چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024
حجت‌الاسلام سعیدی

حوزه/ برخی تاریخ نویسان، تاریخ انقلاب را دست کاری می کنند و متناسب با جریان ها و اقتضائات و تمایل خود می نویسند، در حالی که باید هر چه بوده را نوشت.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی، در نشستی با بانوان فعال فرهنگی حوزه و دانشگاه با موضوع "وقف و گوهرشاد آغا"، در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، گفت: برخی تاریخ نویسان، تاریخ انقلاب را دست کاری می کنند و متناسب با جریان ها و اقتضائات و تمایل خود می نویسند، در حالی که باید هر چه بوده را نوشت.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به حضور و نفوذ سیاسی و نظامی گوهرشاد آغا در دوران خودش، گفت: وقتی بخواهیم از وی به عنوان الگویی برای وقف صحبت کنیم، باید همه جوانب بررسی شود، زیرا مردم قرار است از وی درس بگیرند.

امام جمعه قم افزود: مسجد گوهرشاد را باید یک مقوله دانست و شخص او را به صورت جداگانه بررسی کرد و به بقیه زندگی اش کاری نداشته و تنها تصریح کنیم که برشی از زندگی او مورد نظر است تا به دوگانگی نیفتیم.

وی به درایت و فهم گوهرشاد آغا اشاره و خاطر نشان کرد: نکته مهم این است که در کنار ذکر کاری که گوهرشاد کرده، سازنده این مسجد را یاد کنیم و بدانیم که او و مانند این افراد فکر و اندیشه و دین داشته اند.

وی افزود: نکته دیگر در بررسی این مسجد این است که سازندگان آن در جوار حضرت ثامن الحجج(ع) مسجد ساخته اند و اگر در هرات بود، به این عظمت یاد نمی شد.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی تاکید کرد: امروز باید مسئولان اوقاف، واقفان را هدایت کنند و نیازها را بگویند و علی الاطلاق مسیر وقف کردن را باز نکنند.

گفتنی است، دومین نشست با موضوع نقش گوهرشاد آغا در زمینه وقف نیز در مشهد و سومین نشست آن با فعالان فرهنگی و کارشناسان مربوطه در هرات بر گزار خواهد شد.

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha