چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
حوزه و دانشگاه

حوزه/ استاد حوزه یزد، در کرسی آزاد اندیشی با موضوع « طلبه کیست ؟ حوزه کجاست؟ »، باید ها و نبایدهای طلبگی در جامعه و تفاوت نگرش جامعه به عالمان حوزوی و دانشگاهی را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از یزد، حجت الاسلام جواد پورروستایی، در کرسی آزاد اندیشی با موضوع « طلبه کیست ؟ حوزه کجاست؟ » که در مدرسه علمیه فاطمة الزهرا(س) اردکان برگزار شد، اظهار داشت: دانشگاه تاریخ صد ساله داشته و قبل از آن، همه دانشمندان از جمله ابن سینا تا افرادی که ریاضیدان و جغرافیدان بودند، تحصیل کرده حوزه های علمیه بودند، اما  بعد از تاسیس دانشگاه ، این نهاد متکفل بعضی از علوم از جمله ریاضیات ، نجوم شد.

 وی با طرح این سئوال که  «مرزبندی رسمی و غیر رسمی در حوزه دانش های مشترک  بین حوزه ودانشگاه درچیست ؟» بیان کرد: ملاک تمایز حوزه و دانشگاه کلی بودن علوم در حوزه و جزئی بودن آن در دانشگاه است، لذا یک طلبه باید همه جانبه باشد.

حجت الاسلام پورروستایی افزود: عرف جامعه مدرک دانشگاهی را بیشتر می پسندند، اما از نظر اداری و برخورد علمی مدرک حوزوی را بیشتر می پسندند و قبول دارند.

مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد:  مردم انتظار دارند یک طلبه در همه زمینه ها تبحر داشته باشد و طلبه خود را نمی تواند جدا از صنف طلبگی بداند و جامعه به عنوان طلبه او را می شناسد و باید شئونات طلبگی را رعایت کند.

بر پایه این گزارش، موافقین نیز در این نشست مواردی همچون بالا بودن جایگاه اجتماعی و علمی حوزه در بین مردم، مشهور بودن اساتید حوزه نسبت به اساتید دانشگاه، برتری مدرک حوزه نسبت به دانشگاه را بیان کردند.

از جمله نظرات منتقدین در این کرسی آزاد اندیشی می توان به مقبولیت مدارک دانشگاهی در جامعه در مقابل مدارک حوزوی، گرایش اساتید به تدریس در دانشگاه و بالا بودن بار علمی اساتید دانشگاهی اشاره کرد.

 

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha