاست جمهوری آقای محمد علی شین در تاریخ 2نوامبر0 2015 قدرت بدست می گیرد و مراجع قانونی زنگبار ارجاع می شد .

احمد عثمان (دادستاننگاهی به متن و حاشیه انتخابات تانزانیا عمومی سابق زنگبار ) گفت: این یک منا قشه سیاسی نیست این مناقشه مربوط به قانون اساسی است و امتحانی قانونی برای رهبران دولت اتحاد ملی که از خود رایی خوداری کرده و با مراجعه مجدد به قانون اساسی آنرا حل کنند  .

برخی از ناظران محلی و بین المللی که از نزدیک به انتخابات نظارت داشته اند نیز از ابطال آراء توسط ZEC اظهار نار ضایتی کردند و از کمسیون انتخابات خواستند شمارش و اعلام نتایج آراء را دوباره از سر بگیرد .

در حالی که رهبران حزب CUF وحقوقدانان و برخی از ناظران پیگیر احیاء انتخابات هستند، رهبران CCM در زنگبار می گویند ابطال آراء توانسته است نا آرامی ها راکاهش دهد . معاون دبیر کل CCM  زنگبار آقای  علی ولید  گفت: آقای معلم با اعلام خود پیروزی قانون اساسی و قانون انتخابات را نقض کرده است و می خواسته است ستاد کل انتخابات را جهت  اعلام اوبعنوان برنده . تحت فشار قرار دهد او همچنین گفت تلاش رهبران کاف CUF جهت به آشوب کشاندن جزایر زنگبار غیر قابل قبول است . آقای ولید گفت:ZEC بسیار ضعیف است ماگزارشات زیادی از تقلب داریم در حالی که اختلافات CEC به در گیری فیزیکی داخلی منجر شد و باید انتخابات دوباره برگزار شود او از ناظران خواست بی طرفی خود را حفظ کند.

چهارده نفر کاندای ریاست جمهوری در زنگبار بودند که سرانجام کاندای CUF و CCM باقی ماندند آقای سعید سعاد کاندیدای حزب AFP گفت : باید اول ZEC اصلاح شود و بعد انتخابات جدید برگزار شود او افزود من به آقای معلم نصیحت می کنم از احساساتی شدن بپرهیزید و باید با ارامش این مشکلات حل را حل کرد . او ادامه داد برخی از تخلفات در جریان انتخابات دیده شده از آن جمله نماینده بعضی از احزاب نتوانسته اند سر صندوق ها حضور پیدا کنند فقط به خاطر نداشتن کارت شناسایی آقای حمد رئیس کاندیدای حزب طرفدارن تغییر برای دمکراسی (ADC) هم گفت بی نظمی هایی در جریان انتخابات خصوصا در جزیره پمبا وجود داشته است او همچنین از ناظران بین المللی و جوامع بین المللی خواست تا از دولت تانزانیا بخواهد ستاد انتخاباتی جدید و بی طرفی تشکیل دهد. اوگفت حزبش اعتمادش از ZEC  از دست داده است .

در حالی که بحث و گفتگو در مورد انتخابات جدید  در جریان است آقای محمد ابود وزیر کشور گفت: هیچ گونه خشونت و نا آرامی را تحمل نخواهد کرد همه باید به زندگی عادی خود ادمه داده و منتظر ZEC  باشند تا تاریخ جدید انتخابات زنگبار را اعلام کند ادامه داد: این حرف درستی نیست که زنگبار از بیستم نوامبر دارای رئیس جمهور قانونی نیست زیرا که قانون بسیار شفاف است تا وقتی که ریئس جمهور جدید قسم بخورد کابینه قبلی قانونی است . آقای Mohamed Aboud وزیر کشور گفت به هیچ کس اجازه نمی دهد کشور را در هرج و مرج فروربرد و تاکید کرد دکتر محمد علی شین همچنان رئیس جمهور قانونی زنگبار است.

طبق گزارش های رسمی کاخ ریاست جمهوری زنگبار توانسته برای حل مشکل عده ای از ریش سفیدان از آن جمله علی حسن مؤینی ‘امین کرومه ‘غریب بلال و دیگر ریش سفیدان معتمد زنگبار را وارد ماجرا کنند ولی تاکنون از نتیجه این تلاش ها گزارشی مخابره نشده است . آقای جمعه علی خطیب یکی از کانداهای ریاست جمهوری زنگبار گفت: ما منتظریم ببینیم اقدام بعدی پس از ابطال انتخابات چیست به نظر می رسد جزایر زنگبار همچنان در حال آماده باش هستند بهتر است که گفتگو انجام شود و بهترین راه حل گفتگو است ولی بایدسریع به نتیجه برسد و چند گروهی که در گیر موضوع هستند CUF ‘CCM  دولت وZEC  (ستاد مرکزی انتخابات زنگبار ) سریعتر می باید به توافق برسند ‘ ستاد مرکزی انتخابات زنگبار آراء فاقد اعتبار را اعلام کرد باید تعیین کنند قدم بعدی انتخابات چیست . کمیته انتخابات آقای منصور خمیس گفت : پس از ابطال انتخابات ستاد هیچ جلسه ای نداشته منتظریم ریئس ستاد آقای جگا سلیم جاکا ما  را برای جلسه ای دعوت کند کشور باید قانونی اداره شود و سریعا باید یک فکری کرد وما پارلمان نداریم ‘برخی از وزراء عضو CUF کابینه خودراترک کردند . بر اساس گفته محمد عبود وزیر کشور ‘ دولت اختلافی زنگبار هنوز قانونی است.

حزب ائتلاف برای تغیر و شفافیت از مغفولی رئیس جمهور جدیدخواست برای حل مشکل مداخله کند .

رفراندوم قانون اساسی

با اینکه کار تدوین ، اصلاح و تصویب قانون اساسی جدید در کمیته اصلاح قانون اساسی به پایان رسیده است ولی رای گیری برای قانون اساسی جدید همزمان با انتخابات ریاست جمهوری صورت  نگرفت. به گفته مقامات، کمیسیون انتخاباتی تانزانیا رفراندوم قانون اساسی که برای پنجشنبه 30 ماه آوریل برنامه ریزی شده بود به علت  تاخیر در ثبت نام به مدت  نا معلومی به تعویق افتاد  . این عمل با واکنش و عصبانیت نمایندگان احزاب مخالف مواجه شد .

در سال 2011، دولت پذیرفت که  با یک تشکیل یک کمیته به تدوین قانون اساسی جدید پرداخته و گروهی را موظف نمود تا با نخبگان در سرتاسر کشور تماس گرفته  و نظرات آنان را جمع آوری کنند . اما منتقدان می گویند نظرات و پیشنهادات به دست آمده  به درستی در پیش نویس قانون اساسی منعکس نشده است آنان همچنین از اینکه تغییرات عمده  ای در ساختار دولت صورت نگرفته ، نظام فدرال تقویت شده و به  خواسته آن دسته از کسانی که متقاضی  استقلال  مجمع الجزایر خودمختار زنگبار اند و می خواهند  به اتحاد 50 ساله با سرزمین اصلی در تانزانیا پایان دهند توجه نشده ،. برای محدود کردن اختیارات ریاست جمهوری ماده ای گنجانده نشده است ،ناراضی هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha